• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

Vad bör en service av en day-date gå på?
Jag var inne på Bergströms och av ren nyfikenhet frågade jag, vad ligger en service på av en 1803. Damen svarade ca 7kkr.
Tycker detta låter dyrt, eller?

Jag hade min DD på service hos Bergströms nu i somras. Det jag fick förklarat för mig var att ifall delar behöver bytas så ingår det i priset, vilket det inte verkar göra hos andra AD:s. Jag fick betala 7,4 k inkl 2 nya bandstift i guld (utan polering).

Jag hade min DD på service hos Bergströms nu i somras. Det jag fick förklarat för mig var att ifall delar behöver bytas så ingår det i priset, vilket det inte verkar göra hos andra AD:s. Jag fick betala 7,4 k inkl 2 nya bandstift i guld (utan polering).
Tack, kan tycka det är konstigt att delar ingår i priset. Då är det rena tombolan ifall det lönar sig eller inte...

Tack, kan tycka det är konstigt att delar ingår i priset. Då är det rena tombolan ifall det lönar sig eller inte...

Yes, kan ju rinna iväg rätt bra beroende på delar som behöver bytas, så för vissa är det nog rätt skönt att få ett fast pris direkt. Men i mitt fall så var ju själva servicepriset inte helt borta jämfört med andra.
Bandstiften låg på 950 kr styck, så cirka 5500 kr för enbart servicen, vilket även andra AD brukar ligga på. Nu var ju iofs poleringen inte med. Med polering så skulle servicepriset vara precis som du säger någonstans mellan 6-7 tkr.

Nån som testat brunt perlon till en DD..? Borde bli rätt mysigt (i teorin i alla fall)
Jodå. LongCon

https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/page-6

image.jpg

image.jpg

Day-Date är en helt OK klocka :cigar:, iaf när man fick tavlan och svensk dag bytt :D .

Efter bytet.
DSC_9803.JPG
DSC_9809.JPG
DSC_9899.JPG

Innan bytet och som jag köpte den.
DD1.JPG

DD2.JPG

DD3.JPG

Personligen gillar jag nog den gröna tavlan mer, men det är nog en smaksak. Även att den har svensk dag lyfter upp klockan i min mening.

Jag tänkte höra lite med er som har lite koll hur man ska göra, då jag inte har någon koll alls!
Det är så att kronan är helt knas och måste bytas omgående på denna 1803 annars går den bra utan någon märkbar gångavvikelse.
Borde man ändå lämna in den på service eller kan man få kronan bytt enbart?
Är det något speciellt man ska tänka om man lämnar in den på service?
För det är ju alltid snack om huruvida man ska vill byta visare, glas och ifall man ska polera klockan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.7 KB · Visningar: 133
Jag tänkte höra lite med er som har lite koll hur man ska göra, då jag inte har någon koll alls!
Det är så att kronan är helt knas och måste bytas omgående på denna 1803 annars går den bra utan någon märkbar gångavvikelse.
Borde man ändå lämna in den på service eller kan man få kronan bytt enbart?
Är det något speciellt man ska tänka om man lämnar in den på service?
För det är ju alltid snack om huruvida man ska vill byta visare, glas och ifall man ska polera klockan.

Nja...byta krona kan du ju säkert byta enbart, för om inte den sitter som den ska så är förmodligen klockan inte tät. Byta visare brukar men eventuellt göra om man byter tavla, mest för att det skall färgmatcha. Glaset byter du bara ifall det är repigt och du inte kan polera upp det själv, sitter väl ett plexi i din 1803a. Polera klockan skall man väl heller inte göra om det inte är så att man stör sig på något jack eller någon större repa.

Vad du skall tänka på när du lämnar in klockan på service! Jävligt bra fråga, se till att gå till en riktig AD, en ADe som man kan lita på och gör jobbet du betalar för, jag skulle lämna in den till någon av dom större Rolex AD, ROBs, Nymans eller Bergströms ur.

Lycka till, och som sagt, skulle jag vara du så skulle jag lämnat in klockan ögonaböj för att inte äventyra klockan täthet.

Day-Date är en helt OK klocka :cigar:, iaf när man fick tavlan och svensk dag bytt :D .

Efter bytet.
DSC_9803.JPG
DSC_9809.JPG
DSC_9899.JPG

Innan bytet och som jag köpte den.
DD1.JPG

DD2.JPG

Personligen gillar jag nog den gröna tavlan mer, men det är nog en smaksak. Även att den har svensk dag lyfter upp klockan i min mening.

Snyggaste DDn på ks? Fantastiskt fin med grön tavla :)

T
Nja...byta krona kan du ju säkert byta enbart, för om inte den sitter som den ska så är förmodligen klockan inte tät. Byta visare brukar men eventuellt göra om man byter tavla, mest för att det skall färgmatcha. Glaset byter du bara ifall det är repigt och du inte kan polera upp det själv, sitter väl ett plexi i din 1803a. Polera klockan skall man väl heller inte göra om det inte är så att man stör sig på något jack eller någon större repa.

Vad du skall tänka på när du lämnar in klockan på service! Jävligt bra fråga, se till att gå till en riktig AD, en ADe som man kan lita på och gör jobbet du betalar för, jag skulle lämna in den till någon av dom större Rolex AD, ROBs, Nymans eller Bergströms ur.

Lycka till, och som sagt, skulle jag vara du så skulle jag lämnat in klockan ögonaböj för att inte äventyra klockan täthet.

Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag ska nog in med klockan hos ROBs i Stockholm så får dom avgöra vad dom tycker jag borde göra med den.

Tillbaka
Topp