• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

18238
04D0317B-2E75-4526-AEE2-00811784A13C.jpeg

18038
9D6D46D6-EEF1-4A63-AED0-DCCA314B5B63.jpeg

Senast ändrad:
Har haft både 182xx och 180xx, om det är case-sidor eller boettlock som är tjockare kommer jag inte ihåg (3055 verket bygger högre än 3155) men det är klart skillnad när man jämför dem. Då i princip alla ex är tokhyvlade så blir uppfattningen helt off, har dock aldrig sett en 182xx ha lika breda luggar som en 180xx.
Kan finnas variationer mellan åren på 180xx som sagt.

Jag har börjat kolla efter en 18238 och undrar om det går att plocka bort så många länkbitar så att det passar en handled på 16cm? Om det skulle gå i praktiken, kommer låskronan hamna på helt fel plats, dvs inte centrerat på handleden?

Jag har börjat kolla efter en 18238 och undrar om det går att plocka bort så många länkbitar så att det passar en handled på 16cm? Om det skulle gå i praktiken, kommer låskronan hamna på helt fel plats, dvs inte centrerat på handleden?

Det ska gå.. man kan ta bort länkbitar på båda sidor om låset, så att du får lika många bitar per sida.

Beror lite på hur stretchad den är, men du borde helt klart fixa det. Har 155 mm själv och körde nog med en extalänk på min 18038. Tror även jag böjde till viklåset något för att få en trevligare passning, men är nog inte nödvändigt.

Beror lite på hur stretchad den är, men du borde helt klart fixa det. Har 155 mm själv och körde nog med en extalänk på min 18038. Tror även jag böjde till viklåset något för att få en trevligare passning, men är nog inte nödvändigt.
Ja då borde det inte vara nått problem. Tack för input.

Ändlänkarna är olika eftersom boetterna är olika. 18038ans går att montera på 18238, men den blir en stor glipa mellan ändlänkarna och boetten. 18238ans länk går inte att montera på 18038
Aha okej, inget mer än så alltså. Jag tänkte om det var tjockare/mer gods som gjorde att kvalitetsskänslan höjdes och att hela klockan kändes tightare.
Är länkarna solida på båda modellerna?

Tillbaka
Topp