• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Mauritz

Rolex
Tycker den tåls att ses igen.
17.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har längre intresserat mig av att för eller senare införskaffa mig en DD och tänkte att här kanske är ett bra ställe att få klarhet kring en fundering som jag har. Jag vet att det ej finns ett entydigt svar på frågan då det beror på modell/skick/service etc etc. Hur som:

Om man är intresserad av en Rolex DD i guld, head only (eller med ett läderband eller två, gör ju inte jättestor skillnad på priset) med standard/linen index dial. Ungefär hur mycket bör man vara redo att betala då? Postade i Date och Day-tråden också, men inlägget borde ju egentligen legat här.

Här följer två exempel för att förtydliga och berika med bilder. De är tagna av @Fender59 på hans DD. Bilderna är tagna från denna och denna tråd: ;)
YAmHtbL.jpg

qQYXA89.jpg
En champagne/guld-färgad linnetavla torde vara en av de minst eftertraktade tavlorna.

Skulle säga att risiga ex med tråkiga tavlor börjar nånstans kring 40+, och sedan arbetar du dig uppåt beroende på skick och tavla. Notera att typ 9 av 10 gamla DDs är i risigt skick med dåligt polerade boetter.
Tycker den tåls att ses igen.
17.jpg
Jag tycker du gott kan ta en dagsfärsk bild istället för att posta samma bild om och om igen, speciellt i den här tråden.. :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
En champagne/guld-färgad linnetavla torde vara en av de minst eftertraktade tavlorna.

Skulle säga att risiga ex med tråkiga tavlor börjar nånstans kring 40+, och sedan arbetar du dig uppåt beroende på skick och tavla. Notera att typ 9 av 10 gamla DDs är i risigt skick med dåligt polerade boetter.

Jag tycker du gott kan ta en dagsfärsk bild istället för att posta samma bild om och om igen, speciellt i den här tråden.. :)
Om man vänder på det. Vilken prisbild bör man räkna med på en gulguld (säg 1803 ) med presidentlänk med en boett och länk som är i snyggt skick? Dvs ungefär när ska man börja bli misstänksam på låga prislägen?
 
En "aftermarket-tavla" är per definition inte aftermarket, utan fake. I min bok är det skillnad på aftermarket och fake, där den ena inte har märkes-loggor och den andra har det.
Ja var inte så att jag var intresserad av att köpa en fake dial, utan en genuin dial som någon har färgat så man får sig en unik tavla. Men det kanske klassas som fake här ändå..
 

Mauritz

Rolex
En champagne/guld-färgad linnetavla torde vara en av de minst eftertraktade tavlorna.

Skulle säga att risiga ex med tråkiga tavlor börjar nånstans kring 40+, och sedan arbetar du dig uppåt beroende på skick och tavla. Notera att typ 9 av 10 gamla DDs är i risigt skick med dåligt polerade boetter.

Jag tycker du gott kan ta en dagsfärsk bild istället för att posta samma bild om och om igen, speciellt i den här tråden.. :)
Upps!! det var inte meningen att Ni skulle behöva se samma bild igen skall aldrig mer upprepas.
Tur att jag såg detta så det kan undvikas i framtiden speciellt i denna tråd:)..
Bidrar med en bild från idag.
20.JPG

@essGunnar
 

Bernardo01

Cartier
Hej!
Har ett lite problem som måste lösas innan köp. Kollar nämligen på en Day-Date, double quickset som jag så gärna vill ha men vill helst veta årsmodell innan jag köper den. Ägaren vet inte men han säger 90-tal nångång. Hur kan jag kolla upp det exakt?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hej!
Har ett lite problem som måste lösas innan köp. Kollar nämligen på en Day-Date, double quickset som jag så gärna vill ha men vill helst veta årsmodell innan jag köper den. Ägaren vet inte men han säger 90-tal nångång. Hur kan jag kolla upp det exakt?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Antingen via serienumret på boetten eller på certifikatet
 

Bernardo01

Cartier
Bara att googla så får du upp några sidor. Det blir dock inte helt precist, för ofta finns det en spann på ett år ungefär.
Jag testade på några av hemsidorna med mina andra klockor som jag har cert till, årtalet blev helt tokigt. Min Hulk t ex är från 2012, det kom fram att den va tillverkad 1986 på hemsidan... galet!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag testade på några av hemsidorna med mina andra klockor som jag har cert till, årtalet blev helt tokigt. Min Hulk t ex är från 2012, det kom fram att den va tillverkad 1986 på hemsidan... galet!
Inte galet, du har läst av tabellerna fel helt enkelt.

Gissningsvis är din hulk är randomserie, och går således inte att åldersbestämma genom tabell.
 
Topp