• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Orkar inte citera en massa utan skriver generellt.... Jag vill 1) bekräfta det som sagts att 372 och 422 känns ungefär lika på armen och 2) så anser jag att 422 är den bästa panna som gjorts (jag ångrar vilt att jag sålde men no looking back) samt 3) nej, fiddy är inte det alla vill ha och nej, den layouten är IMO inte optimal. När subsekunden sitter så pass nära mitten ser jag det som att ett litet urverk stoppats in i en stor boett och det är fan inte snyggt. Jag köpte min 422 våren 2013, eller snarare bytte till mig den mot en 024 och en 114 vilket i sig var en svår process men 422 är så bra och så snart jag såg den var jag tvungen att hugga en. I flera år hade jag då matats med bilder på fiddyn via paneristi.com men fattade aldrig grejen med den knasiga subsekunden. 422 däremot.... Sen känns den lite mer kontemporär än 372 vilket är positivt för mig. Subjektiv åsikt men 422 är the way to go...
Knasig subsekund? Du måste se något som jag inte ser. Jag tycker inte den sitter för nära mitten. Tvärtom tycker jag att den får en rå trolig design som påminner om gammalt hantverk. Jag förstår att avvecklingen av 024 och 114 gav kval. De är riktigt fina.

La upp en omröstning på IG för din skull @yonsson . Just adding fuel to the fire :D

Screenshot_20180724-154342.png

Den är snygg men att det står 1950 på den förstör allt, för mig iallafall....
Smaken är som baken. För mig är det texten 1950 som till stor del gör klockan intressant i mina ögon. Däremot tänker jag mer på 1950 som ett decennium än antalet tillverkade enheter. Omvänt (förlåt) förstör 8 days, logotyp, blå subsekundsvisare, gulguldsvisare mot en stålboett, mer. Det kanske är därför jag tycker mer om modeller som inte kan köpas nya längre, med några undantag.

Har för övrigt också grym beslutsångest kring nästa Panerai och velar kring ett brett spektra av modeller. Känner dock att Yonsson behöver all hjälp han kan få för tillfället så avvaktar med mina bekymmer tills de klarnat något.

Kör på 422 @yonsson, smäller högre i mitt tycke än 372 även om den inte är dum heller. I duo med en annan är det dock svårare att säga vilken duo som är bäst.

Har för övrigt också grym beslutsångest kring nästa Panerai och velar kring ett brett spektra av modeller. Känner dock att Yonsson behöver all hjälp han kan få för tillfället så avvaktar med mina bekymmer tills de klarnat något.

Kör på 422 @yonsson, smäller högre i mitt tycke än 372 även om den inte är dum heller. I duo med en annan är det dock svårare att säga vilken duo som är bäst.
08EED900-04AF-423C-8742-7511EAA96D62.jpeg
0489E9EA-9CD4-46DB-9752-2C4566946F41.jpeg

Provade ju denna (pam423) med gångreserven på framsidan, stor men funkar.

Tror jag bestämt mig så kör på! Bara kul att läsa om andras beslutsångest så man kan förtränga sin egen lite. :D

Det här illustrerar bara att det finns lika många åsikter som det finns rövhål.
Det bästa från Bonati-eran bara för att subsekund tillkommer jämfört med 372? Ska varenda Panna vara en identisk kopia av en 30-40-50-talsmodell för att anses vara en "riktig" Panerai med "bra" DNA?
Är man sån purist kan det inte vara många modeller man är intresserad av.. ;)

Edit: nu är det 560 som ska kompletteras. Om det är 233 som är parhästen skulle jag nog också gå på 372 som komplement.

Förstår inte riktigt vilken del av mitt inlägg du inte håller med. Det jag säger är att 372 har alltid varit det Paneristi har längtat efter och efterfrågat - en modern Panerai som är en (nästan) exakt kopia av en legendarisk ref, utseendemässigt.

422s utseende är baserad på en pre-V taveldesign när Panerai inte längre var en militärklocka.

Jag sa ingenting om att den ena referens var bättre än den andra eller att den inte var en riktig Panna utan dess DNA.

Så, här kommer mitt lilla problem i form av en uppsats :)

Till att börja med:
Äger nu en 183 som har mycket av det jag gillar hos Panerai: sandwich, subsekund, manuell och går bra på många typer av band. Så långt borde jag kanske vara nöjd? Men nja, som enda panna upplever jag den ibland som lite nätt trots sina 45mm, jag saknar helt enkelt något lite klossigare i min lilla samling av klockor som mest består av stål runt 40mm.
Innan dess ägde jag en 510, grym klocka helt klart som fick lämna då något som stod högre upp på min behovstrappa lockade. Nu funderar jag dock på om det är en sådan jag behöver igen.

Funderingarna nu går kring att antingen komplettera min 183:a med något eller att byta helt(vilket kanske är att föredra då jag redan idag har svårt att hinna rotera alla klockor i vardagen).

Så vad söker jag och vad har fångat mitt intresse?
-44-47mm
-Luminor eller Radiomir
-Base, Marina eller Submersible
-Med fördel under ca 75k
-Manuell om annan än Submersible

Huvudkandidater(bilder snodda från nätet):
PaneraiPAM510_7.jpg

510
Med eller utan sandwich spelar mindre roll. Kändes aldrig för stor och aldrig för liten. Grymt skönt med 8-dagars.

1+005+Noob+1.jpg

005(gamla med 300m wr)
Som 510 bortsett urverk. Kanske t.o.m. trevligare tavelutförande än 510 med logga istället för text.

panerai-luminor-1950-3-days-pam422.jpg

422
Varit inne på den i över ett år men blev 510 sist för att mellanlanda storleksmässigt.

panerai-pam01305.png

1305
Drömmen om den moderna, hårda och italienska attackdykarklockan som nu med ett tunnare urverk blivit mer bärbar.

imageproxy.php

425/424
Klassiska tavelutföranden i både en tjockare och bredare boett vilket bör tala för ökad nöjdhet hos mig.

Tre bubblare som dykt upp sent om sider:
Panerai-PAM-524-Full-view-620x930.jpg

524
Ren trots sin komplikation att jämföra med t.ex. regatta-modellerna som i övrigt är väldigt trevliga. Finns/kommer med nytt tunnare automatverk? För tjock med gamla?

IMG_1858.jpg

690
Snygg som tusan. Dyr. För udda med sunburst som enda panna?

Pam663_Cat_3-4_C.jpg

663
Också lite ovanlig med grym historieflört. Verkar gå att finna till helt ok pris.

Till sist lite provbilder som referens:
IMG_0518.JPG

IMG_0630.JPG

IMG_0637.JPG

IMG_0970.JPG

IMG_0972.JPG

image-jpeg.572713

image-jpeg.808044

Missar jag någon modell?
Vägled mig kära paneristis!

Den där sitter ju som en smäck. Jag undrar var du kan få tag på en så gott som ny sådan jättebilligt. :)

Jag säger som jag brukar. Om du är nöjd med din 183 så är det komplettera du ska göra.

Bra idé, har kanske sneglat lite på den ;) Tror klart jag skulle vara nöjd med den men komplettera till två Radiomir? Kanske men tror det blir lite lika ändå.

@Sveparn , du köper ju givetvis min 422/372 när jag tröttnat...problem solved. ;)

Ingen dum tanke, kanske inte helt osannolikt att det slutar så heller om jag känner herrn rätt. Kanske lika bra att jag skriver upp mig på att ta över den oavsett vilken det blir så slipper jag vela och du bestämmer åt mig :)

Bra idé, har kanske sneglat lite på den ;) Tror klart jag skulle vara nöjd med den men komplettera till två Radiomir? Kanske men tror det blir lite lika ändå.

Ingen dum tanke, kanske inte helt osannolikt att det slutar så heller om jag känner herrn rätt. Kanske lika bra att jag skriver upp mig på att ta över den oavsett vilken det blir så slipper jag vela och du bestämmer åt mig :)
Vadå? Folk har ju 2,3,4 luminor. En panerai måste inte ha kronskydd..

Backar gör jag aldrig, roligare när det går fort.
Alla och alla, ska ju köpa en klocka för att jag vill ha den, inte för att ”alla” andra vill ha den. :D

Om 372 och 422 upplevs lika tjocka så försvinner mitt största + med 372. Tänkte att 372 upplevs lite mindre för att den är tunnare men tydligen inte. Plexi kan jag leva utan, finns ju såklart fördelar med safirglas även om det är ett tråkigare alternativ.

Det är såklart subjektivt men jag upplever att 372 bärs bättre än 422 (på min handled!), den sitter plattare och är väldigt komfortabel på handleden.
422 upplever jag är lite för tjock, men på dina handleder kanske den sitter perfekt - bara att pröva om har möjlighet / ännu inte bestämt dig.

Vadå? Folk har ju 2,3,4 luminor. En panerai måste inte ha kronskydd..
Sant, men utifrån mitt resonemang om hur mina klockor blir använda just nu tror jag på att de måste skilja sig mer åt om jag ska äga två Panerai.
Gå all in på 47mm eller komplettera med Luminor? Alternativt komplettera med en större 1940?

Det är såklart subjektivt men jag upplever att 372 bärs bättre än 422 (på min handled!), den sitter plattare och är väldigt komfortabel på handleden.
422 upplever jag är lite för tjock, men på dina handleder kanske den sitter perfekt - bara att pröva om har möjlighet / ännu inte bestämt dig.
För sent påtänkt. :)
Nu har jag ju beställt så jag får väl byta till den jag inte köpt om jag tror att den blir bättre. Jag tycker det framgår ganska tydligt av era svar att båda modellerna har sina fördelar.

Sant, men utifrån mitt resonemang om hur mina klockor blir använda just nu tror jag på att de måste skilja sig mer åt om jag ska äga två Panerai.
Gå all in på 47mm eller komplettera med Luminor? Alternativt komplettera med en större 1940?
Man ska aldrig köpa samma modell två gånger så det alternativet tycker jag du kan utesluta direkt. :)

Tillbaka
Topp