• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Finns det halvlänkar till day-date eller hur gör man när den antingen sitter för hårt eller för löst?

Kollade detta när jag var förbi hos AD. @marlun @vaniljglass @Aurum
Halvlänkarna heter extension link XL. Finns såklart en uppsjö av länkvariationer till DD genom åren men kollade gulguldslänkar till 1803, 18238 och 118238 och extension link XL fanns att beställa till alla. Ser ut enligt nedan till 6 siffrig ref.
IMG_2814.JPG
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kollade detta när jag var förbi hos AD. @marlun @vaniljglass @Aurum
Halvlänkarna heter extension link XL. Finns såklart en uppsjö av länkvariationer till DD genom åren men kollade gulguldslänkar till 1803, 18238 och 118238 och extension link XL fanns att beställa till alla. Ser ut enligt nedan till 6 siffrig ref.
IMG_2814.JPG
Cool. Men är det olika konstruktion på länkbitarna? Inbillar mig att en modern länkbit på en 1803 ser lite knas ut.
 

marlun

Rolex
Läste lååångt bak i tråden att @Aurum och @HateWinter byggde upp spännet på sina DD med hjälp av läder för att få klockan att sitta tajtare. Har ni några tips på hur man ska göra och hur blev resultatet? Går det att återställa så att det inte syns utan problem? :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Läste lååångt bak i tråden att @Aurum och @HateWinter byggde upp spännet på sina DD med hjälp av läder för att få klockan att sitta tajtare. Har ni några tips på hur man ska göra och hur blev resultatet? Går det att återställa så att det inte syns utan problem? :)
Funkar perfekt och syns knappt. Hindrar även nötningen mellan spänne och länk. För att det ska bli bra ska påbyggnaden vara tjockast på mitten med jämna överfångar.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har man ingen läderbit hemma får man vara lite kreativ. ;) Nu sitter klockan mycket bättre!
IMG_6850.JPG
Jag funderar på någon liknande lösning på min GMT med nitad länk eftersom jag det är svårt att få bort länkbitar utan att förstöra länken. Hur fäster man läderbiten på bästa sätt på insida clasp? Lim antar jag men vilken sorts?
 

marlun

Rolex
Jag funderar på någon liknande lösning på min GMT med nitad länk eftersom jag det är svårt att få bort länkbitar utan att förstöra länken. Hur fäster man läderbiten på bästa sätt på insida clasp? Lim antar jag men vilken sorts?
Tog dubbelhäftande tejp! Funkade hur bra som helst och det går att ta bort lätt så att det inte syns. :)
 
Topp