• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

De fula Omega-ankungarna

Då kommer min första fula ankunge, en Polaris Titan med inslag av Palladium (?? Visst är det palladium??).
Köpte denna från ebay i Australien och fick hem den idag, precis som förväntat 🤩 Ni som är experter, vad är det för referens på denna tro? 🤔
20210727_215649.jpg
20210727_154057.jpg

Men vill nästan påstå att dom inte är fula, jag gillar dom faktiskt och kan säga att dom är snygga haha 😎 om 2 veckor eller så anländer en till Omega Polaris.
Grattis! 😃

Då kommer min första fula ankunge, en Polaris Titan med inslag av Palladium (?? Visst är det palladium??).
Köpte denna från ebay i Australien och fick hem den idag, precis som förväntat 🤩 Ni som är experter, vad är det för referens på denna tro? 🤔
20210727_215649.jpg
20210727_154057.jpg

Men vill nästan påstå att dom inte är fula, jag gillar dom faktiskt och kan säga att dom är snygga haha 😎 om 2 veckor eller så anländer en till Omega Polaris.
Grattis! Kombon titan/palladium är ju coolt. Köpte själv en för ett tag sedan som tyvärr fick gå tillbaka pga att den var fulpolerad. Tycker att dom är riktigt fina.

20210727_215649.jpg
20210727_154057.jpg

Stenhård!

20210727_215649.jpg
20210727_154057.jpg

Grattis, grymt fina! Premium vet jag inte? Kanske. Var nära på att köpa en fullset nos på c24 för 9k för typ en månad sedan.

20210727_215649.jpg
20210727_154057.jpg

Har själv en titan/Platinum på ingång. Grus passar så bra mot det gråa. Men kommer behöva extra länkbitar (och behöver en till min andra)
Återkommer med bilder när hemma
EBBDEBCB-2EB6-491C-BC27-2D5CF88B43B9.jpeg
Är det platinum på dom? Vill minnas att jag läst palladium? 🤔 min andra for genom Jamaica igår påväg direkt till mig 😍

Har själv en titan/Platinum på ingång. Grus passar så bra mot det gråa. Men kommer behöva extra länkbitar (och behöver en till min andra)
Återkommer med bilder när hemma
EBBDEBCB-2EB6-491C-BC27-2D5CF88B43B9.jpeg
Jag pillade själv med länkarna för att få den att passa bättre, men satans vilket piller det var hehe.... Tidigare har jag endast vetat om skruv samt dom där man pressar fast och pressar ut, då pratar jag alltså om "pinnarna" som håller fast länkbitarna i varandra. (Om någon kan berätta för mig vad dom heter skulle jag bli glad, försöker lära mig mer om klockor och delarna!) I min polaris hade jag en annan modell av dessa "pinnar", skissade upp så ni fattar.
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 17.46.52.png
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 17.45.48.png
Det var alltså en tub innehållande en lös fjäder (minimal) och 2st pins (också minimala) som då blev fjäderbelastade när man stoppade in dom i länkbiten igen, att ta lös dom var absolut inget problem, men att få dom tillbaka krävde en bra stunds piller samt två gångers letande efter en superliten pin på golvet....

Jag har tidigare endast sett "pinnarna" för att hålla ihop länkarna skruv samt dom där man pressar fast och pressar ut

För att ni verkligen ska förstå pillret, så var tubens ytterdiameter kanske 1mm.... Nu kanske det inte är så litet för er som är van att skruva i ur, men för mig var det tillräckligt haha.

Jag pillade själv med länkarna för att få den att passa bättre, men satans vilket piller det var hehe.... Tidigare har jag endast vetat om skruv samt dom där man pressar fast och pressar ut, då pratar jag alltså om "pinnarna" som håller fast länkbitarna i varandra. (Om någon kan berätta för mig vad dom heter skulle jag bli glad, försöker lära mig mer om klockor och delarna!) I min polaris hade jag en annan modell av dessa "pinnar", skissade upp så ni fattar.
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 17.46.52.png
Skärmavbild 2021-07-29 kl. 17.45.48.png
Det var alltså en tub innehållande en lös fjäder (minimal) och 2st pins (också minimala) som då blev fjäderbelastade när man stoppade in dom i länkbiten igen, att ta lös dom var absolut inget problem, men att få dom tillbaka krävde en bra stunds piller samt två gångers letande efter en superliten pin på golvet....

Jag har tidigare endast sett "pinnarna" för att hålla ihop länkarna skruv samt dom där man pressar fast och pressar ut

För att ni verkligen ska förstå pillret, så var tubens ytterdiameter kanske 1mm.... Nu kanske det inte är så litet för er som är van att skruva i ur, men för mig var det tillräckligt haha.
Oj vad jobbigt!

Vilken tur för mig att handlaren hade mätt fel och den passar perfekt på min 17.5 handled fast de sade max 16cm.

Tror jag inte blivit såhär nöjd med ett köp sedan jag köpte min älskade Recifedykare av @Pictor
6CF6B5D1-B62F-4763-9506-DAAAD17D738C.jpeg
5AA8FCE4-ED4E-4971-BF89-B6BEF1E987F1.jpeg

Misstänker starkt att den här formgivningen kommer att stå sig ett bra tag. Efter ett stendött decennium och lite till. Din Med den vackra grå tavlan är i mitt tycke så vacker. Även om jag själv aldrig kunna bli vän med ”ädelstenar” så tycker jag den här är bland det läckraste i det här segmentet. Stort Grattis !!

Misstänker starkt att den här formgivningen kommer att stå sig ett bra tag. Efter ett stendött decennium och lite till. Din Med den vackra grå tavlan är i mitt tycke så vacker. Även om jag själv aldrig kunna bli vän med ”ädelstenar” så tycker jag den här är bland det läckraste i det här segmentet. Stort Grattis !!
Det jag tycker blir så bra är just det gråa sobra med titan och grå tavla, i kombination med diskreta stenar som bara är alternativa timindex. Så clean men ändå kaxig.

Det jag tycker blir så bra är just det gråa sobra med titan och grå tavla, i kombination med diskreta stenar som bara är alternativa timindex. Så clean men ändå kaxig.
Håller med, en riktigt snygg kombo. Några mm större bara så hade den varit helt perfekt. Jag tycker iofs att det är fint med lite mindre klockor med.

Sorry bildbomb. Nu slutar jag nog men tycker den blev lite trevlig…
E55C6B65-5189-4E3C-A175-665CDF7DDC9E.jpeg
82B88228-7EDC-4018-A98B-8BDF043538E8.jpeg

hmmm bilderna blir lite förvrängda… menmen så får det vara

vet ni förresten hur man gjorde denna modell isad? Sjukt smart lösning. Det är en ring med stenar som sattes på befintlig tavla. Så man kunde enkelt köpa till grus.

man borde lära mer av historien då tillverkarna var smarta :)

Senast ändrad:
Sorry bildbomb. Nu slutar jag nog men tycker den blev lite trevlig…
E55C6B65-5189-4E3C-A175-665CDF7DDC9E.jpeg
82B88228-7EDC-4018-A98B-8BDF043538E8.jpeg

hmmm bilderna blir lite förvrängda… menmen så får det vara

vet ni förresten hur man gjorde denna modell isad? Sjukt smart lösning. Det är en ring med stenar som sattes på befintlig tavla. Så man kunde enkelt köpa till grus.

man borde lära mer av historien då tillverkarna var smarta :)
Grattis! jag glömde buda på en sådan för några år sedan, den gick för 3700:-

Hörrni, av någon anledning rullade jag förbi en Omega Bullhead, vad säger ni, ful ankunge? Fan den var ju småcool, ingen som sitter på en sådan?

Tillbaka
Topp