• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

På de gamla länkarna (5-siffrig referens) är det bara att "dra upp" claspet, det är inget gångjärn eller så vid själva rolexkronan, utan du bara drar loss den. Funkar skitsmidigt. På de nya 6-siffriga referenserna är det ett litet gångjärn vid den centerlänkbit som rolexkronan sitter på, vilket kanske gör det lite smidigare. Det är dock ingen risk att du någonsin kommer dra sönder något på en sån här länk, det är fantastiskt hantverk i dem oavsett ålder. Det enda man behöver tänka på med en presidentlänk är att hålla den ren, den stretch som blir är på grund av att det är smuts mellan länkbitarna, så att guldet "gröps ur" och således får du ett glapp. Har du den tight på armen och den inte rasslar runt så håller den hur länge som helst.
Apansson gjorde en grymt bra beskrivning.

Min bild kanske ger dig lite mer klarhet också!
pyvudeba.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack så mycket för utförliga beskrivningar, väldigt smidigt och snyggt sätt att gömma låset!

Missat tråden, men bättre sent än aldrig, grattis Roothen vackert!

Tack Mr Day-Da.. Eller jag menar Omen :D Tror faktiskt lite att alla dina bilder bidragit till att det ändå blev en Day-Date för mig, trots att jag inte föll direkt när jag provade den första. Men nu växer den mer och mer för varje dag jag använder den. 36mm känns perfekt. Nu känns Subben stor med sina 40mm. :)

Aurum Porsan vaniljglass

Vissa säger att caset är samma och det bara är single/double quickset som skiljer, andra menar på att caset till 18238 är mer slimmat?

Vet faktiskt inte, har inte klämt på någon 18238 men har uppfattningen att 18XX är tunnare medan 18038 och senare har kraftigare boetter. Är säkert variation på safirmodellerna så du kan ha rätt, vet faktiskt inte.

Vet faktiskt inte, har inte klämt på någon 18238 men har uppfattningen att 18XX är tunnare medan 18038 och senare har kraftigare boetter. Är säkert variation på safirmodellerna så du kan ha rätt, vet faktiskt inte.

Det senare visas det ju exampel på här, även om dessa boetter kanske inte ser ut 100% som de gjorde från fabrik:

https://klocksnack.se/threads/day-date-tråden.16361/page-7#post-489611

Vore kul att se motsvarande bild på en 18238 för jämförelse.

Kan stämma. Har inte haft någon 18038, men känns som att det ligger något i det.
Min 18238 kändes inte lika biffig som de 18038 jag tittat på.

Intressant.

Tittar man lite snabbt på bilder från några som Jacek haft inne så ser det ut som att 18038 är biffigare, utan att ha vägt in poleringshistorik, vinklarna av fotot osv:

18238:
DSC09413_zpsb63b6565.jpg~original

18038:
DSC02306_zps98e5e992.jpg~original

18238:
DSC06349_zps501ce3d4.jpg~original

18038:
DSC09366_zps14f89778.jpg~original

Tillbaka
Topp