• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

BCAFDAF4-852B-4553-A214-682D1BC37F4C.png
Testar med skinn på Hamilton ikväll

Bilagor

• 4100B362-7745-4D59-BCF4-DD477625A03B.png
    4100B362-7745-4D59-BCF4-DD477625A03B.png
    193.6 KB · Visningar: 2
Den bruna varianten släpps i maj men vart man kan inhandla den vet jag inte, kanske Hamiltons webshop för Europa. Såg att hodinkee hade den med svart urtavla så de kanske får in den med brun också :)

Ett inte helt enkelt val. Man skulle nästan behöva se klockorna sida vid sida innan det går att bestämma sig. Synd att det inte finns någon AD för Hamilton i Sverige, eller gör det kanske det?

EDIT: Ska ju finnas på Franks Ur...toppen, då får det bli ett besök där :)

EDIT 2: Skumt att det inte står med på Franks hemsida bara att de har Hamilton som märke.

Ett inte helt enkelt val. Man skulle nästan behöva se klockorna sida vid sida innan det går att bestämma sig. Synd att det inte finns någon AD för Hamilton i Sverige, eller gör det kanske det?

EDIT: Ska ju finnas på Franks Ur...toppen, då får det bli ett besök där :)

EDIT 2: Skumt att det inte står med på Franks hemsida bara att de har Hamilton som märke.
Ja jag lutar åt den bruna varianten, tror den kommer göra sig riktigt bra i sommarsolen! Frank Ur alltså, kanske man borde ringa och kolla om de får in den bruna varianten i maj :)

Ja jag lutar åt den bruna varianten, tror den kommer göra sig riktigt bra i sommarsolen! Frank Ur alltså, kanske man borde ringa och kolla om de får in den bruna varianten i maj :)

För enligt Hamiltons store locator borde Franks Ur vara återförsäljare

Den av oss som kommer för sig att göra det först kan väl meddela den andra? :) Man tycker ju att Franks borde skriva med på deras hemsida att de har Hamilton som märke.

Tyvärr slutade Franks sälja Hamilton för ca tre år sedan. De har kvar en del gamla modeller, men har ingen möjlighet att beställa nytt.
Verkligen synd. Borde absolut inte behöva vara så men tyvärr så tror den vanliga svenska klockköparen att Gant, Timberland och Police är fantastiska och lyxiga kvalitetsur. Sverige förstår i detta fallet inte sitt eget bästa. Fruktansvärt.

Verkligen synd. Borde absolut inte behöva vara så men tyvärr så tror den vanliga svenska klockköparen att Gant, Timberland och Police är fantastiska och lyxiga kvalitetsur. Sverige förstår i detta fallet inte sitt eget bästa. Fruktansvärt.

Har flera gånger lekt med tanken att starta en liten butik där man säljer allehanda micromärken och märken liknande Hamilton. Det kanske är just nu det är dags :) Tror att en liten nischad butik i Stockholm skulle gå alldeles utmärkt. Kanske på en sidogata till den mer fashionabla Biblioteksgatan :)

Tycker H69419933 ser trevlig ut och gillar att den är manuell. Lugg till lugg ser ganska stort ut på bild. Någon som har en som kan mäta?

Tror Hamiltons prisläge och brist på historia är det som ställer till det. I Sverige konkurrerar det i Swatch-portföljen mot Certina och Tissot, till viss del med Longines. Jämför med situationen Certina har: ett regionalt märke som historiskt inte har funnits t.ex i UK.

Och som ÅF är prisbilden svår. Köper snittkunden en klocka för 6k och anser det vara dyrt kanske det smäller högre med ett märke man känner igen? Supportar Swatch Nordic ens Hamilton-verk med garantiservice etc eller måste klockorna skickas längre? Utan marknadsföring i ett mättat produktsegment blir det ju svårt att komma någonvart med volymmärken som Hamilton, Mido etc.

Tror Hamiltons prisläge och brist på historia är det som ställer till det. I Sverige konkurrerar det i Swatch-portföljen mot Certina och Tissot, till viss del med Longines. Jämför med situationen Certina har: ett regionalt märke som historiskt inte har funnits t.ex i UK.

Och som ÅF är prisbilden svår. Köper snittkunden en klocka för 6k och anser det vara dyrt kanske det smäller högre med ett märke man känner igen? Supportar Swatch Nordic ens Hamilton-verk med garantiservice etc eller måste klockorna skickas längre? Utan marknadsföring i ett mättat produktsegment blir det ju svårt att komma någonvart med volymmärken som Hamilton, Mido etc.
Brist på historia?!? :wideyed:

Har flera gånger lekt med tanken att starta en liten butik där man säljer allehanda micromärken och märken liknande Hamilton. Det kanske är just nu det är dags :) Tror att en liten nischad butik i Stockholm skulle gå alldeles utmärkt. Kanske på en sidogata till den mer fashionabla Biblioteksgatan :)
Kör!! Det är en väldigt bra tanke (som jag också tänkt vid något/några tillfällen då man upptäckt att vissa märken inte säljs här).

Finns ju fler märken (kommer inte på något specifikt just nu) som likt Hamilton gör fina klockor men som inte finns att klämma på i Sverige.

Brist på historia?!? :wideyed:
Jag förtydligar: brist på historisk försäljning i Sverige.

Exempel: Både farsan och salig farfar har ägt klockor från Omega och Certina. Min första egenköpta klocka var en Certina och en av de första mekaniska klockorna var en Omega (detta var före intresset blommade ut). Jag hade nog inte ens tittat åt Hamilton när Certinan inhandlades, jag ville ju ha en ”fin” klocka som farsan och salig farfar.

Exempel: Både farsan och salig farfar har ägt klockor från Omega och Certina. Min första egenköpta klocka var en Certina och en av de första mekaniska klockorna var en Omega (detta var före intresset blommade ut). Jag hade nog inte ens tittat åt Hamilton när Certinan inhandlades, jag ville ju ha en ”fin” klocka som farsan och salig farfar.
Ok, förstår hur du menar. Men om @Clark Kent öppnar butik så kan han ju ändra på det.. :)

Det är ju där Stålis klockbutik kommer in i bilden. Folk kommer in, tittar på de märken de känner igen, Stålis berättar om Hamilton, ut går kunden med en Hammy på armen.

Det är ju där Stålis klockbutik kommer in i bilden. Folk kommer in, tittar på de märken de känner igen, Stålis berättar om Hamilton, ut går kunden med en Hammy på armen.
Jag önskar han all lycka i världen, dessvärre tror jag att tiden där volymmärken främst såldes genom fysiska butiker där man kunde påverka kundens inköp är över. Helt utöver det ser jag inte hur man skulle kunna få en acceptabel omsättning och marginal på en sådan försäljningsmodell idag.

Jag önskar han all lycka i världen, dessvärre tror jag att tiden där volymmärken främst såldes genom fysiska butiker där man kunde påverka kundens inköp är över. Helt utöver det ser jag inte hur man skulle kunna få en acceptabel omsättning och marginal på en sådan försäljningsmodell idag.

Jag får nog förtydliga att det har är väldigt mycket på tankestadiet. Bara så att ingen har tänkt åka och köa i väntan på att det ska öppna :)

Som ett exempel så säljs ju inte certina i usa!
Hamilton och certina ligger på samma nivå i swatchgroups koncern!

Jag tror problemet är att det kanske säljs för få "mellan segments klockor" här i sverige därav så tar dom inte in andra märken i samma prisklass som certina.
Känns som det är quartz eller så går folk upp på lite högre nivåer och köper EN dyrare klocka..

Sen som du säger så kan folk inget om hamilton eftersom det är ett doldis märke i europa fortfarande.

Tillbaka
Topp