Så, här kommer mitt lilla problem i form av en uppsats
Till att börja med:
Äger nu en 183 som har mycket av det jag gillar hos Panerai: sandwich, subsekund, manuell och går bra på många typer av band. Så långt borde jag kanske vara nöjd? Men nja, som enda panna upplever jag den ibland som lite nätt trots sina 45mm, jag saknar helt enkelt något lite klossigare i min lilla samling av klockor som mest består av stål runt 40mm.
Innan dess ägde jag en 510, grym klocka helt klart som fick lämna då något som stod högre upp på min behovstrappa lockade. Nu funderar jag dock på om det är en sådan jag behöver igen.
Funderingarna nu går kring att antingen komplettera min 183:a med något eller att byta helt(vilket kanske är att föredra då jag redan idag har svårt att hinna rotera alla klockor i vardagen).
Så vad söker jag och vad har fångat mitt intresse?
-44-47mm
-Luminor eller Radiomir
-Base, Marina eller Submersible
-Med fördel under ca 75k
-Manuell om annan än Submersible
Huvudkandidater(bilder snodda från nätet):
510
Med eller utan sandwich spelar mindre roll. Kändes aldrig för stor och aldrig för liten. Grymt skönt med 8-dagars.
005(gamla med 300m wr)
Som 510 bortsett urverk. Kanske t.o.m. trevligare tavelutförande än 510 med logga istället för text.
422
Varit inne på den i över ett år men blev 510 sist för att mellanlanda storleksmässigt.
1305
Drömmen om den moderna, hårda och italienska attackdykarklockan som nu med ett tunnare urverk blivit mer bärbar.
425/424
Klassiska tavelutföranden i både en tjockare och bredare boett vilket bör tala för ökad nöjdhet hos mig.
Tre bubblare som dykt upp sent om sider:
524
Ren trots sin komplikation att jämföra med t.ex. regatta-modellerna som i övrigt är väldigt trevliga. Finns/kommer med nytt tunnare automatverk? För tjock med gamla?
690
Snygg som tusan. Dyr. För udda med sunburst som enda panna?
663
Också lite ovanlig med grym historieflört. Verkar gå att finna till helt ok pris.
Till sist lite provbilder som referens:
Missar jag någon modell?
Vägled mig kära paneristis!