• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Min var från runt samma år också. Tror det var 82.

93293B63-36FB-44CF-9319-9CED50FEA5C0.jpeg

Ser lite modernare ut med slät ring. Passar samma ring både 18038 och 18238? Vad kostar en sån ring beggad respektive AD?

Ser lite modernare ut med slät ring. Passar samma ring både 18038 och 18238? Vad kostar en sån ring beggad respektive AD?
Det är ”reföverträde”. Slät ring tillhör tex 18028 (som ovan) där nollan i reffen indikerar den släta ringen.

Däremot är det säkerligen så att den kan passa storleksmässigt. Ska se om jag kan hitta någon info.

Edit: priserna är rätt jättemycket högre hos ad än beg.

Förstår inte din fråga, varför avser inte 2 i det fallet bezel menar du?

Tillägg: för att den kommer i båda utföranden? Min bekantskap med refen är ytterst begränsad
För att 0 ska avse slät ring, och 2 avse en ”engraved bezel”.

En ref är ju uppbyggd av ett gäng siffror. De första 2-3 siffrorna i reffen avgör vad det är för modell. Det finns ett sådant modellnummer för daydates som är 180. Efterkommande siffror bestämmer typ bezel, länk/material etc. (klargör bara, tror redan de flesta vet detta..)

Min tanke var då att slät ring ingick i alla 180XX refs, eftersom nollan i 180 är enda nollan som anges i refnumret och 18028 har just slät ring, men så är inte fallet heller. 18038 har tex fluted bezel. (Där trean betyder att den har just, fluted bezel). Mkt märkligt refnummer. Jag har bara sett 18028 med slät ring, men det kan ju vara som du skriver, att alternativ till annan bezel fanns. Ska kolla det. :)

För att 0 ska avse slät ring, och 2 avse en ”engraved bezel”.

En ref är ju uppbyggd av ett gäng siffror. De första 2-3 siffrorna i reffen avgör vad det är för modell. Det finns ett sådant modellnummer för daydates som är 180. Efterkommande siffror bestämmer typ bezel, länk/material etc. (klargör bara, tror redan de flesta vet detta..)

Min tanke var då att slät ring ingick i alla 180XX refs, eftersom nollan i 180 är enda nollan som anges i refnumret och 18028 har just slät ring, men så är inte fallet heller. 18038 har tex fluted bezel. (Där trean betyder att den har just, fluted bezel). Mkt märkligt refnummer. Jag har bara sett 18028 med slät ring, men det kan ju vara som du skriver, att alternativ till annan bezel fanns. Ska kolla det. :)
Hajar hajar! Jag tänker att 2 i 18028 avser slät ring precis som den gör i exempelvis 1802 som även den har slät ring. En teori kan ju vara att 2 som här indikerar slät ring senare byttes ut mot ”0” i senare refs, ex 18209, 18206
Håller verkligen med om att det är rörigt. Känns som en översättning av 18038 med slät ring rimligen borde bli 18008 enligt Rolex aktuella refsystem som i övrigt känns relativt konsekvent.

Sen kvarstår ju som sagt det faktum att 18028 tycks förekomma med räfflad ring.

Senast ändrad:
Edit: klockan för mycket. @Hexagon
inser nu att jag rörde ihop 2 och 0 och plötsligt blev din fråga ännu mer relevant. Förhoppningsvis fick jag ordning på det nu.

Senast ändrad:
Det är ”reföverträde”. Slät ring tillhör tex 18028 (som ovan) där nollan i reffen indikerar den släta ringen.

Däremot är det säkerligen så att den kan passa storleksmässigt. Ska se om jag kan hitta någon info.

Edit: priserna är rätt jättemycket högre hos ad än beg.
Jaha jag trodde det var en 18238...
Mycket att lära sig :)
Jag letar efter en DD och försöker förstå skillnad på 18028, 18038, 18048 Är den enda skillnaden mellan 18028 och 18038 den släta ringen?

Jaha jag trodde det var en 18238...
Mycket att lära sig :)
Jag letar efter en DD och försöker förstå skillnad på 18028, 18038, 18048 Är den enda skillnaden mellan 18028 och 18038 den släta ringen?
Skillnaden mellan 18028 och 18038 är glasringen. Alla tre refs du nämnde producerades mellan 77-90. Alla har 3055 verk. 18048 är Bark finish.

En fråga till era kloka DD-ägare.
Köpte en helt ny 118138 för ca en månad sen.
1h efter jag hämtat ut klockan såg jag att armbandet hade spruckit. Gick tillbaka och AD:n, de naturligtvis byter bandet.
Var mycket tydlig att de måste vara försiktiga och inte repa bandhornen när de bytte. Det skulle inte hända.
När jag hämtade ut klockan såg två av bandhorn ut som nedan.
Vad ska jag göra?

EB32B2CA-7A7D-4416-9627-009CC17E48D0.png

Senast ändrad:
En fråga till era kloka DD-ägare.
Köpte en helt ny 118138 för ca en månad sen.
1h efter jag hämtat ut klockan såg jag att armbandet hade spruckit. Gick tillbaka och AD:n, de naturligtvis byter bandet.
Var mycket tydlig att de måste vara försiktiga och inte repa bandhornen när de bytte. Det skulle inte hända.
När jag hämtade ut klockan såg två av bandhorn ut som nedan.
Vad ska jag göra?

EB32B2CA-7A7D-4416-9627-009CC17E48D0.png
Tog du upp detta i butiken direkt när du hämtade klockan?

Skillnaden mellan 18028 och 18038 är glasringen. Alla tre refs du nämnde producerades mellan 77-90. Alla har 3055 verk. 18048 är Bark finish.

Haha tack för klargörandet. Finns det även en 18028 med dubbel quick set?

På femsiffriga referenser är den tredje siffran generation/urverk. 0 indikerar på DD cal.3055 med enkel QS. Andra generationen med en 2a indikerar 3155 med dubbel QS, samma verk i grunden som sitter i dagens 36mm DD.
Fjärde siffran indikerar finish och bezel/ring. På femsiffriga är tex. 2 slät ring.

Klantigt gjort av dem, men tycke du blivit bra kompenserad för den lilla repan.
Extra armband och service som kompensation.
Det som stör mig är att jag hade gjort detta bättre själv, ett riktigt slavjobb
Ja, jag tycker du kan känna dig nöjd med vad du fick...
De får gärna repa min klocka så för en service :)

Edit: Självklart ska någon som jobbar med detta in repa klockan...

Extra armband och service som kompensation.
Det som stör mig är att jag hade gjort detta bättre själv, ett riktigt slavjobb

Klantigt gjort av dem, men tycker du blivit bra kompenserad för den lilla repan.

Ja, jag tycker du kan känna dig nöjd med vad du fick...
De får gärna repa min klocka så för en service :)

Edit: Självklart ska någon som jobbar med detta in repa klockan...
Håller med @Aurum och @mofo - givetvis ska det inte hända men när det nu gjort det är det en riktigt bra kompensation du fått och hade det varit jag hade jag varit nöjd med det.

Tillbaka
Topp