• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Jag köpte min double quick-set utan länk för rätt länge sedan och ett tag lekte jag med tanken att försöka nosa upp en länk. Det är mer klassiskt med länken men det blir (tror jag) lite för mycket guld för min smak. En snygg rem tonar ner det lite. Men men, vi får se, man kanske ändrar sig i framtiden.
Samma resonemang som jag har :)

Grym. Men tror jag håller malachite högst av stentavlorna.

1305DE08-ED7D-4EF0-A4FC-7AD886A3F0AE.png
C1BE6148-AAC5-4023-A47A-9A577BC69A26.png

En av mina favorittavlor tillsammans med malachite
30041604[7].jpg

Helt magiska tavlor de... :hungry:

Någon som har referensbilder på en nos/opolerad 18038?

Här har vi två fall där båda ägarna menar att deras klocka är ”near nos”. Som synes skiljer dom sig en del. Bandhornen på nummer 2 ser tämligen smala ut enligt min uppfattning
C2E78F6B-36A2-4C3D-B7D7-1777157FBF6D.jpeg
ED2BC05B-DDEC-4121-BF2D-1F245E5E7E25.png

Någon som har referensbilder på en nos/opolerad 18038?

Här har vi två fall där båda ägarna menar att deras klocka är ”near nos”. Som synes skiljer dom sig en del. Bandhornen på nummer 2 ser tämligen smala ut enligt min uppfattning
C2E78F6B-36A2-4C3D-B7D7-1777157FBF6D.jpeg
ED2BC05B-DDEC-4121-BF2D-1F245E5E7E25.png
Kan inte vara liknande årtal på de du visar bild på? Boettens form ändrades väl under åren.

Vet inte så mycket om det förutom att årtal verkar vara en gemensam nämnare. Har svårt att tro att så många ex från samma årtal skulle fått nedpolerade bandhorn för att se fetare ut som annars är en grej @Aurum har bra koll på.
Lär som sagt varit variation i produktionen då det var handpåläggning samt att de förmodligen förändrades över tid och blev smalare. Dock svårt med den datan nu i efterhand då det svårt att veta hur de såg ut när de lämnade fabriken.

Intressant.. Den liknar en 18238 i boetten och är från -89. Min 18238 är från -88 och ser ut precis sådär. Haft 18038 från -87 och den liknade den övre. Verkar i så fall som att 18038 och 18238 tillverkades samtidigt.

Håller med. Ser nästan ut som att den senare fått 18238 boetten men går under tidigare ref. Vilket låter väldigt märkligt.

@Luckyluciano googlar man 18038 -1983 så är mycket riktigt dom flesta av bitigare karaktär

Håller med. Ser nästan ut som att den senare fått 18238 boetten men går under tidigare ref. Vilket låter väldigt märkligt.

@Luckyluciano googlar man 18038 -1983 så är mycket riktigt dom flesta av bitigare karaktär
Hittade den här från -79 på hqmilton också. Tidiga verkar vara tjockare och varierat lite från klocka till klocka pga handpåläggning som aurum säger.
Man kan bara spekulera men som alltid när det kommer till finish i princip så var det roligare förr
Screenshot_20181111-214305_Samsung Internet.jpg

Hittade den här från -79 på hqmilton också. Tidiga verkar vara tjockare och varierat lite från klocka till klocka pga handpåläggning som aurum säger.
Man kan bara spekulera men som alltid när det kommer till finish i princip så var det roligare förr
Screenshot_20181111-214305_Samsung Internet.jpg
Jo den där är ju riktigt bitig jämfört med senare åttiotalare. Synd på bristande info i den frågan även om årtalen ger en hint om vad som gäller

Tillbaka
Topp