• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tycker att 673 är bättre som det enda valet då 372s visare är liiiite för korta. :cool:

372vs673.jpg
”Marina militare” är tyvärr förstört som namn för mig. Håller med om att visarna är schyssta men vill hellre att det står ”Panerai” på tavlan.

Någon som har erfarenhet från en Panerai 177? Den verkar ju väldigt nice :)
Jag har provat den på ett gtg en gång. Den var då på ett flerfärgat band som passade riktigt bra till det tooliga intrycket som titan ger. Jag har alltid ångrat att jag inte köpte den bara så där, rakt av. Den är lätt som en plätt att bära iom titanet.

Senast ändrad:
Så...
372
+ Finns med plexi, 1.5mm tunnare än 422.
+ ”Renare” tavla, dock subjektivt om det är positivt eller inte.
+ Bör vara billigare att serva.
- ”Gammal” om jag vill ha plexi.
- 26/26mm band och ej medföljande gummi (om plexi).

422
+PR-indikator på baksidan.
+26/22mm band, gummi medföljer.
+ Kompletterar min 560 bättre.
- 1.5mm tjockare än 372.
Bara att komplettera 372 med vilket 26mm band du vill...26/24 eller 26/22...superenkelt!:D

Någon som provat både 422 och 372 och kan säga hur de upplever skillnaden i tjocklek?
16mm vs 17.5mm är ju ändå en viss skillnad.

Någon som provat både 422 och 372 och kan säga hur de upplever skillnaden i tjocklek?
Vi är ganska många som gjort det. Min åsikt är att eftersom de båda ligger platt på handleden (det som skiljer är endast tjockleken på "mitten" av boetten) så är känslan av tjockleken samma lika.

Vi är många som provat båda. Den största skillnaden består i den lilla utbuktningen på bakboetten på 422 (pga PR). Det gör att 422 inte ligger riktigt lika "nära" handleden som 372. För min egen del var det zero problem, men det är givetvis subjektivt..

Du skulle för övrigt få b-nge om du kunde vara med på någon av alla våra Panerai-gtg:s :D

Har aldrig velat så här myclet inför ett köp, förstår att det blir tjatigt. :D

Hjärtat säger 372 och hjärnan 422. 422 hade kompletterat min 560 bättre och man får lite fler funktioner med 422 för i princip samma pris.

Hjärtat säger 372 och hjärnan 422. 422 hade kompletterat min 560 bättre och man får lite fler funktioner med 422 för i princip samma pris.

372 är mycket trogen till den historiska designen. 422 är en modern klocka (subsekund utan "9" har aldrig funnits i Panerais militära historien). Så de är väldigt olika trots sin ytliga likhet. Vill du ha en Panerai som liknar en riktig Panerai eller en Panerai som har samlat det bästa från Bonatti-eran?

372 + 233 är mycket roligare än 422 + 233...

Varför backar du inte? Köp ingenting på ett tag så får du tillbaka helikopterperspektivet. Med lite distans kanske det blir en Fiddy (PAM127) i julklapp. Är det inte den alla vill ha, egentligen?
dcf1da84bcdb380cb9dfad38df47cb24.jpg
5772437_s210.jpg
7b1cc7d20b15c1bfa62184f58847836f.jpg

372 är mycket trogen till den historiska designen. 422 är en modern klocka (subsekund utan "9" har aldrig funnits i Panerais militära historien). Så de är väldigt olika trots sin ytliga likhet. Vill du ha en Panerai som liknar en riktig Panerai eller en Panerai som har samlat det bästa från Bonatti-eran?

372 + 233 är mycket roligare än 422 + 233...
Det här illustrerar bara att det finns lika många åsikter som det finns rövhål.
Det bästa från Bonati-eran bara för att subsekund tillkommer jämfört med 372? Ska varenda Panna vara en identisk kopia av en 30-40-50-talsmodell för att anses vara en "riktig" Panerai med "bra" DNA?
Är man sån purist kan det inte vara många modeller man är intresserad av.. ;)

Edit: nu är det 560 som ska kompletteras. Om det är 233 som är parhästen skulle jag nog också gå på 372 som komplement.

Senast ändrad:
Varför backar du inte? Köp ingenting på ett tag så får du tillbaka helikopterperspektivet. Med lite distans kanske det blir en Fiddy (PAM127) i julklapp. Är det inte den alla vill ha, egentligen?
Backar gör jag aldrig, roligare när det går fort.
Alla och alla, ska ju köpa en klocka för att jag vill ha den, inte för att ”alla” andra vill ha den. :D

Om 372 och 422 upplevs lika tjocka så försvinner mitt största + med 372. Tänkte att 372 upplevs lite mindre för att den är tunnare men tydligen inte. Plexi kan jag leva utan, finns ju såklart fördelar med safirglas även om det är ett tråkigare alternativ.

Backar gör jag aldrig, roligare när det går fort.
Alla och alla, ska ju köpa en klocka för att jag vill ha den, inte för att ”alla” andra vill ha den. :D

Om 372 och 422 upplevs lika tjocka så försvinner mitt största + med 372. Tänkte att 372 upplevs lite mindre för att den är tunnare men tydligen inte. Plexi kan jag leva utan, finns ju såklart fördelar med safirglas även om det är ett tråkigare alternativ.
Menade mer att köpa drömmen, inte ett substitut. Är 372 eller 422 din dröm så fortsätt i din beslutsångest. :) Själv hade jag sökt efter en 127 om målet varit en 47 mm, men nu är det inte det.

Orkar inte citera en massa utan skriver generellt.... Jag vill 1) bekräfta det som sagts att 372 och 422 känns ungefär lika på armen och 2) så anser jag att 422 är den bästa panna som gjorts (jag ångrar vilt att jag sålde men no looking back) samt 3) nej, fiddy är inte det alla vill ha och nej, den layouten är IMO inte optimal. När subsekunden sitter så pass nära mitten ser jag det som att ett litet urverk stoppats in i en stor boett och det är fan inte snyggt. Jag köpte min 422 våren 2013, eller snarare bytte till mig den mot en 024 och en 114 vilket i sig var en svår process men 422 är så bra och så snart jag såg den var jag tvungen att hugga en. I flera år hade jag då matats med bilder på fiddyn via paneristi.com men fattade aldrig grejen med den knasiga subsekunden. 422 däremot.... Sen känns den lite mer kontemporär än 372 vilket är positivt för mig. Subjektiv åsikt men 422 är the way to go...

Menade mer att köpa drömmen, inte ett substitut. Är 372 eller 422 din dröm så fortsätt i din beslutsångest. :) Själv hade jag sökt efter en 127 om målet varit en 47 mm, men nu är det inte det.
”Drömmen” är väl att ta i. Jag tänker att om jag gillar 47mm så kanske min 560 ryker och då kan jag köpa något annat roligt. Eller så kör jag båda och varvar. 560 när jag vill ha en smidig klocka och 47mm när jag vill ha en stor.

Tillbaka
Topp