• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Toni Salonen

Breitling
Vi har det bra i solen!
AC704889-9E37-4D40-B7E1-AA3B53200BDE.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ok ok, ja, min 116234 är ju 36, på jubilee, har haft både 36 och 39mm Explorer som jag avyttrat i år, hehe ;)

Men funderar på om msn kanske skulle ha gått på nån mer "vuxenklocka", typ en pstek el lange, men de e en annan tråd...

Dock skulle ju en tvåton DJ 36a kanske inte vara helt fel.. 🤔
Jag har ju haft
214170
114270
116200 blå oyster
116234 blå oyster
116200 svart oyster

Explorer var för trist, oavsett storlek. DJ med slät ring är jävligt bra men 116200 är lite för rund i formerna ändå. 116234 är nästan där, men något saknas även där.. för tjocka banhorn, fortfarande lite för rundad.


Med 126233 på Jubilee känner jag att jag träffade rätt.
E847A60F-64F0-4597-8A24-344C2A519A74.jpeg



Man måste söka sin egen sanning och inte fastna i vad som är ”den bästa klockan” enligt nån person. För mig känns TT liksom lite kul, lite vardagslyx, lite extra.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jag har ju haft
214170
114270
116200 blå oyster
116234 blå oyster
116200 svart oyster

Explorer var för trist, oavsett storlek. DJ med slät ring är jävligt bra men 116200 är lite för rund i formerna ändå. 116234 är nästan där, men något saknas även där.. för tjocka banhorn, fortfarande lite för rundad.


Med 126233 på Jubilee känner jag att jag träffade rätt.
E847A60F-64F0-4597-8A24-344C2A519A74.jpeg



Man måste söka sin egen sanning och inte fastna i vad som är ”den bästa klockan” enligt nån person. För mig känns TT liksom lite kul, lite vardagslyx, lite extra.
Håller helt med.

Har haft 126200 på oyster och 126234 på jubilee tidigare, slät med jubbe eller vitguld med oyster var helt uteslutet i min bok. Båda med blå tavla för den var den enda intressanta för mig. Den absolut sista kombo jag kunde tänka mig var slät ring och jubilee för det är bara.. fel.

Så nu sitter jag här med just slät ring och jubilee och inte blå tavla och jag gillar den hur mycket som helst. Det är skillnad mellan klockor på bild och på armen.
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Håller helt med.

Har haft 126200 på oyster och 126234 på jubilee tidigare, slät med jubbe eller vitguld med oyster var helt uteslutet i min bok. Båda med blå tavla för den var den enda intressanta för mig. Den absolut sista kombo jag kunde tänka mig var slät ring och jubilee för det är bara.. fel.

Så nu sitter jag här med just slät ring och jubilee och inte blå tavla och jag gillar den hur mycket som helst. Det är skillnad mellan klockor på bild och på armen.

Gillar palm dialen riktigt mycket. Står noterad på "intresselistan" för den med förhoppning på en leverans inom hyfsat snar framtid. Har iof Explorern nu, men gillar verkligen denna som ett roligt komplement. 🙂
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Håller helt med.

Har haft 126200 på oyster och 126234 på jubilee tidigare, slät med jubbe eller vitguld med oyster var helt uteslutet i min bok. Båda med blå tavla för den var den enda intressanta för mig. Den absolut sista kombo jag kunde tänka mig var slät ring och jubilee för det är bara.. fel.

Så nu sitter jag här med just slät ring och jubilee och inte blå tavla och jag gillar den hur mycket som helst. Det är skillnad mellan klockor på bild och på armen.

126200 är ju ett lyft från 116200 och med palmtavlan är det ytterligare ett steg upp.
Skulle kunna leva med det utförandet också, riktigt snyggt.
Nya Jubilee har ju dessutom easylink som jag tycker är oumbärligt.
 
Jag har ju haft
214170
114270
116200 blå oyster
116234 blå oyster
116200 svart oyster

Explorer var för trist, oavsett storlek. DJ med slät ring är jävligt bra men 116200 är lite för rund i formerna ändå. 116234 är nästan där, men något saknas även där.. för tjocka banhorn, fortfarande lite för rundad.


Med 126233 på Jubilee känner jag att jag träffade rätt.
E847A60F-64F0-4597-8A24-344C2A519A74.jpeg



Man måste söka sin egen sanning och inte fastna i vad som är ”den bästa klockan” enligt nån person. För mig känns TT liksom lite kul, lite vardagslyx, lite extra.
Och jag har haft:
214270 behöll mindre än ett halvår.
14270 samma här (synd, för jag tyckte om båda.
..men inte tillräckligt..
118238 YG, m grön tavla. (drygt fem år.)
116234 m silvertavla, jubileelänk och flutad bezel (även den i flera år)
126300 m blå sunburst, Oysterlänk och slät bezel.
Och det är denna sista som ger mig huvudbry, blev värre sedan jag postade här.. 🙄

Daydate och Datejust 36 har jag inte sett några egentliga problem med, att DD fick lämna berodde förat och främst på pengar, tråkigt nog.
Explorerna kändes inte "fullständiga" på nåt sätt..?
Och nu 126300 köpte jag faktiskt som en EDC med funderingar kring att byta upp mig till en DD 40 wg med den olivgröna tavlan, men även om den känts "ok", jag har kunnat bruka den en v, 10 dagar utan att byta till annat, så känns den som du nämner om några av dina, nånting är inte rätt..
Kanske skulle Daydaten vara just det jag letade efter? - Men både prisexplosionen på den senaste tiden samt att de nu släppte även DJ i en väldigt liknande färg gör det inte intressant längre. 😐

Så, kanske får göra som du och gå på tvåton i 36.

Det är fan inte lätt. Börjar tappa suget gällande klockorna lite också pga de exploderande priserna, men ja, det är OT.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Hade en 1603 på lagom rasslig jubilee för många år sedan som jag saknat grovt sen jag gjorde mig av med den, och tänker att en 126200 med silvertavlan på jubilee hade varit en schysst modern ersättare. Verkar inte vara en superpoppis kombo dock? Silvertavlan överlag verkar vara ganska impopulär om man kollar runt på diverse forum.

Någon här som råkar ha just en sådan?
 

baen

Omega
Är 16014 eller 16220 tillräckligt mångsidig att ha som enda klocka? Jag vrider och vänder på argument i huvudet men tänker att det är lättare att fråga folk som vet.
 
Topp