• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Pete11

Vacheron
2-Faktor
47,5 är begärt pris.
Enligt säljare är nu årtal 2005.6 - efter att ha spårat genom serienumret. Blev genast lite mer fundersam.
Frågor du skall ställa dig är:
Är säljaren pålitlig?
Är tuxedo dial väldigt viktigt för dig?
Vill du ha billigast möjliga datejust?
Är box och cert oviktigt?
Visserligen är priserna galna nuförtiden men man skall heller inte köpa ett för billigt exemplar om man kan undvika det. Är det tänkt att vara en keeper är känslan viktigare än priset - det skall kännas bra i magen.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
47,5 är begärt pris.
Enligt säljare är nu årtal 2005.6 - efter att ha spårat genom serienumret. Blev genast lite mer fundersam.

Frågor du skall ställa dig är:
Är säljaren pålitlig?
Är tuxedo dial väldigt viktigt för dig?
Vill du ha billigast möjliga datejust?
Är box och cert oviktigt?
Visserligen är priserna galna nuförtiden men man skall heller inte köpa ett för billigt exemplar om man kan undvika det. Är det tänkt att vara en keeper är känslan viktigare än priset - det skall kännas bra i magen.
Förutsätter att du letar efter just en tuxedo och att det är denna modell du vill åt och då kan vi summera att om varken skicket eller tillbehören är viktigast är åtminstone priset okej. Går säkert att pruta ner några tusenlappar när specsen inte är de mest populära. Men den var som sagt rejält polerad på bild 2…
 

St Maxime

KS Explorers Club
Bilden tagen tidigare idag, men tyckte att denna tråd hör hemma på första sidan.

Trevlig eftermiddag/kväll!
152D8FEB-871F-491F-BC6A-8289F9BBDB47.jpeg
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den var ju supertrevlig!! Inte riktigt vän med TT (även om jag haft en själv), men i det utförande blev jag ju riktigt riktigt sugen. Otrolig sommarkänsla!
Håller med dig, men åren tickar på och jag dras mer o mer mot TT hållet hehe.. en klassisk DJ är med reflad ring o jubilee så den här missar "allt" men jag gillar den, sportig klocka med rolig tavla som matchar min ring vad men kan man önska 😇
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Om någon är nyfiken så kan jag bekräfta att det INTE går att byta länk mellan senaste generationen datejust (126****) och 126710. Superjubilee från förra generationen DJ passar som bekant på 126710 men icke nya. Inte ens med tunna brandstift. Hålen sitter helt olika
 
  • Like
Reactions: S.N
Om jag har en Datejust 41 126300, fullset och köpt I höstas, men inte riktigt är nöjd med storleken, vad hade ni gjort?
Jag gillar Rolex och har en 116234 också bla.
Skulle ni byta ut klockan eller ks ske bara sälja den? Byta mot tvåton 36?

Nyfiken, som sagt, vad hade ni gjort? 😊
Tips mottages tacksamt!☝️

(Ber om ursäkt för skitig klocka)
 

Bilagor

  • 20220619_075923.jpg
    20220619_075923.jpg
    723.9 KB · Visningar: 25

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Om jag har en Datejust 41 126300, fullset och köpt I höstas, men inte riktigt är nöjd med storleken, vad hade ni gjort?
Jag gillar Rolex och har en 116234 också bla.
Skulle ni byta ut klockan eller ks ske bara sälja den? Byta mot tvåton 36?

Nyfiken, som sagt, vad hade ni gjort? 😊
Tips mottages tacksamt!☝️

(Ber om ursäkt för skitig klocka)

Byt/sälj direkt. Har väl de där tankarna landat så är det oftast redan för sent. (Dessutom är 36mm dubbelt så bra men det är ju klart subjektivt)
 
Byt/sälj direkt. Har väl de där tankarna landat så är det oftast redan för sent. (Dessutom är 36mm dubbelt så bra men det är ju klart subjektivt)
Ok.. js, jag tycker ju eg om klocksn, de e väl "bara det att jag funderar på om den inte är liiite för stor..
Men ditt råd är alltså att skicka iväg den, byts el säljs alltså?

Fan känns lite svårt när jsg tänkernpå det såhär, jsg är ju EGENTLIGEN nöjd med klockan.. Men de kan nog stämma som du säger..
Dumt att ksnske inte byta eller sälja på en gång? Varför vela egentligen...

😊
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om jag har en Datejust 41 126300, fullset och köpt I höstas, men inte riktigt är nöjd med storleken, vad hade ni gjort?
Jag gillar Rolex och har en 116234 också bla.
Skulle ni byta ut klockan eller ks ske bara sälja den? Byta mot tvåton 36?

Nyfiken, som sagt, vad hade ni gjort? 😊
Tips mottages tacksamt!☝️

(Ber om ursäkt för skitig klocka)
Instämmer med @carlmartin; oftast när man börjat komma i de banorna så kommer man att sälja. Om den är stor eller inte handlar ju lite om hur proportionerna är mot handleden. Men 36 är imho the "sweet spot" Vilken storlek är din 116234 på? Att ha båda känns ltie som kaka-på-kaka. Skulle sålt och gått antingen på en TT eller en 36mm Explorer. Den i TT är ju vansinnigt bra. :)
 
Instämmer med @carlmartin; oftast när man börjat komma i de banorna så kommer man att sälja. Om den är stor eller inte handlar ju lite om hur proportionerna är mot handleden. Men 36 är imho the "sweet spot" Vilken storlek är din 116234 på? Att ha båda känns ltie som kaka-på-kaka. Skulle sålt och gått antingen på en TT eller en 36mm Explorer. Den i TT är ju vansinnigt bra. :)
Ok ok, ja, min 116234 är ju 36, på jubilee, har haft både 36 och 39mm Explorer som jag avyttrat i år, hehe ;)

Men funderar på om msn kanske skulle ha gått på nån mer "vuxenklocka", typ en pstek el lange, men de e en annan tråd...

Dock skulle ju en tvåton DJ 36a kanske inte vara helt fel.. 🤔
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ok ok, ja, min 116234 är ju 36, på jubilee, har haft både 36 och 39mm Explorer som jag avyttrat i år, hehe ;)

Men funderar på om msn kanske skulle ha gått på nån mer "vuxenklocka", typ en pstek el lange, men de e en annan tråd...

Dock skulle ju en tvåton DJ 36a kanske inte vara helt fel.. 🤔
Fina klockor och bra komplement til DD/DJ. Det är ju (imo) roligare med en bredare samling :)
 
Topp