• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Igår slog jag till.. :D
Jag och en polare var hos ROB.E för att prova lite klockor, vad annars!
Polaren ville prova en GMT i Stål/guld, och jag hade siktet på att prova en SUB i helguld. Men dom hade ingen SUB inne för tillfället.
Men dom hade en Day-Date inne till försäljning åt en trogen gammal kund. Jag hade i mars provat en Day-Date i en annan butik, men det klickade inte då. Men jag tänkte att jag kunde prova en Day-Date igen, bara för att lixom..
Säljaren gick och hämtade klockan, och när jag fick klockan i handen small det. :woot: Satan vilket grymt skick det var, och den kändes perfekt. Den här skulle jag åka hem med idag..

Så det blev affär :)

Jag gillar egentligen inte stenar så mycket, jag tycker det är snyggt. Men det känns inte som jag! Men klockan är svensksåld hos ROB.E i november 1994 med stenarna, så dom får bli kvar. Klockan har en ägare innan mig, och är fullset med Ref 18238.

Vill passa på att tacka dom inblandade på ROB.E för en bra affär och en grym service. Skönt att få prova, klämma och känna på klockorna utan att bli hetsad till att köpa något.
Det var en kille med sin fru där samtidigt som oss och köpte en SUB. Jag var så stressad över mitt klockköp att jag inte riktigt pallade med att gå fram att hälsa, om du läser det här, Sorry:sorry:
Hoppas ni orkade läsa min lilla bok, och här kommer lite bilder!



Day-Date5.jpg
Day-Date6.jpg
Day-Date7.jpg
Day-Date8.jpg
Day-Date9.jpg



Day-Date1.jpg
Day-Date2.jpg
Day-Date3.jpg
Day-Date4.jpg
 

Apansson

Torpare
Fantastiskt fint skick. Diamanter på day-date är skitsnyggt, låt ingen säga något annat. Stort grattis, du gjortde säkert en fin affär där!
 

Randel

Cartier
Stort grattis Roothen! Jag är helt såld på DD, även om jag själv hade föredragit en utan is, men smaken är ju som baken. Men som sagt, stort grattis, skicket ser ju fantastiskt ut :)
 

Apansson

Torpare
Grattis Roothen

Claspen på Day-Dates presidentlänk tycker jag är det snyggaste som någonsin skapats i klockväg, men hur öppnar man den egentligen? Hur ser det ut rent praktiskt?

På de gamla länkarna (5-siffrig referens) är det bara att "dra upp" claspet, det är inget gångjärn eller så vid själva rolexkronan, utan du bara drar loss den. Funkar skitsmidigt. På de nya 6-siffriga referenserna är det ett litet gångjärn vid den centerlänkbit som rolexkronan sitter på, vilket kanske gör det lite smidigare. Det är dock ingen risk att du någonsin kommer dra sönder något på en sån här länk, det är fantastiskt hantverk i dem oavsett ålder. Det enda man behöver tänka på med en presidentlänk är att hålla den ren, den stretch som blir är på grund av att det är smuts mellan länkbitarna, så att guldet "gröps ur" och således får du ett glapp. Har du den tight på armen och den inte rasslar runt så håller den hur länge som helst.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Finns det några daydate på vitguld på ks? Vansinnigt läckra i mitt tycke!
 

Chattras

Cartier
Går i tankarna på en day-date igen men funderar lite över storleken. Jag hade tidigare en 1803 och tyckte att denna var något för liten. Så min fråga är när boetten växte, från vilken ref? Provade en 118135 och den kändes avsevärt större trots att båda anges som 36mm.
 
Topp