• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Jag har bara testat 6-siffriga och de känns ju jäkligt tighta. Jag måste helt klart testa en 5-siffrig innan jag bestämmer mig. Jag kanske inte alls gillar om den är för "sladdrig". Har iofs även att göra med hur mycket stretch det är i länken.

Som nämnt har 5 siffriga inga solida länkbitar, utan ihåliga, och många exemplar har hunnits med bruksslitage genom åren.. Du får räkna med att 5ref presidentlänkar är sladdrigare än 6, det kommer man inte (sällan) undan med. Fast man får ju betala minst 2x mer för en 6ref...

Generellt så är alla icke solida rolexlänkar sladdriga, även på stål...

Varken 18038 eller 18238 har solida, de solida länkarna kom med 118238

På de allra senaste DD så lär väl stretch vara ett minne blott. För ngt år sedan (eller två) satte Rolex in en keramiktub i mittenlänken på presidentlänken (och kanske även på andra länkar i guld?). Det blir hårdare och mindre friktion så den håller rimligtvis längre och om jag förstod det rätt så kan man även byta ut tuben i framtiden (om det nu skulle behövas). Riktigt smart. Borde väl ge guldlänkarna närmast evigt liv och man slipper både rassel och renoveringar.

På de allra senaste DD så lär väl stretch vara ett minne blott. För ngt år sedan (eller två) satte Rolex in en keramiktub i mittenlänken på presidentlänken (och kanske även på andra länkar i guld?). Det blir hårdare och mindre friktion så den håller rimligtvis längre och om jag förstod det rätt så kan man även byta ut tuben i framtiden (om det nu skulle behövas). Riktigt smart. Borde väl ge guldlänkarna närmast evigt liv och man slipper både rassel och renoveringar.
Dessa keramiktubar finns bland annat i DD40, men DD36 har väl inte fått dessa ännu? Så har jag förstått det iaf. Har sett 6ref Day-Date 36 med viss stretch i länkarna

Smart idé även om jag personligen vill ha lite stretch det förhöjer charmen tycker jag:)

Så har vi också gjort på våra grejer (ej klockor). Fast då måste man ju se till att tuben inte roterar, annars blir det ju slitage på huvudmaterialet ändå.
Vi rotatelåser ”tuben” med en liten klack.
Hur har man gjort på rolexlänken vet du?

@marlun Jag tror inte att DDII hann få den uppdaterade länken men jag är inte riktigt säker. Jag vill minnas (men är inte säker) att den kom samtidigt som cal 3255. Vet inte heller om även DD36 fick eller ens idag fått uppdateringen.

@DonaldCliff Visst är det så. Är den helt "nystel" och inte vrider sig en mm kan det nog bli lite obekvämt.

Så har vi också gjort på våra grejer (ej klockor). Fast då måste man ju se till att tuben inte roterar, annars blir det ju slitage på huvudmaterialet ändå.
Vi rotatelåser ”tuben” med en liten klack.
Hur har man gjort på rolexlänken vet du?

Vet inte hur man löst det. I länken finns en bild på tuben.

https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=403477

Tydligen fick DDII i platinum keramiktuben och sedan när DD40 kom så fick även 18k den (hävdar man i länken).

@marlun Jag tror inte att DDII hann få den uppdaterade länken men jag är inte riktigt säker. Jag vill minnas (men är inte säker) att den kom samtidigt som cal 3255. Vet inte heller om även DD36 fick eller ens idag fått uppdateringen.

@DonaldCliff Visst är det så. Är den helt "nystel" och inte vrider sig en mm kan det nog bli lite obekvämt.

När jag var inne hos Krons och testade en DD förra veckan så sa expediten att det numer inte blir stretch på DD. Det nämndes inget om keramiska inlägg men det kan ju naturligtvis bero på det.

När jag var inne hos Krons och testade en DD förra veckan så sa expediten att det numer inte blir stretch på DD. Det nämndes inget om keramiska inlägg men det kan ju naturligtvis bero på det.
Nu är det ju iofs inte stretchen som stör mest utan slitaget i sidled. Iaf enligt mig.

Finns denna tavla (gul guld) att få med wg index?
Gul tavla till en wg 1803 blir coolt i mitt huvud.
20181004_110400.jpg

Smaken är som baken. 5-siffriga stentavlor är snyggare till borstad boett, 6-siffriga stentavlor är snyggare till polerad boett. Tycker verkligen man gjort rätt val här med den nya och gamla modellen.
Om man ser en lös tavla, ja, då är den äldre snyggare, men den skulle se ”klen” ut i en 6ref, enligt mig.

Tillbaka
Topp