• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Då har man blivit Day Date ägare:)
Jag är supernöjd med klockan men den har lite detaljer som jag vill rätta till. Remmen måste bytas för den är för klumpig. Remmen smalnar av från 20mm till 18mm, den bör smalna av till 16mm för att få en elegant look. Jag vill även komplettera med ett spänne i guld/pläterat från Rolex. Sen har tavlan tyvärr några skador och det vore önskvärt att byta ut den också. Eventuellt blir det ett byte av plexit också då det förutom några nagg som inte stör har en stötskada i nederkant.

Det råkar inte vara någon här som sitter på en extra tavla till en 1803 som man kan få köpa eller kan tipsa om en? Eller ett spänne i guld med Rolex kronan på? Kan ni svara på om en tavla från en 18038 passar i en 1803?:rolex:
IMG_1488.jpeg

Jag är supernöjd med klockan men den har lite detaljer som jag vill rätta till. Remmen måste bytas för den är för klumpig. Remmen smalnar av från 20mm till 18mm, den bör smalna av till 16mm för att få en elegant look. Jag vill även komplettera med ett spänne i guld/pläterat från Rolex. Sen har tavlan tyvärr några skador och det vore önskvärt att byta ut den också. Eventuellt blir det ett byte av plexit också då det förutom några nagg som inte stör har en stötskada i nederkant.

Det råkar inte vara någon här som sitter på en extra tavla till en 1803 som man kan få köpa eller kan tipsa om en? Eller ett spänne i guld med Rolex kronan på? Kan ni svara på om en tavla från en 18038 passar i en 1803?:rolex:
IMG_1488.jpeg
Grattis, och välkommen till klubben med smak! En tavla hittar du för ett par tusen, finns gott om dem lite överallt. Likaså plexi. Spänne kan vara värre däremot, de har stuckit rejält i pris och akta dig för fejk – det finns tyvärr många därute...

Grattis, och välkommen till klubben med smak! En tavla hittar du för ett par tusen, finns gott om dem lite överallt. Likaså plexi. Spänne kan vara värre däremot, de har stuckit rejält i pris och akta dig för fejk – det finns tyvärr många därute...
Tack så mycket!
Jag kikar på tavlor på c24 men det är svårt att avgöra skick och när jag filtrerar på 1806 dyker det upp sex tavlor varav flera rätt dyra. När det gäller spänne så menar jag inte ett viklås utan ett enkelt spänne. Vad är ett rimligt pris för ett sådant? På c24 ligger de ute för 1600kr för guldpläterat och knappt 4000kr för 18k.

IMG_1488.jpeg
Grattis! Härlig klocka! Skulle gissa på att din tavla är ommålad (annars blir jag lurad av ljus etc men texten ser väldigt kladdig ut). Så jag håller med om att ett tavelbyte är på sin plats. Du kan ju köpa tavlor som inte kostar så mkt hos AD (tror även till 4siffrig?), men tror att de ej byter tavla i en 4siffrig utan att också serva?

IMG_1488.jpeg
Trevlig! Femsiffriga tavlor funkar inte på 1803. Från AD kan man köpa men urvalet är begränsat. Kostar från 5000.
Så frågan är vad för tavla är du ute efter?
/B

IMG_1488.jpeg

5-sifffig tavla passar ej i 4-siffrig referens.

Originalspännen är alltid i 16mm.

Grattis! Härlig klocka! Skulle gissa på att din tavla är ommålad (annars blir jag lurad av ljus etc men texten ser väldigt kladdig ut). Så jag håller med om att ett tavelbyte är på sin plats. Du kan ju köpa tavlor som inte kostar så mkt hos AD (tror även till 4siffrig?), men tror att de ej byter tavla i en 4siffrig utan att också serva?
Jag ser på bilden att texten ser kladdig ut, men det gör den inte irl om man tittar rakt uppifrån. Jag tror det är glaset som bryter ljuset på ett sätt som får texten att se kladdig ut. Tavlan är guldfärgad sunburst och det verkar svårt att lacka om. Man kan kanske ta bort klarlacket och trycka om den, men jag skulle säga att den är orörd.

Ang tavla skulle jag kunna fråga Bergströms. Klockan är inte i behov av service för jag fick den kontrollerad av Antikurmakaren i måndags och den är ren och fin samt tappar max 2s/dag.

Trevlig! Femsiffriga tavlor funkar inte på 1803. Från AD kan man köpa men urvalet är begränsat. Kostar från 5000.
Så frågan är vad för tavla är du ute efter?
/B
Enklaste lösningen som jag är villig att betala minst för är en guldfärgad tavla i nära perfekt skick till perfekt skick. I annat fall är en svart blank tavla intressant. Jag är inte ute efter något mer exotiskt.

Tack så mycket!
Jag kikar på tavlor på c24 men det är svårt att avgöra skick och när jag filtrerar på 1806 dyker det upp sex tavlor varav flera rätt dyra. När det gäller spänne så menar jag inte ett viklås utan ett enkelt spänne. Vad är ett rimligt pris för ett sådant? På c24 ligger de ute för 1600kr för guldpläterat och knappt 4000kr för 18k.
Beror helt på vilken tavla. Den vanligaste, champagnetavlan, hittar du för 2-3000 kr. Ett nytt pläterat spänne kostar cirka 1500 kr och ett i helguld kostar 9000 kr (hos Nymans Ur).

Beror helt på vilken tavla. Den vanligaste, champagnetavlan, hittar du för 2-3000 kr. Ett nytt pläterat spänne kostar cirka 1500 kr och ett i helguld kostar 9000 kr (hos Nymans Ur).
Jag kan leva med ett pläterat för 1500kr om ett i guld kostar 9000kr, det är ju orimligt med tanke på att det lär vara ca 3g guld. 1500kr hos AD alltså? En DJ tavla till 6-siffror ref ligger på ca 5000kr, är det samma till DD? Eller menar du 2-3000kr för en begagnad tavla?

Jag kan leva med ett pläterat för 1500kr om ett i guld kostar 9000kr, det är ju orimligt med tanke på att det lär vara ca 3g guld. 1500kr hos AD alltså? En DJ tavla till 6-siffror ref ligger på ca 5000kr, är det samma till DD? Eller menar du 2-3000kr för en begagnad tavla?
Ja, precis. Menade beggad guldtavla. För vanlig DJ börjar tavelpriserna på cirka 5 tkr, vet ej vad de kostar för DD. Kollade igen nu: hos en Schweizisk handlare på Chrono24 kostar guldpläterat 16 mm CHF 190 inkl. frakt, som är ungefär 1820 kr.

Ja, precis. Menade beggad guldtavla. För vanlig DJ börjar tavelpriserna på cirka 5 tkr, vet ej vad de kostar för DD. Kollade igen nu: hos en Schweizisk handlare på Chrono24 kostar guldpläterat 16 mm CHF 190 inkl. frakt, som är ungefär 1820 kr.
Ok, det är vad jag hittade på c24 också. Jag kan dock inte avgöra vilka som är äkta och vilka som eventuellt är kopior. Vet du priset hos AD? Är det i närheten är det enklare att köpa lokalt och veta att det är rätt grejer.

Ok, det är vad jag hittade på c24 också. Jag kan dock inte avgöra vilka som är äkta och vilka som eventuellt är kopior. Vet du priset hos AD? Är det i närheten är det enklare att köpa lokalt och veta att det är rätt grejer.
När jag frågade på Nymans så fick jag bara svävande svar. De sa först att 18k-spännet kostade 14 tkr och när jag ifrågasatte det fick jag samma bestämda svar. Jag stod på mig och bad expediten ringa och dubbelkolla, och då ändrade hon sig plötsligt till 9 tkr. Verkade inte som att de hade guldpläterade, åtminstone inte vad de kunde se. Men personen var ändå tämligen ointresserad av att göra affärer, trots att stod jag där med en DD runt armen och praktiskt taget bad om att få köpa både spänne, ett nytt läderband samt boka tid för tavelbyte...

När jag frågade på Nymans så fick jag bara svävande svar. De sa först att 18k-spännet kostade 14 tkr och när jag ifrågasatte det fick jag samma bestämda svar. Jag stod på mig och bad expediten ringa och dubbelkolla, och då ändrade hon sig plötsligt till 9 tkr. Verkade inte som att de hade guldpläterade, åtminstone inte vad de kunde se. Men personen var hursomhelst tämligen ointresserad av att göra affärer. Ändå stod jag där med en DD runt armen och praktiskt taget bad om att få köpa både spänne, ett nytt läderband samt boka tid för tavelbyte...
Märkligt och dåligt. Jag har köpt ändlänkar till mig 16710 på Bergströms utan problem, så ett spänne borde inte heller vara några problem. Ska tilläggas att jag har en oysterlänk på min GMT och var tydlig med att jag ville använda länken från min Datejust på GMT men behövde rätt ändlänkar. Jag får prova att höra vad de ska ha för både tavla och spänne, är det rimligt så köper jag. Jag betalar dock inte 9000kr för en liten bygel, då går det bra med pläterat:)

Jag köpte pläterat spänne 16mm hos Rob Engström för 750kr
Jag tror dig givetvis, men det låter galet märkligt! Det har det inte kostat så lite där på väldigt länge, och Bergströms har nästan alltid gett mig högst pris när jag vänt mig till både dom, Nymans och Rob. Varför skulle de plötsligt ha sänkt priset när andra har höjt?

Jag tror dig givetvis, men det låter galet märkligt! Det har det inte kostat så lite där på väldigt länge, och Bergströms har nästan alltid gett mig högst pris när jag vänt mig till både dom, Nymans och Rob. Varför skulle de plötsligt ha sänkt priset när andra har höjt?
EF9AA5EF-8720-4A91-9F7D-80B171849448.jpeg
Var tvungen att kolla. Men här är köpet. Jag har ingen aning om vad det ska kosta. Men detta betalade jag. Är absolut ingen storkund där :)

Innan var Bergströms billigast om jag minns rätt, men sedan spårade det lite.

Tillbaka
Topp