• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har inte upplevt samma sak med mindre klockor, har mest kört icke-länk på 36 mm och då känns det som att skillnaden mellan hålen blir mindre. På Panerai kan ett band vara i princip oanvändbart när ett annat sitter perfekt.
Ju större/maffigare klockan är desto viktigare att den sitter bra i bandet. Tror jag i alla fall.

Jag tycker 111an är trevligare på alla sätt. Har ägt båda :)

Har haft 3st 112 och 1st 111. Älskar det gamla (bettarini)caset.

Men det nya 8 dagars urverket är också riktigt bra. Faktiskt otroligt praktiskt att bara behöva winda klockan en gång vart 8:e dag.

Mellan 111 och 510 skulle jag personligen välja 111 pga att jag gillar caset och glaset mer. Men båda är riktigt bra, du går fel med någon av de.

Jag skulle ha valt 510, just för 8-dagars. Lite klurigare att få fatt på en med sandwich än en utan iofs. Vad kan de kosta ... 55? Kolla Chrono24.

Om man gillar att byta klocka ofta så är det ju grymt smidigt med 8-dagarsverk. Om man däremot i princip bara kommer använda pannan och kanske en till, då duger ju 2 dygn.

887AAFEF-5B2B-4ACD-A64A-AD6CD3E4DBDC.jpeg

Vilken man föredrar beror nog även på hur känslig man är vad gäller storlek, 510 är ju både tunnare och lättare. Jag jämförde modellerna för första gången förra veckan och måste säga att skillnaderna mellan modellerna är ganska stora IRL, 510/560 upplevs mycket tunnare och generellt plattare.

Wow!
Tack för många bra svar.
Jag förtstår att det är en fråga om subjektivitet i slutändan och det är jättebra att få förklarat skillnaderna.
T.ex trodde jag de hade närmast identiska boetter och således viktmässigt samma lika.
Det visar ju hur lite koll man har på Panerai :)

För mig är det nog ett plus att 510 är något tunnare och lättare. Även inhouse-verket är ett stort plus med sin imponerande PR.
Att glaset är platt i stället för något välvt som på 111:an är ju lite trist men något man kanske kan leva med.

Jag får hålla ögonen öppna på begagnat-marknaden helt enkelt och se om något bra ex dyker upp.
Jag har även en köpesannons uppe här på KS som vi får se om någon nappar på.

Stort tack för bra input!

Storleksmässigt på subben.. 682 eller 1389. Alltså. 42 vs 47. Blir det för "lite" tavka på en 42a? Eller hur upplevs skillnaden..

Storleksmässigt på subben.. 682 eller 1389. Alltså. 42 vs 47. Blir det för "lite" tavka på en 42a? Eller hur upplevs skillnaden..
Glöm den lilla, provade på KLM Hanssons för nån vecka sedan och den var pytteliten, såg mycket mindre ut än 42mm på handleden.

Det finns ju 44mm Paneraidykare men inte med samma form på boetten. 47mm har jag inte provat än.

1544200.png.adapt.646.1024.png

Denna finns ju i 44mm, dock inte samma boett eller tavla som 42/47mm. Vridringen ser dessutom rundad ut vilket jag inte gillar.

Tillbaka
Topp