• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga till alla i tråden, vad säger ni om länk på Pannor ?
Skitfränt ju!

CD5FBB1A-6509-4030-B3D3-E7C89E41B480.jpeg

Klockan lånad av @Hoffa på mini Basel. Minns inte referensen men jag gillar den!

Hej Paneristis!

Har ännu inte testat någon Panna men är lite sugen på en 510:a med sandwich dial.
Gillar verkligen urverket varför jag främst vill ha den före en 111:a.

Vad tror ni om en sådan som första Panna och vad betingar en sådan för pris i dagsläget?

Tack på förhand
Jag gillar 111:ans lite mer kompakta intryck. 510 upplever jag som för "platt" och luftig... Helvete va flummigt det lät. Men 8 dagars gångreserv är coolt. Och ska du ha 510 så leta upp sandwich precis som du säger. Har du testat den?

De verkar ligga kring 42-44k hos handlare. Kanske dyrare om sandwich iom att det inte görs längre. Kolla c24 men när jag frågade runt här och på andra ställen så landade 510/560 in där omkring

Skitfränt ju!

CD5FBB1A-6509-4030-B3D3-E7C89E41B480.jpeg

Klockan lånad av @Hoffa på mini Basel. Minns inte referensen men jag gillar den!
Tycker min 106 på länk är underbar att bära, kan vara för att boetten är i titan, och länken är titan/stål vartannat, så den blir inte så tung som den kunde vara om den var var helt i stål.
Ska även säga att det är länk på alla klockor som gäller för mig 98% av tiden, gummi 2%, läder 0%.

Har haft 3st 112 och 1st 111. Älskar det gamla (bettarini)caset.

Men det nya 8 dagars urverket är också riktigt bra. Faktiskt otroligt praktiskt att bara behöva winda klockan en gång vart 8:e dag.

Mellan 111 och 510 skulle jag personligen välja 111 pga att jag gillar caset och glaset mer. Men båda är riktigt bra, du går fel med någon av de.
Men att dra upp är ju mysigt. Jag är helsåld på den känslan på min 111

Från tomt till fullt uppdrag kommer det behövas runt 200 vridningar tills det säger stopp.
Testade polarens 422 och den tar inte stopp. Det trodde jag alla gjorde. Jag satt där och vred och vred tills han började kallsvettas och utbrast "lägg nu av för helvete den är uppdragen"... Haha. Gångreserven var på max så det stämde. Bara ett litet knäppande ljud istället som på min 111 som tar tvärstopp. Hur är det med era andra modeller? Tar de stopp?

Testade polarens 422 och den tar inte stopp. Det trodde jag alla gjorde. Jag satt där och vred och vred tills han började kallsvettas och utbrast "lägg nu av för helvete den är uppdragen"... Haha. Gångreserven var på max så det stämde. Bara ett litet knäppande ljud istället som på min 111 som tar tvärstopp. Hur är det med era andra modeller? Tar de stopp?
Jag har inte märkt att någon av alla de olika modeller jag haft inte har tagit stopp. :D

Ja, både den 590 jag har nu, och 510, 233 och 372 jag haft tidigare har alla varit enkla att dra upp, med klart stopp när det är fullt.

Hehe rolig polare, jag skulle vara likadan :D
Min 112 har ett tydligt stopp.

Korrekt, just P.3001 klickar till och har inte ett distinkt stopp. Din polare hade rätt, bäst att sluta efter knäppljudet, även om mekanismen förvisso klarar fortsatt vridande. :)

Korrekt, just P.3001 klickar till och har inte ett distinkt stopp. Din polare hade rätt, bäst att sluta efter knäppljudet, även om mekanismen förvisso klarar fortsatt vridande. :)
Kul att p.3000 inte funkar så.

Relaterad fråga: Kan man dra upp ett automaturverk till max? Jag lyckas inte med min 1359. :D

Säker? ;)
På vissa automater slutar helt enkelt rotorn att snurra, ganska vanligt faktiskt.
Jag trodde att @mårt menade när man vred upp med kronan, men de jag har haft har slirat i fjäderhuset vid max just för att rotorn ska kunna rotera. Men det finns säkert olika lösningar, min 1312 samt alla Rolex och Seiko jag har haft är så iaf.

Jag trodde att @mårt menade när man vred upp med kronan, men de jag har haft har slirat i fjäderhuset vid max just för att rotorn ska kunna rotera. Men det finns säkert olika lösningar, min 1312 samt alla Rolex och Seiko jag har haft är så iaf.
Absolut, försökte vara rolig. Finns ju liksom ingen anledning att manuellt dra upp en automatisk klocka som drar upp sig som den ska. :)

Absolut, försökte vara rolig. Finns ju liksom ingen anledning att manuellt dra upp en automatisk klocka som drar upp sig som den ska. :)
Fast det var någon som sa vid något tillfälle att det är bra att manuellt dra upp den bra mycket mer än bara tills den kickar igång. Don't know why, though.

Fast det var någon som sa vid något tillfälle att det är bra att manuellt dra upp den bra mycket mer än bara tills den kickar igång. Don't know why, though.
Beror på vad det är för urverk men på de flesta moderna verken är det ganska meningslöst.

Får prova runt lite. Det är ju egentligen samma med alla klockor.
Jag har inte upplevt samma sak med mindre klockor, har mest kört icke-länk på 36 mm och då känns det som att skillnaden mellan hålen blir mindre. På Panerai kan ett band vara i princip oanvändbart när ett annat sitter perfekt.

Tillbaka
Topp