• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Menar du på boetten eller bandet? Jag har aldrig satt mig in i Rolex poleringar, men bandhornen ser väldigt tunna ut. Vad gäller bandet så ser jag inget konstigt. Upplys mig gärna, jag vill lära mig.
Förövrigt så är det kul och intressant att han visar hur det går till. Vet någon vad han tar för att fixa ett band? Young tar väll 6-7000kr har jag fått höra.

Tyckte också att det var väldigt roligt att se hur han jobbar. Den översta reparationen av en Daytona blev (tycker jag som total amatör) väldigt snyggt. Det verkar ju vara ett relativt enkelt jobb och har man en rejält jack som man vill få ordnat så skulle jag nog överäga att kontakta dem istället för att fixa med frakt ToR Hongkong (det ska väl fyllas i tullpapper etc?) och kanske även ta ur verket?.

När det kommer till länken så måste det ju vara en jäkla jobb att renovera den med lasersvets. Bilden på före och efter visar ju att varje länkdel måste tas loss, fyllas i och sedan poleras till rätt storlek. Det måste ju ta en jäkla tid (och bli väldigt dyrt i Sverige).

Jag kan tänka mig att borstade ytor är betydligt svårare att få rätt än helt blankpolerade så det är kanske så att resultaten från firman blir bättre (i bemärkelsen mer lika originalet) på blanka än på borstade ytor. För vissa klockor, som tex en AP RO, är ju en snygg borstning helt avgörande och en del av klockans framtoning och i ett sådant fall förmodar jag att det krävs specialmaskiner som kanske bara finns hos tillverkare eller större service centre.

En ytterligare aspekt är ju reparatörens förmåga att återställa formen på tex ett bandhorn om väldigt mycket gods att polerats bort.

slagmarke-rolex.jpg

fixat-slagmarke-rolex.jpg

rolexlank-renovering.jpg

Har vi någon mer än Herr Jarrebarre med en 118238 här inne? Behöver lite bildinspiration och motivation för att införskaffa en själv :D Verkar finnas oändligt många på andra sidan Atlanten till relativt vettiga priser men lite sämre här borta, framför allt i Sverige.

Edit: känner till den på K&S också hehe.

Ursäktar dubbelpost!

Den här! Vill helst inte posta eftersom det finns en risk att jag får ta lite skit :D, men det är en original champagnetavla i grunden men ommålad så den liknar en Stella, men Stella fanns aldrig i samma konfiguration med dessa index och "rails" eller vad man ska kalla det. Färgen är även något mörkare och det är inte emalj, utan vanlig lack till skillnad från Stella. Den är helt otrolig i verkligheten! :)
20180619_081709.jpg

Till salu?

Jag letar efter en extra länkbit till min 18239, president VG. Om man inte är sugen på att betala 6k hos AD har ni då förslag vart man kan leta?

Tillbaka
Topp