• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Två teorier, varav båda kan vara helt åt helvete. Antingen behöver fjädern(?) som flippar dag/datum upprustas/bytas. Alternativt så kan ibland dag/datum strula om man har tavla från fel/annan referens. Minns dock inte vilka referenser det var. Någon annan får gärna flika vidare här ifrån.

Edit: alternativ två bör det ju inte vara i det här fallet.

Jag fick samma problem efter byte till svensk dagskiva på min barkade DD hos Rob.E

Fick lämna in igen till Rob.E för någon justering. Fråga mig inga facktermer :)
 

Dronten

Cartier
Nu har jag fan läst hela tråden. Inte mindre sugen för det.

Men jag såg aldrig denna i tråden som en ksare hade med på gtg.
IMG_1916.JPG
IMG_1912.JPG
Mer bilder på skönheten. :cool:
https://klocksnack.se/threads/paketöppningstråd-rolex-day-date-pablo-edition-ref-18038.48048/
 

ssp226

Cartier
Ja, tavlan ser ut som en original svart diamant-onyx till 18038. Hade inte förståsigpåare här direkt ropat varg och proklamerat tavlan som fake utan faktiskt tagit sig tid i att sätta sig in i hur oerhört många fabrikstavlor man erbjudit genom åren så hade vi sluppit sådana här diskussioner.
I övrigt ser jag inget som tyder på att det inte är en 18338 då diamantsättningen både på ring och bandhorn ser bra ut - trevligt också med bark-bandet på en 18338.
Kan du be om lite bättre bilder och även fråga vad det är för referensnummer? Jag är rätt säker på att den diamantsättningen aldrig funnits på onyx.
Är det 18338 så är inte barklänk korrekt till att börja med.
 

ssp226

Cartier

Tackar, referensen är då rätt för diamanter på boett och ring.

Men vad är det för tavla? Typsnittet stämmer då inte för varken äldre eller nyare Onyx eller service tavla. Här är en W-serie från Jacek med "swiss"
https://www.hqmilton.com/timepieces/83yjzz34/1995-rolex-yg-day-date-18238-onyx-dial-8049

Jag jämförde med min gamla 18028 som jag hade en Onyx "swiss made" servicetavla i och det finns inte en likhet med typsnittet heller....
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har inte så mycket att bidra med, speciellt då jag inte hittat någon referens till tavlan. Men då boetten ser rätt ut känns det logiskt att även tavlan är ok. Gillar man utseendet var det helt klart ett bra köp! Skicket ser riktigt bra ut.
Högst märkligt, men alltid kul med lustigheter. Jag vill ju tro att den ska vara korrekt, som du säger ser ju resten vettigt ut. Kanske bara är den dåliga gråaktiga katalogbilden som spökar till det.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Är det mop? Googlade lite men lyckades inte hitta..
Just det jävlar, sorry! Ja det är mop, satt med safir, rubin eller smaragd. Som sagt är bilderna typ exakt lika kassa som katalogbilderna fast större, och resten är googlebilder. Men här är det jag hade..
mop.png

s280hel.jpg
s281hel.jpg


edit: Värt att kolla på Yachtmasters tavlor för att få en bättre uppfattning, finns nog mer foton på google på dom. De har väldigt några snarlika tavlor, mop med olika stenar.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Just det jävlar, sorry! Ja det är mop, satt med safir, rubin eller smaragd. Som sagt är bilderna typ exakt lika kassa som katalogbilderna fast större, och resten är googlebilder. Men här är det jag hade..
mop.png

s280hel.jpg
s281hel.jpg


edit: Värt att kolla på Yachtmasters tavlor för att få en bättre uppfattning, finns nog mer foton på google på dom. De har väldigt några snarlika tavlor, mop med olika stenar.
Tackar! Dock var dom inte så roliga som jag trodde. Trodde det var runda onyx index ala Yachtmaster.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Spammar visst tråden. Har nog blivit biten av guldspindeln...
Kunde man köpa nya tavlor till 18xx eller var det bara dom "tråkiga"?
 
Topp