• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Day-Date-tråden

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Ny här på forumet och väldigt sugen på en day date i vitguld. Blir inte mindre sugen när man scrollar igenom alla bilder på era fina klockor här i tråden. Vill gärna ha en en 5-siffrig. Har hittat en 18039 hos en handlare i Köln via Chrono24.
Har nån vänlig själ här möjlighet att ge lite input på skicket på klockan i relation till nedan bilder. Är tex stretechen i länken vad man kan förvänta sig etc. Klokan är från 1980 och kommer med Box och Cert. Handlaren verkar dock helt ointresserad av att gå ner i pris överhuvudtaget ( 235k SEK med nuvarande Eurokurs ), iallfall än så länge. Men vad är rimligt att betala för ett dyl exemplar?

Väldigt tacksam för input.
Inget kul, och framförallt inte för den prislappen. Då vill man ha krispigare skick. Vad sägs om denna istället? https://klocksnack.se/threads/rolex-day-date-18239.180666/
 

hejsam

Patek
2-Faktor
@Bosse80 jag skulle bestämma mig först om box och cert är viktigt eller om det går bara med bara klocka, isåfall breddas sökområdet väsentligt. Jag skulle också titta mer på skicket på boett och länk och strunta i vilken tavla som sitter i, det är hyfsat enkelt att komplettera med den man vill ha i efterhand.
 

Bosse80

Breitling
2-Faktor
@Bosse80 jag skulle bestämma mig först om box och cert är viktigt eller om det går bara med bara klocka, isåfall breddas sökområdet väsentligt. Jag skulle också titta mer på skicket på boett och länk och strunta i vilken tavla som sitter i, det är hyfsat enkelt att komplettera med den man vill ha i efterhand.
Tack.

Egentligen tycker jag nog inte att box och cert är jätteviktig. Mer att det just i det här fallet kändes kul för att det skulle vara en årsklocka. Men begränsar ju helt klart utbudet för att säga det minsta.

Vad skulle ni säga att ett byte av urtavla kostar. Har ni erfarenhet av det?
 

fantasten

Breitling
Tack.

Egentligen tycker jag nog inte att box och cert är jätteviktig. Mer att det just i det här fallet kändes kul för att det skulle vara en årsklocka. Men begränsar ju helt klart utbudet för att säga det minsta.

Vad skulle ni säga att ett byte av urtavla kostar. Har ni erfarenhet av det?
Självklart är box och cert som gör att prislappen troligt blir högre, dock så är min erfarenhet ifall en egendomsförsäkring är av intresse, kräver flertalet bolag just s.k. "fullset". Sen kan ju hela försäkringsfrågan vara lika lång som ett snöre...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack.

Egentligen tycker jag nog inte att box och cert är jätteviktig. Mer att det just i det här fallet kändes kul för att det skulle vara en årsklocka. Men begränsar ju helt klart utbudet för att säga det minsta.

Vad skulle ni säga att ett byte av urtavla kostar. Har ni erfarenhet av det?
En vanlig sticktavla inklusive byte kostar väl runt 10k hos AD tror jag, vill du ha en med diamanter eller någon exklusivare variant är de apdyra typ 30-40k.

Men köper du en beg tavla går det att hitta till rätt billiga priser och bara byte av tavla kostar inte mer än någon tusenlapp.
 

Bosse80

Breitling
2-Faktor
En vanlig sticktavla inklusive byte kostar väl runt 10k hos AD tror jag, vill du ha en med diamanter eller någon exklusivare variant är de apdyra typ 30-40k.

Men köper du en beg tavla går det att hitta till rätt billiga priser och bara byte av tavla kostar inte mer än någon tusenlapp.
tack.
Går ADs som Nymans, Rob E och Krons med på att montera en medhavd beg tavla eller behöver man söka sig någon oberoende för att få den utbytt om man har med sig en urtavla?
 
Gillar främst 5-siffriga men denna har sin charm också🤠
IMG_5019.jpeg
 
Senast ändrad:

Rookie

Cartier
2-Faktor
Skaffa en i gulguld så ska du se att det känns bättre med dd.
Hehe, du är inte den första personen som säger det och det kanske ligger något i det. Jag får se om det blir någon DD i gulguld i framtiden.
VEM?!? säger nej till den????
Jag 😄 Bra för er andra som kan få äga den istället!
Den där känner jag igen...
Ska du inte behålla den alltså?
Nej, DD var inget för mig. Det var kul att testa, men inget för mig som sagt 😊
 
Topp