• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Datejust och Date tråden

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är 16014 eller 16220 tillräckligt mångsidig att ha som enda klocka? Jag vrider och vänder på argument i huvudet men tänker att det är lättare att fråga folk som vet.
Krasst sett OK imho. Men tycker den isf ska ha en lite slapp och rasslig länk. Annars blir den för formell. Annars är nog en OP bättre som enda klocka eller utan Fluted bezel.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Krasst sett OK imho. Men tycker den isf ska ha en lite slapp och rasslig länk. Annars blir den för formell. Annars är nog en OP bättre som enda klocka eller utan Fluted bezel.
@baen
Eller en 16200, men de har blivit rätt dyra tycker jag.
Jag tycker att en DJ funkar till allt och det måste inte vara vitmetall heller. Det är jäkligt cool när någon kör sin TT till allt. Personligen är jag varken en OWG eller tillräckligt modig för att köra så hårt med min egen DJ. Iaf inte än.
Jag gillar ju TT så jag skulle t.o.m. föreslå en 16013.
 

Krona

Omega
1F2C8E04-0568-4B94-B1E0-4C1098DF6F5F.jpeg
 
Jag har varit rätt sugen på en 1601, gillar plexi och piepantavlan. Men har förstått att servicekostnaderna sticker iväg. Hur ser de ut i jämförelse mellan de olika dj-modellerna?
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Är 16014 eller 16220 tillräckligt mångsidig att ha som enda klocka? Jag vrider och vänder på argument i huvudet men tänker att det är lättare att fråga folk som vet.
Har en 16014 och en 16200 och skulle säga att 16014 är helt suverän, funkar till allt och perfekt storlek. Tycker att 16200/16220 är något sportigare utan vitguldsring men även dessa är sjukt mångsidiga.
 

sand3rs

Omega
2-Faktor
Hej alla,
Jag hoppas få lite tips från experterna tråden.
Jag har en 40-årig 16030 som är i behov av service. Närmaste AD är Bergströms i Malmö och kontaktar gärna dem men behöver lite råd hur man "ska" tänka.
Jag vill absolut inte polera och avstår helst att byta delar bara för att...
Finns det något alternativ till Bergströms i närheten av Skåne när det gäller denna klocka?
Något annat jag bör tänka på om jag lämnar in den hos AD.
Tacksam för svar om duktiga urmakare samt saker att tänka på.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Bästa klocknördar! Jag är i behov av lite hjälp! Har börjat snegla lite på en äldre DJ, inte för bling utan mer go anywhere. Äger dock bara omega sedan tidigare och formligen drunknar i (dj)ungeln (ja jag är rätt nöjd med den faktiskt) när det gäller vintageklockor. Fastnat för antingen 1601/24, eller kanske ännu hellre 16030 pga quickset. Börjar luta mer åt oyster för en lite mer toolig look, mitt problem är dock att jag har svårt att bedöma klockorna jag tittar på vad gäller polering etc. Har nu blivit erbjuden uret nedan, tycker boetten är lite rundad kring luggarna, vet ej riktigt vad det står för dock. Priset är i mitt tycke rimligt, tidigare ägare vet dock ingenting om historik eller liknande. Baserat enbart på bilderna; borde jag passa? Den ska andvändas i rotation med andra klockor och ska kunna följa med på allt, och passa till allt. Skog som stad. Tack på förhand bästa forumet! 😊
7D49C3BC-133B-4E72-8DEA-4A52B2F6B4CF.jpeg
 

Bilagor

  • FEEB50A5-1719-48F9-B1AA-A293AB3A2161.jpeg
    FEEB50A5-1719-48F9-B1AA-A293AB3A2161.jpeg
    269.3 KB · Visningar: 12
  • EE89FCE0-A9CF-470E-80FD-00879628FCAD.jpeg
    EE89FCE0-A9CF-470E-80FD-00879628FCAD.jpeg
    144.9 KB · Visningar: 12

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bästa klocknördar! Jag är i behov av lite hjälp! Har börjat snegla lite på en äldre DJ, inte för bling utan mer go anywhere. Äger dock bara omega sedan tidigare och formligen drunknar i (dj)ungeln (ja jag är rätt nöjd med den faktiskt) när det gäller vintageklockor. Fastnat för antingen 1601/24, eller kanske ännu hellre 16030 pga quickset. Börjar luta mer åt oyster för en lite mer toolig look, mitt problem är dock att jag har svårt att bedöma klockorna jag tittar på vad gäller polering etc. Har nu blivit erbjuden uret nedan, tycker boetten är lite rundad kring luggarna, vet ej riktigt vad det står för dock. Priset är i mitt tycke rimligt, tidigare ägare vet dock ingenting om historik eller liknande. Baserat enbart på bilderna; borde jag passa? Den ska andvändas i rotation med andra klockor och ska kunna följa med på allt, och passa till allt. Skog som stad. Tack på förhand bästa forumet! 😊
7D49C3BC-133B-4E72-8DEA-4A52B2F6B4CF.jpeg
Alltid svårt med mobil bilder då den digitala zoomen får den att se rätt ”kladdig ut”.
Med mitt väldigt otränade öga ser det ut som att den haft en lättare polering på bandhornen/boetten.
Om det är värt det? Beror på hur mkt säljaren begär. Men det är ju inte det värsta exemplaret jag sett. Vad säger magkänslan?

Men som sagt svårt att bedömma mha bilderna.
Snygg modell om inte annat och helt klart en grym vardagsklocka.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Alltid svårt med mobil bilder då den digitala zoomen får den att se rätt ”kladdig ut”.
Med mitt väldigt otränade öga ser det ut som att den haft en lättare polering på bandhornen/boetten.
Om det är värt det? Beror på hur mkt säljaren begär. Men det är ju inte det värsta exemplaret jag sett. Vad säger magkänslan?

Men som sagt svårt att bedömma mha bilderna.
Snygg modell om inte annat och helt klart en grym vardagsklocka.
Tack! Magkänslan säger att det alltid kommer nya objekt, men den säger också att med det resonemanget så kommer jag aldrig slå till 😂
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Bästa klocknördar! Jag är i behov av lite hjälp! Har börjat snegla lite på en äldre DJ, inte för bling utan mer go anywhere. Äger dock bara omega sedan tidigare och formligen drunknar i (dj)ungeln (ja jag är rätt nöjd med den faktiskt) när det gäller vintageklockor. Fastnat för antingen 1601/24, eller kanske ännu hellre 16030 pga quickset. Börjar luta mer åt oyster för en lite mer toolig look, mitt problem är dock att jag har svårt att bedöma klockorna jag tittar på vad gäller polering etc. Har nu blivit erbjuden uret nedan, tycker boetten är lite rundad kring luggarna, vet ej riktigt vad det står för dock. Priset är i mitt tycke rimligt, tidigare ägare vet dock ingenting om historik eller liknande. Baserat enbart på bilderna; borde jag passa? Den ska andvändas i rotation med andra klockor och ska kunna följa med på allt, och passa till allt. Skog som stad. Tack på förhand bästa forumet! 😊
7D49C3BC-133B-4E72-8DEA-4A52B2F6B4CF.jpeg
Av bilderna att döma ser den rejält polerad ut. Ganska suddiga bilder (vilket brukar innebära ännu sämre skick irl) men denna har blivit rejält polerad. Det återspeglas säkert i priset men om du är ute efter ett bra ex i godkänt skick skulle jag passa på denna.

Skickar med en jmf bild på min 16200 (nos) och hur bandhornet ska se ut. På bilden rakt ovanifrån är bandhornet nästan spetsigt och med rundad topp när den egentligen ska vara plan vid slutet och möta länken i vinkel.

07AD21C1-B60D-47E2-B3BB-3E76A3BF26C1.jpeg




FDBA935C-B648-4338-A639-915AC6CAF0C8.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Av bilderna att döma ser den rejält polerad ut. Ganska suddiga bilder (vilket brukar innebära ännu sämre skick irl) men denna har blivit rejält polerad. Det återspeglas säkert i priset men om du är ute efter ett bra ex i godkänt skick skulle jag passa på denna.

Skickar med en jmf bild på min 16200 (nos) och hur bandhornet ska se ut. På bilden rakt ovanifrån är bandhornet nästan spetsigt och med rundad topp när den egentligen ska vara plan vid slutet och möta länken i vinkel.

07AD21C1-B60D-47E2-B3BB-3E76A3BF26C1.jpeg




FDBA935C-B648-4338-A639-915AC6CAF0C8.jpeg
Fair point men det är en rejäl skillnad på bildkvaliten. På @Mb29836 s bilder ser det ju även ut som att glaset fått sig en rejäl omgång och att den är tagen under vatten 😉.
 

Mb29836

Omega
2-Faktor
Av bilderna att döma ser den rejält polerad ut. Ganska suddiga bilder (vilket brukar innebära ännu sämre skick irl) men denna har blivit rejält polerad. Det återspeglas säkert i priset men om du är ute efter ett bra ex i godkänt skick skulle jag passa på denna.

Skickar med en jmf bild på min 16200 (nos) och hur bandhornet ska se ut. På bilden rakt ovanifrån är bandhornet nästan spetsigt och med rundad topp när den egentligen ska vara plan vid slutet och möta länken i vinkel.

07AD21C1-B60D-47E2-B3BB-3E76A3BF26C1.jpeg




FDBA935C-B648-4338-A639-915AC6CAF0C8.jpeg
Tack! Fair point, får kanske leta vidare helt enkelt, men jakten är ju också halva grejen 😊
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Fair point men det är en rejäl skillnad på bildkvaliten. På @Mb29836 s bilder ser det ju även ut som att glaset fått sig en rejäl omgång och att den är tagen under vatten 😉.
Håller helt med. Alldeles för dåliga bilder och sällan blir man ju positivt överraskad i efterhand. Precis som du skriver kanske skicket återspeglas i priset och då kan det ändå vara en OK deal. Men definitivt fin modell överlag.
 

das_heuer

Cartier
2-Faktor
Jo jag har koll på den! 😊 tycker dock länken verkar lira lite illa med boetten på bilderna. Sånt kan jag haka upp mig på 😅
Ofta end-linksen på dessa vintage DJ som behöver böjas till för att sitta tight mot boetten. Det är ofta väldigt lätt ordnat men iofs ingen garanti att de sitter som t ex modernare DJ med solida end-links.
 

Gorlami

Omega
Fråga. Vad för tavla skulle ni välja på en Datejust 36: Svart, Silver eller Mint Grön? (Exkluderad blå då jag redan har en blå urtavla på en annan klocka)
 

Dman

Omega
Fråga. Vad för tavla skulle ni välja på en Datejust 36: Svart, Silver eller Mint Grön? (Exkluderad blå då jag redan har en blå urtavla på en annan klocka)

Ställt mig själv samma fråga. Blå på tredje plats, svart nära att köpa ett par gånger. Grön, snygg som attan och kanske lite nyhetens behag.
 

Bilagor

  • 49508A7D-4A23-4CA3-B9F2-70635D34ADD2.jpeg
    49508A7D-4A23-4CA3-B9F2-70635D34ADD2.jpeg
    195.4 KB · Visningar: 45
Topp