• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den alldeles lagom stora Hamilton tråden

Dagens. Bara för att det ska bli triss i Khaki Automatic här :)
F2C854EE-4010-457C-84A4-E7625E5DE9CB.jpeg
Ingen dålig triss. Börjar dock fundera på om min inte ska omvandlas till en sinn556i istället. Eller om jag kanske blir nöjd med nytt glas med AR coating en på. Stör mig lite på reflektionerna ifrån glaset

Lite flamsig video men här är en kille som byter glas på en silvermodell. Har även en film på den svarta nsom använder annan typ av glas

Skitsnygga, som sagt. Diggar din manuella allra bäst, läst lite blandade recensioner om verket men kanske inte är problem? Den är 38 mm, och med hornen (som ju är ganska långa) är den..? Har inte världens maffigaste handleder, därav nyfikenheten. Jag reviderar min Seiko-jämförelse också till SNZG15J1 (bild nedan med bytt snyggare band), för den har svart tavla och inte mörkgrön, och specifikt de som är gjorda och monterade i japan. Det tycker jag Seiko ska vara, nån måtta får det vara :D
Seiko SNZG15J1.PNG
Tar det här i Hamiltontråden istället :)
Vad jag har förstått så var det tidigare versioner som hade problem med verket och de flesta lär väl ha fått det fixat vid det här laget. Har aldrig upplevt några problem med mina exemplar.
Storleken är dock något att tänka på! Som du säger är den 38mm, men lug-lug är ca 50mm. Jag har inte heller grova handleder och det är precis på håret att det inte blir överhäng.
Något som gör klocka lite extra kul är ju att Hamilton har en tradition av att bygga field watches, detta är en (större) nyversion av en modell som användes i bland annat Vietnamkriget.
IMG_20210218_130050-01.jpeg

Tar det här i Hamiltontråden istället :)
Vad jag har förstått så var det tidigare versioner som hade problem med verket och de flesta lär väl ha fått det fixat vid det här laget. Har aldrig upplevt några problem med mina exemplar.
Storleken är dock något att tänka på! Som du säger är den 38mm, men lug-lug är ca 50mm. Jag har inte heller grova handleder och det är precis på håret att det inte blir överhäng.
Något som gör klocka lite extra kul är ju att Hamilton har en tradition av att bygga field watches, detta är en (större) nyversion av en modell som användes i bland annat Vietnamkriget.
IMG_20210218_130050-01.jpeg
Exakt, tack för info! Avskalad, enkel, fet och snygg krona. Varit riktigt sugen ett tag. Finns just den där med ett mindre idag också á la Vietnam-kriget, eller måste man söka vintage då? Köpte du din via deras sajt, eller någon annan? :)

Bandet är snyggt, men har lite tjocklek bara i sig också. Så jag funderar också i så fall om det är enkelt att byta band till något tunnare NATO eller perlon eller så.

Dreglat lite över den här tråden nu och hoppat tillbaka en bit, så är kanske lite sen på bollen här, men vilken magisk klocka, med ett helt perfekt band i min mening. Hur stor är den i sig och med luggarna? Närmsta jag kommer en sådan fast icke vintage är väl Khaki Field H69439931? Ibland H69429931 (med en tvåa som fjärde siffra, varför vet jag ej än). Kanske någon kan svara på i och för sig :D

Dreglat lite över den här tråden nu och hoppat tillbaka en bit, så är kanske lite sen på bollen här, men vilken magisk klocka, med ett helt perfekt band, Hur stor är den i sig och med luggarna? Närmsta jag kommer en sådan fast icke vintage är väl Khaki Field H69439931? Ibland H69429931 (med en tvåa som fjärde siffra, varför vet jag ej än). Kanske någon kan svara på i och för sig :D
Tack! 34mm ca, har inte så bra koll på de nyare varianterna. Har hunnit sålt den sen bilden postades men finns lite mer info i säljtråden, https://klocksnack.se/threads/prisbump-28-11-hamilton-gg-w-113-1976-issued.139211/

Exakt, tack för info! Avskalad, enkel, fet och snygg krona. Varit riktigt sugen ett tag. Finns just den där med ett mindre idag också á la Vietnam-kriget, eller måste man söka vintage då? Köpte du din via deras sajt, eller någon annan? :)

Bandet är snyggt, men har lite tjocklek bara i sig också. Så jag funderar också i så fall om det är enkelt att byta band till något tunnare NATO eller perlon eller så.
Ja jag gillar det mesta med den faktiskt. Om du vill ha den mindre är det vintage som gäller (som den du länkade ovan. Väldigt trevlig, 34mm vill jag minnas). Men vem vet, trenden går ju mot mindre klockor, Hamilton kanske hakar på!
Jag har köpt mina lätt begagnade så ingen erfarenhet av AD. Och bandet, det är jättelätt att byta, till och med drilled lugs! Svårt att hitta länkar som passar dock. Men nato, perlon och läder.. det mesta passar.

Tack! 34mm ca, har inte så bra koll på de nyare varianterna. Har hunnit sålt den sen bilden postades men finns lite mer info i säljtråden, https://klocksnack.se/threads/prisbump-28-11-hamilton-gg-w-113-1976-issued.139211/
Vackert, tack! Synd att jag inte hade hittat till det här forumet vid det laget :D

Edit: ögar runt eBay efter vintage-varianterna. Känns som en djungel, men antar att det är bästa stället för den typen av klockor. Tips tas tacksamt emot, skönast är väl om man slipper tull/moms från USA, men har svårt att hitta ex i EU. Går nån annan i säljtankar här på KS kan jag vara intresserad! :)

Senast ändrad:
Ja jag gillar det mesta med den faktiskt. Om du vill ha den mindre är det vintage som gäller (som den du länkade ovan. Väldigt trevlig, 34mm vill jag minnas). Men vem vet, trenden går ju mot mindre klockor, Hamilton kanske hakar på!
Jag har köpt mina lätt begagnade så ingen erfarenhet av AD. Och bandet, det är jättelätt att byta, till och med drilled lugs! Svårt att hitta länkar som passar dock. Men nato, perlon och läder.. det mesta passar.
Kanon, tack för info! Ska hålla ögonen öppna efter både moderna modellen lätt beggad och även vintage då!

Hamilton-lovers, är nu med i familjen med detta vintage-fynd. Sjukt nöjd. Fin att se på, fin att bära, tickar på fint. Även om det inte var en dealbreaker, så kanske även bandet är original, vad tror ni? 😎 Edit: bandet är fanimej original när jag kikat på NOS-exemplar. Ibland har man röta. Ber om ursäkt för långt inlägg med flera bilder, men ville visa då det efterfrågades. :)
51E8DEA4-9EBD-45A3-8F1D-31BD1117D12B.jpeg
242A3DD4-5B2F-483E-BDE6-BCFEFB11EFAD.jpeg
8428A58E-DB25-4B54-A44D-F877952EEA26.jpeg
F52305AE-86B0-4A36-8EB3-77B4F6DE3E32.jpeg
4942EE15-83D7-44CB-B257-725AD3FC3606.jpeg
5D4C0C29-00EF-4244-9B59-43A42DBE1A00.jpeg
99F5489D-F07C-40F2-BCAE-AA460569807B.jpeg
16C96EBC-9C06-458E-BC37-B3DE7AF5F759.jpeg

Senast ändrad:
Har slängt ut en köpesannons, men tänkte lägga ut en krok här också.
Är det någon som sitter på en hamilton murph och kan tänka sig att skiljas från den? Har ägt den tidigare men var korkad som fan och bytte bort den.
Efter säkert 30 klockor som kommit och gått är det den enda jag saknar så pass mkt att jag vill köpa tillbaka den.

Tjing, ny här :)

Kul med en Hamiltontråd. Mina två första "fina" klockor är Hamilton, köpte dem för att fira ett par livshändelser och bär dem ofta. En Ventura som dressare och en Jazzmaster Maestro lite mer till vardags.

2021-03-25 11.41.10-1.jpg 2021-03-25 11.55.47-1.jpg
Snyggt! 👍🏼 Nöjd med din Maestro? Varit sugen på den modellen ett tag 😃

Släng gärna upp fler bilder på den om du kan 🥰

Snyggt! 👍🏼 Nöjd med din Maestro? Varit sugen på den modellen ett tag 😃

Släng gärna upp fler bilder på den om du kan 🥰
Tack!

Ja jag är verkligen nöjd med den :) Saker jag gillar extra är hur den är någonstans mittemellan dress och vardag. Kristallen känns ofta osynlig och det tillsammans med den vita tavlan ger ett väldigt "öppet" ljust och inbjudande intryck. Jag älskar hur den fångar ljuset. Siffrorna är högblanka, visarna också men med olika facetter, samma med boetten, luggarna har borstning i olika riktning på vissa facetter, och de högblankpolerade delarna och facetterna gör att den alltid fångar ljuset med ett glitter på något sätt. Även ringarna runt subtavlorna har en facett i roséguld som glittrar till här och där. Ger ett tilltalande och elegant intryck.

Den är relativt stor, framförallt hög och har en tyngd och närvaro på armen. Man känner att man bär den. Valjouxverket i har den där karakteristiska vibrationen som kommer då och då, och det är som att klockan påminner dig om att den är där. Personligen är det något jag uppskattar, som ett "hej hej här är jag", det ger ett slags levande intryck.

Det enda jag är kritiskt till är orginalarmbandet. Färgen tycker jag är platt och brunt på ett trist sätt. Det känns också styvt och tjockt och blev aldrig helt bekvämt på armen. Färgen skavs av på utsatta ytor och efter ca 3-4 år började fodret på insidan att spricka. (se bild) Nåväl, lyckligtvis är det enkelt att byta band och jag tycker den lever upp bättre med det läderband jag satte på istället, ett lite rödare brunt läder tycker jag klär roséguldet bättre.

Här kommer fler bilder tagna utan filter med eftermiddagssol, säg till om det är någon särskild detalj du vill ha en bild på :)

2021-03-30 17.54.54.jpg 2021-03-30 17.56.05.jpg 2021-03-30 17.57.59.jpg 2021-03-30 17.55.33.jpg 2021-03-30 17.55.55.jpg 2021-03-30 17.57.19.jpg 2021-03-30 17.57.26.jpg 2021-03-30 17.59.16.jpg 2021-03-30 17.58.48.jpg

Tillbaka
Topp