Urtyp
Guld
Venturan rockar verkligen, en dag tänker jag att jag kanske är cool nog att bära den.Venturan, "Elvis-klockan", är jäkla rolig.
Själv associerar jag den med Men in Black.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Venturan rockar verkligen, en dag tänker jag att jag kanske är cool nog att bära den.Venturan, "Elvis-klockan", är jäkla rolig.
Wow, stort stort tack för ett gediget och välskrivet inlägg. Perfekt! Precis den typen av information/recension jag efterfrågade. Och fina bilder!Tack!
Ja jag är verkligen nöjd med den Saker jag gillar extra är hur den är någonstans mittemellan dress och vardag. Kristallen känns ofta osynlig och det tillsammans med den vita tavlan ger ett väldigt "öppet" ljust och inbjudande intryck. Jag älskar hur den fångar ljuset. Siffrorna är högblanka, visarna också men med olika facetter, samma med boetten, luggarna har borstning i olika riktning på vissa facetter, och de högblankpolerade delarna och facetterna gör att den alltid fångar ljuset med ett glitter på något sätt. Även ringarna runt subtavlorna har en facett i roséguld som glittrar till här och där. Ger ett tilltalande och elegant intryck.
Den är relativt stor, framförallt hög och har en tyngd och närvaro på armen. Man känner att man bär den. Valjouxverket i har den där karakteristiska vibrationen som kommer då och då, och det är som att klockan påminner dig om att den är där. Personligen är det något jag uppskattar, som ett "hej hej här är jag", det ger ett slags levande intryck.
Det enda jag är kritiskt till är orginalarmbandet. Färgen tycker jag är platt och brunt på ett trist sätt. Det känns också styvt och tjockt och blev aldrig helt bekvämt på armen. Färgen skavs av på utsatta ytor och efter ca 3-4 år började fodret på insidan att spricka. (se bild) Nåväl, lyckligtvis är det enkelt att byta band och jag tycker den lever upp bättre med det läderband jag satte på istället, ett lite rödare brunt läder tycker jag klär roséguldet bättre.
Här kommer fler bilder tagna utan filter med eftermiddagssol, säg till om det är någon särskild detalj du vill ha en bild på
Det gjorde jag så gärna, kul att du uppskattar det!Wow, stort stort tack för ett gediget och välskrivet inlägg. Perfekt! Precis den typen av information/recension jag efterfrågade. Och fina bilder!
Ser verkligen läcker ut på bilderna. Precis som du skriver, riktigt vacker tavla med index, glas mm som fångar ljuset. Intressant att höra om storleken, då det varit lite av en farhåga för min del också. Tycker ändå den ser lagom ut på bilderna och på din handled.
Får se om man vågar slå till framöver. Blev i vart fall inte mindre sugen på en efter ditt inlägg...
Tack igen för att du tog dig tid
haha jag känner igen det där. Minns att jag tvekade innan jag slog till, men bestämde mig för att helt enkelt strunta i om någon har någon åsikt om något så värdsligt som vad jag har för klocka. Ingen klocka jag har eller har haft har gett upphov till så många kommentarer heller, alltid positiva, intresserade, nyfikna. Minns särskilt när jag satt på ett möte en gång och en av deltagarna plötsligt säger "Ursäkta jag har helt tappat bort mig i vad vi pratade om, jag satt och tittade på din klocka" Det blev ett trevligt samtal vid fikapausen.Venturan rockar verkligen, en dag tänker jag att jag kanske är cool nog att bära den.
Själv associerar jag den med Men in Black.
Efter 6 veckors väntan...
Upptäckte den modellens existens idag. Så djuriskt cool! Habegäret stort! Sitter någon på en och vill sälja/byta?Hamilton Pulsomatic
Oj vilken spännande modell! Automatic, men digital? Googlade mig till att det är nån form av kinetic-historia. Rolig klocka.Upptäckte den modellens existens idag. Så djuriskt cool! Habegäret stort! Sitter någon på en och vill sälja/byta?
Ooh, sköna Pulsar, Moore och 70-talsvibbar härUpptäckte den modellens existens idag. Så djuriskt cool! Habegäret stort! Sitter någon på en och vill sälja/byta?
Jag har fått intresse för en Khaki automatic. Känns som ett passande komplement till min nuvarande samling. Dock är jag osäker på passande storlek. Vill gärna ha större än 38mm men 42mm alternativet har hela 52mm lug till lug. Det längsta jag känner till. Och redan 48mm som på Tissot Gentleman kan vara väl stort för de med smala handleder. Funkar dock bra för mig med ca 17cm handled, men 52mm kanske blir överdrivet stort. 38mm modellen har också långt lug till lug på 47mm, vilket hade funkat med 42mm modellen. Men nu är det som det är. Vilka av er som har dessa Hamiltonmodeller har valt vilken storlek, och vilket handledsmått har ni?
Är detta en khaki Field?Hamilton får hänga med till jobbet idag.
StämmerÄr detta en khaki Field?
Jag har 16,5cm ganska platt handled så för mig är det sällan aktuellt med klocka över Ø40 och L2L på 48mm. Jag har ovan nämnda 38mm Khaki Field. Luggarna är ganska långa, för att natoband ska sitta så bra som möjligt tänker jag, och dom är gränsfall för min handled.Jag har fått intresse för en Khaki automatic. Känns som ett passande komplement till min nuvarande samling. Dock är jag osäker på passande storlek. Vill gärna ha större än 38mm men 42mm alternativet har hela 52mm lug till lug. Det längsta jag känner till. Och redan 48mm som på Tissot Gentleman kan vara väl stort för de med smala handleder. Funkar dock bra för mig med ca 17cm handled, men 52mm kanske blir överdrivet stort. 38mm modellen har också långt lug till lug på 47mm, vilket hade funkat med 42mm modellen. Men nu är det som det är. Vilka av er som har dessa Hamiltonmodeller har valt vilken storlek, och vilket handledsmått har ni?
Ser riktigt trevlig ut! Vad är det för ref/band?Min första Hamilton
Ser riktigt trevlig ut! Vad är det för ref/band?
Jag har fått intresse för en Khaki automatic. Känns som ett passande komplement till min nuvarande samling. Dock är jag osäker på passande storlek. Vill gärna ha större än 38mm men 42mm alternativet har hela 52mm lug till lug. Det längsta jag känner till. Och redan 48mm som på Tissot Gentleman kan vara väl stort för de med smala handleder. Funkar dock bra för mig med ca 17cm handled, men 52mm kanske blir överdrivet stort. 38mm modellen har också långt lug till lug på 47mm, vilket hade funkat med 42mm modellen. Men nu är det som det är. Vilka av er som har dessa Hamiltonmodeller har valt vilken storlek, och vilket handledsmått har ni?
No date ftw38an har en mer symmetrisk placering av datumet. 42an tilltalar inte mig. Saknar min 38a. Börjar fundera på återköp.
Vackert, vackert! Har en H682010 som jag nu får överväga att bytaKhaki Field Mechanical H69439411
Bandet är något grovt canvas jag hade liggande och slängde på så var det kommer ifrån kan jag inte riktigt svara på, men skulle jag gissa så tror jag att det kommer från Cheapestnato
Cool!Snart gör jag entré här i tråden med min första Hamilton, slog till på en vintage Khaki Quartz från sent 80-tal idag
Nja...Jag har saknat allt utom storleken på min Sjöö Sandström UTC Skydiver sedan jag sålde den och har på senaste snöat in lite på Hamiltons Khaki Pilot Timer Air Zermat.
Är det någon som sett en sån i verkligheten? Alla bilder jag ser tycks ge intrycket av lite tveksam finish på index. De är liksom hackiga.