Hur mycket pratar vi? 0,5mm?18038 är klart tjockare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur mycket pratar vi? 0,5mm?18038 är klart tjockare
Vet ej, men skillnaden är påtaglig på handleden. Rätt stor skillnadHur mycket pratar vi? 0,5mm?
Caset är lite annorlunda, mer kompakt än 18238. Ska leta bild.Är väl bara quickset som skiljer tror jag
Edit hade visst fel
Polerade ja...18208
18238
Intressant... Har alltid trott, vad jag sett, att caset på 18038 varit lite ”biffigare” än 18238.Polerade ja...
18038 har väl det kraftigaste boetterna. Men det verkar också ha varierat. Har dock ingen data på detta.Intressant... Har alltid trott, vad jag sett, att caset på 18208 varit lite ”biffigare” än 18238.
...givetvis typo... editerat nu för att motverka misstolkningar.Nu var det väl 18038 och 18238 som jämfördes?
Ok. Trodde det mer vardagligt än avvikande att 18038 var kraftigare än 18238. Har tyvärr inte heller någon data rörande detta.18038 har väl det kraftigaste boetterna. Men det verkar också ha varierat. Har dock ingen data på detta.
Ofta förstör ju poleringarna genom åren skillnaden. Dock kan det vara bra att veta att övriga referenser inte riktigt kommer nå upp till 18038-tjocklek.Ok. Trodde det mer vardagligt än avvikande att 18038 var kraftigare än 18238. Har tyvärr inte heller någon data rörande detta.
Jag har börjat kolla efter en 18238 och undrar om det går att plocka bort så många länkbitar så att det passar en handled på 16cm? Om det skulle gå i praktiken, kommer låskronan hamna på helt fel plats, dvs inte centrerat på handleden?
Jag har 16,5cm och har länkar kvar att plocka av så det ska inte vara några problem.Jag har börjat kolla efter en 18238 och undrar om det går att plocka bort så många länkbitar så att det passar en handled på 16cm? Om det skulle gå i praktiken, kommer låskronan hamna på helt fel plats, dvs inte centrerat på handleden?
Vad bra. Jag var rädd att det skulle vara två avtagbara på ena sidan och fyra på andraDet ska gå.. man kan ta bort länkbitar på båda sidor om låset, så att du får lika många bitar per sida.
Oj, det där var en rätt rejäl skillnad.18238 till vänster och 18038 till höger
Vilken gillar du bäst?Vet ej, men skillnaden är påtaglig på handleden. Rätt stor skillnad
Beror lite på hur stretchad den är, men du borde helt klart fixa det. Har 155 mm själv och körde nog med en extalänk på min 18038. Tror även jag böjde till viklåset något för att få en trevligare passning, men är nog inte nödvändigt.Jag har börjat kolla efter en 18238 och undrar om det går att plocka bort så många länkbitar så att det passar en handled på 16cm? Om det skulle gå i praktiken, kommer låskronan hamna på helt fel plats, dvs inte centrerat på handleden?
Gillar båda på sitt sätt. Fördelen med 18038ans boett är att den bär större. Fördelen med 18238ans boett är att den känns mindre topptung och mer balanserad i proportion till länken, om nu det går ihop. Det är lite som att jämföra en Sub med en GMT.Vilken gillar du bäst?
Ja då borde det inte vara nått problem. Tack för input.Beror lite på hur stretchad den är, men du borde helt klart fixa det. Har 155 mm själv och körde nog med en extalänk på min 18038. Tror även jag böjde till viklåset något för att få en trevligare passning, men är nog inte nödvändigt.
Olika ändlänkar, annars likaSkiljer det något mellan 18038 och 18238:s armband, eller är de exakt lika?
Ok, vad skiljer dessa åt?Olika ändlänkar, annars lika
Ändlänkarna är olika eftersom boetterna är olika. 18038ans går att montera på 18238, men den blir en stor glipa mellan ändlänkarna och boetten. 18238ans länk går inte att montera på 18038ok, vad skiljer dessa åt?
Aha okej, inget mer än så alltså. Jag tänkte om det var tjockare/mer gods som gjorde att kvalitetsskänslan höjdes och att hela klockan kändes tightare.Ändlänkarna är olika eftersom boetterna är olika. 18038ans går att montera på 18238, men den blir en stor glipa mellan ändlänkarna och boetten. 18238ans länk går inte att montera på 18038
Varken 18038 eller 18238 har solida, de solida länkarna kom med 118238Aha okej, inget mer än så alltså. Jag tänkte om det var tjockare/mer gods som gjorde att kvalitetsskänslan höjdes och att hela klockan kändes tightare.
Är länkarna solida på båda modellerna?
Som @marlun skriver.. extremt stor skillnad på känsla i länken på 5ref vs 6ref.Aha okej, inget mer än så alltså. Jag tänkte om det var tjockare/mer gods som gjorde att kvalitetsskänslan höjdes och att hela klockan kändes tightare.
Är länkarna solida på båda modellerna?
Närmare exakt 28.7% tyngre är 6ref än 5refSom @marlun skriver.. extremt stor skillnad på känsla i länken på 5ref vs 6ref.