• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Watchfinder

Cartier
2-Faktor
EE808D76-355F-434B-BB13-2EC4B030C65F.jpeg

Redo för sommar
 

alexda

Omega
Är på jakt ute efter en DD i guld. Då det finns flertalet varianter på denna samt att de går tillbaka en tid så undrar jag här vilka era bästa tips är till en sökande som letar efter en DD i prisspannet 100-130k?

Tar tacksamt emot all typ av input :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är på jakt ute efter en DD i guld. Då det finns flertalet varianter på denna samt att de går tillbaka en tid så undrar jag här vilka era bästa tips är till en sökande som letar efter en DD i prisspannet 100-130k?

Tar tacksamt emot all typ av input :)
Jag skulle titta efter skick istället för referens, men i stora drag:
1803 - plexiglas och ej quick-set
18038 - safir och enkel quick-set
18238 - safir och dubbel quick-set

6-siffriga referenser får du inte inom budget.

Sen finns det andra varianter med slät glasring, bark finish etc om du är ute efter det.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Det här med att hitta en DD i bra skick var svårare än jag trodde.

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en icke sönderpolerad DD 18238/18038 utan originallänk, alltså med typ ett läderband istället? T.ex dessa två:


 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det här med att hitta en DD i bra skick var svårare än jag trodde.

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för en icke sönderpolerad DD 18238/18038 utan originallänk, alltså med typ ett läderband istället? T.ex dessa två:


Oj! De begär alltså 100-110 typ för 18038 utan länk!!?? Det är i min värld alldeles för mkt. Du borde väl kunna hitta en hyggligt fin 18238 med länk för typ 150-160 tycker jag? Fast jag har haft fel förr…
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Oj! De begär alltså 100-110 typ för 18038 utan länk!!?? Det är i min värld alldeles för mkt. Du borde väl kunna hitta en hyggligt fin 18238 med länk för typ 150-160 tycker jag? Fast jag har haft fel förr…

Mitt mål har varit att hitta en hyfsat fin med länk för ~150k. Men det är svårt tycker jag :D Oftast riktigt polerade bezels..
Tycker också att 110 utan länk låter mycket, men jag har inte bra koll faktiskt.

Tror jag fortsätter vänta på att någon med länk dyker upp för ett hyfsat pris istället ändå :) Den som väntar på nånting gott!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mitt mål har varit att hitta en hyfsat fin med länk för ~150k. Men det är svårt tycker jag :D Oftast riktigt polerade bezels..
Tycker också att 110 utan länk låter mycket, men jag har inte bra koll faktiskt.

Tror jag fortsätter vänta på att någon med länk dyker upp för ett hyfsat pris istället ändå :) Den som väntar på nånting gott!
Lägg ut en köpes här på KS till att börja med. Sen är det nog lite knivigt generellt att hitta äldre ex som inte är nerpolerade tyvärr. Bra skick kostar extra.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mitt mål har varit att hitta en hyfsat fin med länk för ~150k. Men det är svårt tycker jag :D Oftast riktigt polerade bezels..
Tycker också att 110 utan länk låter mycket, men jag har inte bra koll faktiskt.

Tror jag fortsätter vänta på att någon med länk dyker upp för ett hyfsat pris istället ändå :) Den som väntar på nånting gott!
Jälmers ur har en 18038 till salu för 155k såg jag nu precis på Insta. Svårt att bedöma skicket baserat på de få bilderna men länken verkar rätt rasslig även om boetten ser ok ut vid första anblick.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hej här i systertråden (själv DJ-ägare). Gör ett snabbesök med en fråga. DD är verkligen sjukt fina med en härlig historia. Men vad är det som lockar er till DD och inte DJ som kostar en tredjedel? Länk eller det faktum att det är ädelmetall med dess tyngd? Dagkomplikationen eller all of the above? Trillar väl själv dit snart… Gillar själv att det finns en 40 - har aldrig tyckt om DJ 41…
 
E

EltonBelton

Guest
Hej här i systertråden (själv DJ-ägare). Gör ett snabbesök med en fråga. DD är verkligen sjukt fina med en härlig historia. Men vad är det som lockar er till DD och inte DJ som kostar en tredjedel? Länk eller det faktum att det är ädelmetall med dess tyngd? Dagkomplikationen eller all of the above? Trillar väl själv dit snart… Gillar själv att det finns en 40 - har aldrig tyckt om DJ 41…
Skulle säga kombinationen av ädelmetal, tyngd, trevliga urtavlor, 40mm sitter perfekt tycker jag. Väldigt robust klocka! Fungerar också till alla sammanhang. Komplikationen med dag är rolig men inte livsavgörande ;)
 

Falken

Panerai
Hej här i systertråden (själv DJ-ägare). Gör ett snabbesök med en fråga. DD är verkligen sjukt fina med en härlig historia. Men vad är det som lockar er till DD och inte DJ som kostar en tredjedel? Länk eller det faktum att det är ädelmetall med dess tyngd? Dagkomplikationen eller all of the above? Trillar väl själv dit snart… Gillar själv att det finns en 40 - har aldrig tyckt om DJ 41…
Tycker DJ blivit lite för vanligt & tråkigt (ägt 4st innan). Ser det på var & varannan i Stockholm exempelvis. Då är det roligare med något exklusivare och lite ovanligare i ädelmetall. Därav har jag tänkt köpa en iaf inom en snar framtid.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hej här i systertråden (själv DJ-ägare). Gör ett snabbesök med en fråga. DD är verkligen sjukt fina med en härlig historia. Men vad är det som lockar er till DD och inte DJ som kostar en tredjedel? Länk eller det faktum att det är ädelmetall med dess tyngd? Dagkomplikationen eller all of the above? Trillar väl själv dit snart… Gillar själv att det finns en 40 - har aldrig tyckt om DJ 41…
Presidentlänken är ett trevligt plus. Ädelmetall är förstås det bästa men det kan man ju faktiskt få sin datejust i också. Haft både datejust i stål och guld (kanske även TT?) samt daydate. Daydate är imo oftast lite roligare med sitt dagfönster och lite mer val av roliga tavlor osv. Datejust i stål är som någon skrev ovan, sjukt vanliga och ger mig lite Första-dyra-klockan-vibb.
 
Topp