• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Porsan

Efraim
2-Faktor
För oss som inte äger en sådan/besitter skicklighet eller verktyg för att plocka bort länken från klockan - räcker det med varmt vatten och mjuk tandborste för att den ska hålla sig i hyfsat skick? Självklart ska guldlänkar sitta tight.
Det går bra att använda en mjuk borste och eventuellt lite diskmedel. Dock så rekommenderar jag trycktest årligen och då kan man få länken tvättat hos urmakare i samband med detta så blir det liksom två flugor i en smäll. Kostar kanske en tusenlapp vilket är en billig kostnad för att hålla en fin klocka i skick.
 

Apansson

Torpare
Det går bra att använda en mjuk borste och eventuellt lite diskmedel. Dock så rekommenderar jag trycktest årligen och då kan man få länken tvättat hos urmakare i samband med detta så blir det liksom två flugor i en smäll. Kostar kanske en tusenlapp vilket är en billig kostnad för att hålla en fin klocka i skick.

Ah, så trycktäst och länktvätt går inte på mer än en tusing? Då är ju det värt att göra varje vår..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För oss som inte äger en sådan/besitter skicklighet eller verktyg för att plocka bort länken från klockan - räcker det med varmt vatten och mjuk tandborste för att den ska hålla sig i hyfsat skick? Självklart ska guldlänkar sitta tight.
Jag är rätt övertygad om att länkarna slits klart mindre om de sitter tight. Angående rengöring tycker jag att tandborste och diskmedel räcker långt. Kanske att du sedan skall lämna in för rengöring en gång per år eller vartannat år. Allt beroende på hur du bär utet och hur ofta.
 

Randel

Cartier
Riktigt trevlig tråd detta, känner mig helt såld på DDs nu :bag: Jag har googlat mig blå i ögonen men har inte hittat någon riktigt bra och strukturerad genomgång av alla modeller/ref etc. Är det någon som vet någon bra och som kan länka?
 
  • Like
Reactions: ZQT

ZQT

The Banker
2-Faktor
Riktigt trevlig tråd detta, känner mig helt såld på DDs nu :bag: Jag har googlat mig blå i ögonen men har inte hittat någon riktigt bra och strukturerad genomgång av alla modeller/ref etc. Är det någon som vet någon bra och som kan länka?

Om du googlar på typ DD 1803 review så får du upp en del. Har några länkar på datorn, dock ej tillgång just nu.
 

Randel

Cartier
Om du googlar på typ DD 1803 review så får du upp en del. Har några länkar på datorn, dock ej tillgång just nu.

Tack, det är ju såklart en möjlighet. Eftersom jag inte har någon kolla alls på VILKA modeller/ref som finns mellan 1956 och nu var jag mer ute efter någon form av tidslinje med alla modeller utplacerade så att det går att få en överblick vad som skiljer från år till år. Så långt jag kommit nu är att 1803 saknade quickset och att den hade plexiglas, men att 18038 hade safirglas och quickset, vilket känns väldigt trevligt. Men, en sak jag funderat på: På en del begagnade DDs ser det ut som att hela länken är polerade, men på vissa syns det tydligt att bara mittlänkarna är polerade (vilket jag tycker är absolut snyggast). Har det funnits någon standard kring detta eller finns det standardmodeller både med hela länken polerad och sådana med bara mittlänkarna?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Beror väl på vilken länk men presidentlänken är med PCL (Polished Center Links).

Du har rätt i referenserna, är själv ingen riktig referensninja men kollar latent efter en 1803 och håller på att läsa på om modellen. Vintage är en djungel och hur poleringen är gjord är rätt så viktigt i min mening.
 

Randel

Cartier
Beror väl på vilken länk men presidentlänken är med PCL (Polished Center Links).

Du har rätt i referenserna, är själv ingen riktig referensninja men kollar latent efter en 1803 och håller på att läsa på om modellen. Vintage är en djungel och hur poleringen är gjord är rätt så viktigt i min mening.


Har inte alla DD presidentlänk? :bag:
 

Randel

Cartier
Den finns med Oysterlänk nuförtiden också. Vad jag hörde på Nymans så ser alla länkar nuförtiden ut på samma sätt - polerad mittlänk och borstad på sidorna. Vad jag vet har de alltid sett ut så, förutom den med barkfinish.


Aha, tack för infon. Bark-finish har jag sett också. Men OK, alla President-länkar i övrigt var alltså med polerade centerlänkar.
 

Sond

Patek
Presidentlänk ska jämföras med Jubilee fast med tre bitar horisontellt/på tvären, eller hur man nu ska förklara det. Jubilee har fem bitar och President har alltså tre.
 

Apansson

Torpare
Generellt sett håller jag med dig när det gäller att presidentlänk och Day-date hör ihop. När jag bestämde mig för att jag skulle ha en i RG ansåg jag dock att presidentlänken blev lite för plottrig, blingig och kvinnlig så jag beslutade mig för att hitta en med oyster (inte så många därute). Här är en bild:
Det är ju snyggt. Har inte så stor åsikt om rose på DD faktiskt, inte sett supermånga, men kul att någon vill vara lite udda :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fråga av ren nyfikenhet, och Google-lathet: hur fungerar det när man ställer 1803 respektive 18038?

Dvs. när man ställer 1803 finns det alltså ingen QS för varken dag eller datum och då matchar bara dag och datum typ ett par ggr i månaden/året? Eller? Gigantiskt mycket skruvande?

Och på 18038 med QS innebär det att kronan trots allt har 4 lägen? Dvs. QS både för datum och dag? Eller enbart för dag ändå? Trodde 4 lägen på kronan var svårt att få till rent tekniskt.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Fråga av ren nyfikenhet, och Google-lathet: hur fungerar det när man ställer 1803 respektive 18038?

Dvs. när man ställer 1803 finns det alltså ingen QS för varken dag eller datum och då matchar bara dag och datum typ ett par ggr i månaden/året? Eller? Gigantiskt mycket skruvande?

Och på 18038 med QS innebär det att kronan trots allt har 4 lägen? Dvs. QS både för datum och dag? Eller enbart för dag ändå? Trodde 4 lägen på kronan var svårt att få till rent tekniskt.

Du har ju både slowset, quickset och double quickset.

Slowset - Medsols ställer datum - visarna till kl 6 -> 12 sen tillbaka till 6 och sen till 12 igen om ytterligare dagar måste hoppas över, samma sätt med dag med skillnaden att man börjar med att vrida motsols.
Quickset -Kronläge två, medsols ställer datum, dag ställs på samma sätt som slowset.
Double quickset - Kronläge två, medsols ställer datum, motsols ställer dag.
 

DrDre

Patek
Någon som vet vad en ny "dagskiva" kostar? Gärna svensk...till ref 1803.

Jag bytte min dag-skiva (på en double quickset) får några år sedan hos Rob Engström. De fixade det medan jag väntade och det kostade runt 5-700 kr om jag minns rätt. Den ursprungliga dag-skivan var på franska och de hade både svenska och engelska hemma.

Jag ville också byta ut datumskivan från den franska till en engelsk men det tyckte Rob Engström var onödigt. Hängde inte riktigt med i svängarna när de förklarade varför. Det funkar dock rätt bra med den franska också och man tänker inte på det i den dagliga användningen.......
 
Topp