• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

MR90

Breitling
Snapseed.jpg
Magiskt!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hoppas att detta ska vara rätt plats att fråga på:)

Äger dessvärre ingen DD, men hoppas att någon gång få publicera lite trevliga bilder i denna tråd.

Hur som haver har jag ett par frågor som jag hoppas få hjälp med:

  1. Vad betingar ett högre värde på en DD, en med snygg service-tavla eller en DD med ful/tråkig original? Allt annat lika.
  2. Nästa fundering rör 4-siffrig kontra 5-siffrig DD. Givet att man hittar två i väldigt jämförbara skick. Vilken ska kosta mer och hur stor ska skillnaden vara? (Utgår från att båda säljs utan länk och papper - om jag ska ha råd :)).
Stort tack på förhand!
Lite dålig feedback här. Jag kan säga vad jag tror och tycker så får vi se om DD ägarna kompletterar mina åsikter.

1. Jag föredrar en fin servicetavla framför en tråkigare originaltavla. Detta gäller DJ och DD, men på sportrolex är det annorlunda.
2. Skulle säga att 5 siffrig är något dyrare. Kanske 5.000 kr?

Lycka till i din jakt!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Vad är en servicetavla? En tavla som bytts ut i samband med service av Rolex. Alltså är även den tavlan original, även om den inte satt i klockan från första början.

Många gånger kan du inte veta om tavlan som sitter i din DD är den som satt i från fabrik, speciellt om inte klockan kommer med papper (men det kanske inte är av intresse).
Kan tycka att servicetavlor främst diskuteras vid tal om äldre submariners/gmt/daytona och jag skulle personligen inte hänga upp mig på något sådant vid jakt efter en fin Day Date. Om jag vore i din sits hade jag hellre valt klocka efter skick. Därefter kan du köpa till en tavla efter egen smak:)

Femsiffriga ref har fler tavlor att välja mellan, safirglas och Quickset. Kan vara värt att ta med i ekvationen. @St Maxime
 
Senast ändrad:

Zalath

Panerai
Vad är en servicetavla? En tavla som bytts ut i samband med service av Rolex. Alltså är även den tavlan original, även om den inte satt i klockan från första början.

Många gånger kan du inte veta om tavlan som sitter i din DD är den som satt i från fabrik, speciellt om inte klockan kommer med papper (men det kanske inte är av intresse).
Kan tycka att servicetavlor främst diskuteras vid tal om äldre submariners/gmt/daytona och jag skulle personligen inte hänga upp mig på något sådant vid jakt efter en fin Day Date. Om jag vore i din sits hade jag hellre valt klocka efter skick. Därefter kan du köpa till en tavla efter egen smak:)

Femsiffriga ref har fler tavlor att välja mellan, safirglas och Quickset. Kan vara värt att ta med i ekvationen. @St Maxime
På en sportrolex har du ju oftast bara en eller i vissa fall två tavlor att välja mellan, då blir det ju enklare att se om det är en servicetavla eller inte, och skillnaden märks tydligare. På en DD håller jag med om att det inte riktigt borde vara samma sak. Bättre att istället hitta en tavla som passar bäraren!
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Vad är en servicetavla? En tavla som bytts ut i samband med service av Rolex. Alltså är även den tavlan original, även om den inte satt i klockan från första början.

Många gånger kan du inte veta om tavlan som sitter i din DD är den som satt i från fabrik, speciellt om inte klockan kommer med papper (men det kanske inte är av intresse).
Kan tycka att servicetavlor främst diskuteras vid tal om äldre submariners/gmt/daytona och jag skulle personligen inte hänga upp mig på något sådant vid jakt efter en fin Day Date. Om jag vore i din sits hade jag hellre valt klocka efter skick. Därefter kan du köpa till en tavla efter egen smak:)

Femsiffriga ref har fler tavlor att välja mellan, safirglas och Quickset. Kan vara värt att ta med i ekvationen. @St Maxime

Vad @Stomatologen sa!
 

Zose

Omega
2-Faktor
Har en fråga angående gångreservtid på en Daydate 228238. Brukar lägga ifrån mig klockan på fredag eftermiddag inför helgen och på måndag morgon när jag börjar använda den på nytt så har den alltid stannat. Ser att gångreservtiden brukar ligga på 48h men enligt Rolex skall den ju vara runt 70h. Feedback uppskattas!
 
Topp