• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

PAM00424 med datum. En mycket udda ref som jag blev mycket förtjust i efter att ha provat den irl. AP15202 vibbar :cigar:

6153E6D1-E1F5-4168-84F8-CAC446C76657.jpeg

Kan berätta en rolig grej.
När jag var i Panerai-butiken i HK och fotade, under typ 90min så kom det in tre olika kunder.

- Den första var en tjej som frågade vad ”entré level price” var. Det var för dyrt för henne så hon gick direkt.

- Den andra kunden var en kille i 30-års åldern som undrade vilken urtypsmodellen var, han blev visad en snapback-Luminor som han tyckte var tråkig så han gick.

- Den tredje kunden var en kille i 20-årsåldern med T-shirt och shorts. Han provade en 423, kollade i spegeln i typ 10 sekunder och sedan tog han fram kortet. Satte på sig klockan, sket i alla tillbehör och gick därifrån. :D

Kan berätta en rolig grej.
När jag var i Panerai-butiken i HK och fotade, under typ 90min så kom det in tre olika kunder.

- Den första var en tjej som frågade vad ”entré level price” var. Det var för dyrt för henne så hon gick direkt.

- Den andra kunden var en kille i 30-års åldern som undrade vilken urtypsmodellen var, han blev visad en snapback-Luminor som han tyckte var tråkig så han gick.

- Den tredje kunden var en kille i 20-årsåldern med T-shirt och shorts. Han provade en 423, kollade i spegeln i typ 10 sekunder och sedan tog han fram kortet. Satte på sig klockan, sket i alla tillbehör och gick därifrån. :D
Det där är lite kul. Jag har fått all uppmärksamhet i t-shirt och jeans i en klockbutik när alla andra besökare var skjort-schtekare, för på något vis syntes det att jag ville handla. :)

Det där är lite kul. Jag har fått all uppmärksamhet i t-shirt och jeans i en klockbutik när alla andra besökare var skjort-schtekare, för på något vis syntes det att jag ville handla. :)
Mycket beror väl på allmän utstrålning. Strollar man in självsäkert så brukar man alltid få bra service oavsett land och ställe, det är i alla fall min erfarenhet.

Alla säljare i HK kollade som satan på min handled. Panerai verkar ganska poppis i HK så det blev en jävla fart på alla när de såg att jag hade en panna på mig.

Mycket beror väl på allmän utstrålning. Strimlar man in självsäkert så brukar man alltid få bra service oavsett land och ställe, det är i alla fall min erfarenhet.

Alla säljare i HK kollade som satan på min handled. Panerai verkar ganska poppis i HK så det blev en jävlas fart på alla när de såg att jag hade en panna på mig.
Jag har på något vis lyckats få bra rabatter vid typ varje köp också, en del gånger utan att ha bett om det, så jag vetefan vad jag utstrålar, snygg är jag inte i alla fall.

Jag har på något vis lyckats få bra rabatter vid typ varje köp också, en del gånger utan att ha bett om det, så jag vetefan vad jag utstrålar, snygg är jag inte i alla fall.
Snygg och fattig kanske? ;)

Det är sällan jag är inställd på att handla när jag går in i en butik. I HK saknade alla beggade klockor box och papper så det var aldrig aktuellt att handla där. De nya var för dyra i och med den dåliga växelkursen.

De kanske raggar på dig. Att du sen drar upp en fet sedelrulle ur framfickan på jeansen och vill köpa en klocka kan vara något de inte räknat med?

Senast ändrad:
Så, här kommer mitt lilla problem i form av en uppsats :)

Till att börja med:
Äger nu en 183 som har mycket av det jag gillar hos Panerai: sandwich, subsekund, manuell och går bra på många typer av band. Så långt borde jag kanske vara nöjd? Men nja, som enda panna upplever jag den ibland som lite nätt trots sina 45mm, jag saknar helt enkelt något lite klossigare i min lilla samling av klockor som mest består av stål runt 40mm.
Innan dess ägde jag en 510, grym klocka helt klart som fick lämna då något som stod högre upp på min behovstrappa lockade. Nu funderar jag dock på om det är en sådan jag behöver igen.

Funderingarna nu går kring att antingen komplettera min 183:a med något eller att byta helt(vilket kanske är att föredra då jag redan idag har svårt att hinna rotera alla klockor i vardagen).

Så vad söker jag och vad har fångat mitt intresse?
-44-47mm
-Luminor eller Radiomir
-Base, Marina eller Submersible
-Med fördel under ca 75k
-Manuell om annan än Submersible

Huvudkandidater(bilder snodda från nätet):
PaneraiPAM510_7.jpg

510
Med eller utan sandwich spelar mindre roll. Kändes aldrig för stor och aldrig för liten. Grymt skönt med 8-dagars.

1+005+Noob+1.jpg

005(gamla med 300m wr)
Som 510 bortsett urverk. Kanske t.o.m. trevligare tavelutförande än 510 med logga istället för text.

panerai-luminor-1950-3-days-pam422.jpg

422
Varit inne på den i över ett år men blev 510 sist för att mellanlanda storleksmässigt.

panerai-pam01305.png

1305
Drömmen om den moderna, hårda och italienska attackdykarklockan som nu med ett tunnare urverk blivit mer bärbar.

imageproxy.php

425/424
Klassiska tavelutföranden i både en tjockare och bredare boett vilket bör tala för ökad nöjdhet hos mig.

Tre bubblare som dykt upp sent om sider:
Panerai-PAM-524-Full-view-620x930.jpg

524
Ren trots sin komplikation att jämföra med t.ex. regatta-modellerna som i övrigt är väldigt trevliga. Finns/kommer med nytt tunnare automatverk? För tjock med gamla?

IMG_1858.jpg

690
Snygg som tusan. Dyr. För udda med sunburst som enda panna?

Pam663_Cat_3-4_C.jpg

663
Också lite ovanlig med grym historieflört. Verkar gå att finna till helt ok pris.

Till sist lite provbilder som referens:
IMG_0518.JPG

IMG_0630.JPG

IMG_0637.JPG

IMG_0970.JPG

IMG_0972.JPG

image-jpeg.572713

image-jpeg.808044

Missar jag någon modell?
Vägled mig kära paneristis!

Varför krångla till det?

FFB8B83F-5E8F-4D37-96F1-891BF93B726F.jpeg

Någon som badat mkt med sitt PV-läder?
Hur blir det?
Skall man ha det i saltvatten eller ej?

Snackade med en representant för Panerai på watchout och han sa att det går hur bra som helst att bada med det och det skall inte ta skada av det.

Tillbaka
Topp