• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Det ser inte ut som en kopia åtminstone. Svårt att yttra sig om tavlans skick. Skulle kunna vara svarta missfärgningar i tavlans ytterkant. Om du vill ha mer trygghet skulle jag kolla vad Gripenbro.se säljer. Vill minnas att han har någon fin Dj, utan länk dock, för under 30.
+1

Hade alla dagar handlat från Gripen framför denna typ av Blocket affär. Gripens DJs med eller utan länk brukar ställas ut för strax under 30k (utan) till mellan 35-40k beroende på skick (med länk) för modellerna 16xx och 160xx.
 

samh

Omega
Svårt läge, 55 mil kanske lite väl när det finns så mycket unknown info. Generellt brukar jag alltid titta på boettens baksida och hur bandhornen är formade, både längs med boettens sida men även i ”slutet”. Denna den ska vara skarp och inte ”rundad” som lätt blir med för hård polering. Av bilderna ser den ändå ut att vara i bra skick men såhär: ska man hosta upp 33k + åka 55 mil så be säljaren ställa klockan på en fönsterbänk med naturligt ljus och fota klockan i flera vinklar och mejla bilderna direkt till dig. Det är väll ”det minsta” man kan begära tycker jag.

Tack för bra svar! jag har dock lyckats få ner klockan till 30k vilket gör att jag på något sätt kan tycka det känns värt att åka ner till Skåne. Jag har bett säljaren skicka tydligare bilder i bättre ljus. Bilderna jag fick skickade var i något bättre ljus men i mycket dåligt fokus.. min känsla är som sagt att säljaren har dålig koll på klockaffärer. Det får nog bli en tripp ner till Skåne på söndag så passar jag på att ta lite semester också. Går trots allt på semester om några timmar ;) så kan vara nice med en liten roadtrip!
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej skulle någon kunna förklara varför det ser ut som det gör vid ena bandhornet som jag markerat på bilden?
Det är inte min klocka men funderar på att köpa den.
lugholes.JPG
Det är 'gångjärnet' i claspen som ligger lite snett under klockan och kikar fram.
 
Skulle någon kunna hjälpa mig att kolla på denna annons och berätta för mig vad jag ska tänka på.
https://www.blocket.se/annons/skane/rolex_datejust__71/90894161
Bilderna tycker jag är väldigt otydliga och säljaren har skickat fler som jag tycker är lika otydliga. Han som säljer har ärvt klockan och är inte insatt i klockor och är inte så mycket till hjälp.
Vi har bestämt träff på söndag, skulle gärna vela ha någons hjälp här på forumet kring vad jag ska tänka på när jag träffar honom och ska titta/köpa klockan.

(vet inte om detta är rätt tråd att posta i och ni får gärna hänvisa mig till annan isåfall)

Ha en fin helg allihopa! :)
Ta med dig en klockkunnig vän? Finns ingen sådan att tillgå så kanske någon klocksnackare med lite insikt bor i samhället där ni ska mötas upp Och kan tänkas hänga med vid mötet, så kan du bjuda på en lunch och en pilsner som tack.
Det vore det absolut värt, antingen så får du hjälp så du betalar vad klockan är värd, eller så kanske du undviker att köpa en klocka som är en katastrof invändigt.
Alternativ är ju att ta det en vardag och mötas upp hos en AD som kan kolla på klockan lite snabbt för en mindre slant, dwt borde inte vara omöjligt väl?
En sådan kostnad kan ni dela på, och även om du får stå för den själv så kan det vara värt en lax (eller vad det kan tänkas kosta) att få veta att det du köper är som det ska, eller få veta att det där exet ska du absolutbinte köpa för att det "saknar urverk"
 

kime

Omega
Om man kommer in till AD med egen medhavd tavla och betalar för bytet, får man behålla den gamla tavlan då?
Det gäller 16014, om det nu spelar någon roll.

Tack på förhand!
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Som @Erdna säger får du naturligtvis behålla tavlan. Dock med en tillkommande kostnad om arbetet utförs på nymans eller krons. Detta har avhandlats ett flertal gånger tidigare så min rekommendation är att du söker på det.

Huruvida det tillkommer en kostnad för att behålla tavlan hos övriga AD’s i landet törs jag inte svara på men denna ”nya” idé är riktlinjer från Rolex.
 

kime

Omega
Som @Erdna säger får du naturligtvis behålla tavlan. Dock med en tillkommande kostnad om arbetet utförs på nymans eller krons. Detta har avhandlats ett flertal gånger tidigare så min rekommendation är att du söker på det.

Huruvida det tillkommer en kostnad för att behålla tavlan hos övriga AD’s i landet törs jag inte svara på men denna ”nya” idé är riktlinjer från Rolex.

Har hört vissa som inte fått behålla den gamla tavlan, men det kanske bara är de som köper den nya från AD.
Oavsett, tack för hjälpen! Råkar någon av er veta vad man får pynta för en linen dial (endast tavlan) till 16014?
Har inte sett någon figurera här på forumet nämligen.
 
Senast ändrad:

Alexander

Panerai
2-Faktor
Har hört vissa som inte fått behålla den gamla tavlan, men det kanske bara är de som köper den nya från AD.
Oavsett, tack för hjälpen! Råkar någon av er veta vad man får pynta för en linen dial (endast tavlan) till 16014?
Har inte sett någon figurera här på forumet nämligen.
Ingen koll dessvärre, skulle tippa på 4-5k men det är bara en uppskattning!
 

Falken

Panerai
Någon som gått från äldre Datejust till oysterquartz eller vice versa och har lite synpunkter? Sugen på att testa en OQ.
 

samh

Omega
Ta med dig en klockkunnig vän? Finns ingen sådan att tillgå så kanske någon klocksnackare med lite insikt bor i samhället där ni ska mötas upp Och kan tänkas hänga med vid mötet, så kan du bjuda på en lunch och en pilsner som tack.
Det vore det absolut värt, antingen så får du hjälp så du betalar vad klockan är värd, eller så kanske du undviker att köpa en klocka som är en katastrof invändigt.
Alternativ är ju att ta det en vardag och mötas upp hos en AD som kan kolla på klockan lite snabbt för en mindre slant, dwt borde inte vara omöjligt väl?
En sådan kostnad kan ni dela på, och även om du får stå för den själv så kan det vara värt en lax (eller vad det kan tänkas kosta) att få veta att det du köper är som det ska, eller få veta att det där exet ska du absolutbinte köpa för att det "saknar urverk"

Stort tack för mycket bra feedback!
 

kime

Omega
Tjena tråden! Jag hade egentligen inte tänk beställa via Chrono24, men har nu hittat en 16014 i precis det utförandet jag kollat efter:
https://www.chrono24.com/rolex/role...s-linen-dial---serviced---box--id15645333.htm

Jag har letat runt ett tag men har ingen direkt erfarenhet av klockköp sedan tidigare, och skulle därför gärna vilja ha input.
Ser denna okej ut? Jag har noterat att det är ett glapp mellan boett och länk. Kan detta lösas genom att bandstiften bytes ut?
Ser också att färgen lossnat lite vid datumtavlan, men det kanske man får räkna med för så gamla klockor.

Är jättetacksam för all hjälp jag kan få.
Trevlig onsdag på er!
 
Topp