• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Day-Date-tråden

88FD7270-6140-44D9-97B9-A96DEC8F916C.jpeg
Bidrar med en skarp bezel från min DD 1803

Bilagor

• 372EB460-DF80-4884-8486-EC35AFDC696E.jpeg
    372EB460-DF80-4884-8486-EC35AFDC696E.jpeg
    128.4 KB · Visningar: 8
Helt ok skick också.
887C4DD9-BD73-414A-BFF8-6BE894DDB93A.jpeg
Det där är en original blå vignette string-tavla och mycket ovanlig, idag tämligen kostsam om du hittar en.
Det här med att samla ovanliga Day Dates har blivit populärt, framförallt sedan den stora Phillips-auktionen härom året vilket självklart påverkar priserna.

Det där är en original blå vignette string-tavla och mycket ovanlig, idag tämligen kostsam om du hittar en.
Det här med att samla ovanliga Day Dates har blivit populärt, framförallt sedan den stora Phillips-auktionen härom året vilket självklart påverkar priserna.
https://www.chrono24.se/rolex/18k-y...diamond-dial-day-date-bp-18038--id3325668.htm
Jag försökte sälja min (den jag köpte av aurum) på auktion på christies, gick inte alls bra. Så nej, inte så kostsamma. :) Skulle gissa att jag fick ut runt ~140-145k för den i den bytesaffär jag gjorde.

https://www.chrono24.se/rolex/18k-y...diamond-dial-day-date-bp-18038--id3325668.htm
Jag försökte sälja min (den jag köpte av aurum) på auktion på christies, gick inte alls bra. Så nej, inte så kostsamma. :) Skulle gissa att jag fick ut runt ~140-145k för den i den bytesaffär jag gjorde.
Fast i en bytesaffär är de summorna inte tokiga. 145' är kostsamt sett till vad den kostat för bara några år sedan och om jag varit handlare hade jag nog satt ut den för 150'. Av erfarenhet vet jag att Christies övervärderar och skjuter från höften då de attraherar en hel del köpare helt utan koll som blint litar på deras utrop.
Day-Date 36 är för övrigt armbandsurens armbandsur - tidlöst lagom i storlek och nästan alla vet vad det är från 10 meters avstånd.

Fast i en bytesaffär är de summorna inte tokiga. 145' är kostsamt sett till vad den kostat för bara några år sedan och om jag varit handlare hade jag nog satt ut den för 150'. Av erfarenhet vet jag att Christies övervärderar och skjuter från höften då de attraherar en hel del köpare helt utan koll som blint litar på deras utrop.
Day-Date 36 är för övrigt armbandsurens armbandsur - tidlöst lagom i storlek och nästan alla vet vad det är från 10 meters avstånd.
Detta var ca 2 år sedan, och har sedan dess lagt ned det här med klockor, så har inte superkoll på hur det ligger till idag, men att jämföra den med priserna på phillips DD-auktioner är inte alls rimligt, då denna tavla är bra mycket vanligare/mindre åtråvärd än de klockorna som figurerar där till extrema priser, var mest dit jag ville komma. :)

Yes, 18038. Vad får dig att tro att tavlan skulle vara ny :) ?

Tänkte på ”Swiss Made”. Men de äldre kanske har samma... kan inte säga att jag har superkoll. T swiss T kan det stå på äldre vad jag sett, även t swiss made t. Anledningen till att jag är förvånad är att de nyare som är märkta swiss made inte passar i en 18038. Försökte själv nämligen. Men du kanske har en något äldre batch än dom som säljs nu.

Senast ändrad:
Tänkte på ”Swiss Made”. Men de äldre kanske har samma... kan inte säga att jag har superkoll. T swiss T kan det stå på äldre vad jag sett, även t swiss made t. Anledningen till att jag är förvånad är att de nyare som är märkta swiss made inte passar i en 18038. Försökte själv nämligen. Men du kanske har en något äldre batch än dom som säljs nu.
Vad står T för i "T swiss T"? Tritium? I så fall vore det ju märkligt om det stod T på stentavlorna iom att det varken finns lume på tavla eller visare iofs

hear hear... gör jag bara en snabb bildsök på google med 18038 onyx dial så är majoriteten enkom märkt swiss made. Säljs ens onyx idag?

Blir fan inte klok på det där heller. Men tror att det är ganska nytt att de nyare onyx-tavlorna inte passar 18038. Eller så var det i och med skiftet till 1182x8 någon gång 2001.

Jag har en ”swiss made” tavla i min 18038
Den har suttit i i över ett år dock så kanske hänt något under den tiden? Vet åtminstone 2 till som har 18038 med nyare ”swiss made” tavla
Det kan ju mkt väl vara så att "skiftet" kom rätt nyligen. Att deras nya onyx-tavlor helt enkelt inte är kompatibla med 18038.

Tillbaka
Topp