• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Tips på snyggt band som kan passa?
1 (31).jpg

den ska ju utan tvekan vara på länk

Var och klämde på en 18078 idag för eventuellt köp som ska vara servad i år och har några frågor till er som kanske ägt samma modell tidigare. När man försökte skruva upp den så var det otroligt segt, nästan så det kändes som grus i urverket. Är det något ni känner igen?
Servicecertet från Nymans var i princip ett inplastat mindre pappersark ( i storlek med ett kreditkort), ser de ut så? Har fått för mig att det borde i plast och mer åt kreditkortshållet?

Var och klämde på en 18078 idag för eventuellt köp som ska vara servad i år och har några frågor till er som kanske ägt samma modell tidigare. När man försökte skruva upp den så var det otroligt segt, nästan så det kändes som grus i urverket. Är det något ni känner igen?
Servicecertet från Nymans var i princip ett inplastat mindre pappersark ( i storlek med ett kreditkort), ser de ut så? Har fått för mig att det borde i plast och mer åt kreditkortshållet?

Kan bara svara för servicecertet - jag har ett likadant och det känns mer eller mindre som när man plastade in ett A4 i skolan back in the days. Inte superrejält mao.

Kan bara svara för servicecertet - jag har ett likadant och det känns mer eller mindre som när man plastade in ett A4 i skolan back in the days. Inte superrejält mao.
Haha, precis så jag förklarade det för en polare. Egentligen är jag inte orolig för annat än att jag måste skicka iväg den så snart jag köpt den vilket skulle vara ganska trist men då vet jag att servicecertet förmodligen är korrekt iaf...

Haha, precis så jag förklarade det för en polare. Egentligen är jag inte orolig för annat än att jag måste skicka iväg den så snart jag köpt den vilket skulle vara ganska trist men då vet jag att servicecertet förmodligen är korrekt iaf...
Haha kul att vi hade samma referens! Fattar helt. Förhoppningsvis korrekt. Kul med 18078!

Jag har aldrig haft ett servicecert så det vet jag inte exakt hur det ser ut, men att den är så seg att dra upp efter service låter inte bra. Den borde kännas lätt att dra upp.

Hej alla visa!
Jag ska byta tavla i min klocka från denna:
IMG_20191224_112708_538.jpg

Till denna:
IMG_2638.jpg

Bild lånad av @P-vakten

Jag funderar lite på hur jag ska tänka. Glaset har några väldigt små nagg på ett ställe så funderar på att byta det. Samtidigt går den +1sek per dygn så känns onödigt att serva nu. Jag har också funderat lite på en mycket lätt polering, primärt en mycket svag borstning på ovansidan av bandhornen då jag tror den hade upplevts ännu skarpare. Samtidigt är den tämligen tjock och skarp redan så kanske bara dumt..?

Hade ni bara bytt tavla, eller både tavla och glas? Hade ni låtit borsta lätt på ovansidan av boetten? Hade ni passat på att serva nu? Hade ni väntat med allt tills service känns mer nödvändigt? (känns trist att inte byta tavla dock...)

Hej alla visa!

Till denna:
IMG_2638.jpg

Bild lånad av @P-vakten

Jag funderar lite på hur jag ska tänka. Glaset har några väldigt små nagg på ett ställe så funderar på att byta det. Samtidigt går den +1sek per dygn så känns onödigt att serva nu. Jag har också funderat lite på en mycket lätt polering, primärt en mycket svag borstning på ovansidan av bandhornen då jag tror den hade upplevts ännu skarpare. Samtidigt är den tämligen tjock och skarp redan så kanske bara dumt..?

Hade ni bara bytt tavla, eller både tavla och glas? Hade ni låtit borsta lätt på ovansidan av boetten? Hade ni passat på att serva nu? Hade ni väntat med allt tills service känns mer nödvändigt? (känns trist att inte byta tavla dock...)
Hade inte rört boetten, glaset eller servat.

Du ska gå ifrån en mörk tavla till en ljus tavla så byte av glas känns onödigt.
När jag bytte ifrån silver till mörkare cherry så passades på att byta glas, skadorna på glaset syntes knappt men syntes mycket mer i nya mörka tavlan.
I ditt fall kanske du knappt kommer att märka av det du stör dig på nu.

Kör enbart tavelbytet tycker jag.

Senast ändrad:
Hade inte rört boetten, glaset eller servat.

Du ska gå ifrån en mörk tavla till en ljus tavla så byte av glas känns onödigt.
När jag byte ifrån silver till mörkare cherry så passades på att byta glas, skadorna på glaset syntes knappt men syntes mycket mer i nya mörka tavlan.
I ditt fall kanske du knappt kommer att märka av det du stör dig på nu.

Kör enbart tavelbytet tycker jag.
Tack! Dit jag lutar också. Kommer sakna den blå men tror den isade kommer vara sjukt fet :) diskret men ändå väldigt kaxig.

Hej alla visa!

Till denna:
IMG_2638.jpg

Bild lånad av @P-vakten

Att polera den låter som ett synnerligt dåligt beslut. Och varför serva om den inte har servicebehov?
Och egentligen, varför byta ett glas med nagg nu för? Vänta några år till servicen ska utföras istället. Byta tavla kan du göra iallafall.

Hej alla visa!

Till denna:
IMG_2638.jpg

Bild lånad av @P-vakten

Låt allt vara tycker jag, byt bara tavlan, kommer bli sjukt snyggt!

Senast ändrad:
Någon som vet vilken skruvmejsel man behöver för för att ta bort en länkbit på en 18xxx (1.20, 1,30 1.40, 1.60mm) har läst flera trådar och alla säger verkligen olika, någon som vet säkert vilken man ska ha?

Om det skulle råka vara så att ni som hänger här inte har full koll på köpes - jag behöver en vitguldare! Typ 18239 alltså. ;)

Tack, jag har sett den där. Det är nåt i den annonsen som gör mig mer än skeptisk dock.
Gott bruksskick?
Visst behov av service?
Njae...
34D2BBED-C604-4D32-A924-3E91BAE8F6C7.png
Ser ut som ägaren använt den dagligen tills den börjat krångla så ja behov av service finns som de nämner. Länken är ju lite sladdrig från användande men i övrigt är den ju fin. Tror dom menar att den inte är sönder polerad när de nämner gott bruksskick

Tillbaka
Topp