• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Höjdpunkten för mig på Watchout 2015 va denna Panerai.
Radiomir 1940 Tourbillon GMT Rödguld 48mm PAM559 in-house verk P.2005/S .
En exklusiv Special Edition med en produktion på 30st presenterades på watches and wonders i Hong Kong 3/10 att kunna prova den på Watchout knappt en vecka senare va magiskt. Klockan sitter otroligt fint på armen trots sina 48mm och känns betydligt mindre och smäckrare än man kan tro, den skulle kunna slinka in under en skjortärm och det beror mycket på det låga 1940 caset ........men vem skulle vilja ha den gömd där.
Med en prislapp på ca: 1,4 mille så blir man inte en av dom lyckliga ägarna.
Den va förresten redan såld men jag är glad att jag fick en chans att prova den:).

WATCHOUT_2015_044.jpg

WATCHOUT_2015_045.jpg

WATCHOUT_2015_043.jpg

WATCHOUT_2015_042.jpg

WATCHOUT_2015_041.jpg

WATCHOUT_2015_040.jpg

WATCHOUT_2015_039.jpg

WATCHOUT_2015_038.jpg

Höjdpunkten för mig på Watchout 2015 va denna Panerai.
Radiomir 1940 Tourbillon GMT Rödguld 48mm PAM559 in-house verk P.2005/S .
En exklusiv Special Edition med en produktion på 30st presenterades på watches and wonders i Hong Kong 3/10 att kunna prova den på Watchout knappt en vecka senare va magiskt. Klockan sitter otroligt fint på armen trots sina 48mm och känns betydligt mindre och smäckrare än man kan tro, den skulle kunna slinka in under en skjortärm och det beror mycket på det låga 1940 caset ........men vem skulle vilja ha den gömd där.
Med en prislapp på ca: 1,4 mille så blir man inte en av dom lyckliga ägarna.
Den va förresten redan såld men jag är glad att jag fick en chans att prova den:).

WATCHOUT_2015_044.jpg

WATCHOUT_2015_045.jpg

WATCHOUT_2015_043.jpg

WATCHOUT_2015_042.jpg

WATCHOUT_2015_041.jpg

WATCHOUT_2015_040.jpg

WATCHOUT_2015_039.jpg

WATCHOUT_2015_038.jpg
Den där missade jag fanimej!!:-(

Har alltid gillat Panerais utseende men aldrig vågat ta steget pga storleken som så många andra. Den här keramiska flybacken borde egentligen ligga i tråden om världens vackraste ur.....fy faan vad läcker den är. Första gången en Panna ligger 1:a på min vill-ha lista :)

Jag har inte gått igenom alla sidor i den här tråden så den kanske tagits upp förr, men så mycket vet jag att denna PAM 580 betingar ca 130k :shifty: (Billigast Chrono24 100k)

Edit: slänger in en fråga också. Upplever ni som har eller har testat keramiska att de bärs mindre än en blingig stålvariant? Borde ju rimligen vara så. @RicVin t.ex.

image.jpeg

Senast ändrad:
Någon som har priskoll på ett viklås hos AD? Funderar på att skaffa till gummiremmen.

Är din gummirem för för viklås eller vanligt spänne?
det går att tränga dit viklåset på ett gummi för vanlig spänne men bandet är tjockare så det är trångt som bara den att trä i den och även skruva fast ena sidan
då bandet för spänne är mycket smalare i den änden.
Bara en tanke...

Har alltid gillat Panerais utseende men aldrig vågat ta steget pga storleken som så många andra. Den här keramiska flybacken borde egentligen ligga i tråden om världens vackraste ur.....fy faan vad läcker den är. Första gången en Panna ligger 1:a på min vill-ha lista :)

Jag har inte gått igenom alla sidor i den här tråden så den kanske tagits upp förr, men så mycket vet jag att denna PAM 580 betingar ca 130k :shifty: (Billigast Chrono24 100k)

Edit: slänger in en fråga också. Upplever ni som har eller har testat keramiska att de bärs mindre än en blingig stålvariant? Borde ju rimligen vara så. @RicVin t.ex.

image.jpeg
Den ligger också på min lista!! Tror dock det kommer andra ur före. Den sitter bra på handleden också, plus den är väldigt läcker live.

Senast ändrad:
Är din gummirem för för viklås eller vanligt spänne?
det går att tränga dit viklåset på ett gummi för vanlig spänne men bandet är tjockare så det är trångt som bara den att trä i den och även skruva fast ena sidan
då bandet för spänne är mycket smalare i den änden.
Bara en tanke...

Det där var bra info, visste inte det var så. Tänkte smälla på det gummibandet man får med som standard, funkar kanske inte så bra med det.

Det där var bra info, visste inte det var så. Tänkte smälla på det gummibandet man får med som standard, funkar kanske inte så bra med det.
Tänk också på att många band till Panerai som inte är OEM, oftast är tjocka, så med ett viklås bygger det mycket på höjden.
Och som sagt innan, det är olika bank till viklås.

Tänk också på att många band till Panerai som inte är OEM, oftast är tjocka, så med ett viklås bygger det mycket på höjden.
Och som sagt innan, det är olika bank till viklås.

Så mycket bekymmer det blev :) Såg ett svart viklås på Panerais hemsida och tänkte det kunde vara snyggt på OEM gummit man får till i lådan. Verkar ju dock vara en hel vetenskap bakom rätt val.

Så mycket bekymmer det blev :) Såg ett svart viklås på Panerais hemsida och tänkte det kunde vara snyggt på OEM gummit man får till i lådan. Verkar ju dock vara en hel vetenskap bakom rätt val.
Det är enkelt, ska du ha viklås köp band för viklås och ska du ha vanliga spännen köp band för spännen.
Här är en bild på ett band för viklås som du ser är den korta sidan där viklåset ska fästas mycket bredare urtagen än för vanligt spänne och den längre bandelen där hålen sitter är mycket tunnare än banden för vanligt spänne. Däremot så går det att sätta spänne på band för viklås utan problem men det ser inte så bra ut.

02.jpg

Ett för spänne som du ser mycket smalare urtag vid fästet för spännet

06.jpg

Här är en bild på min 140 som jag har med lagom våld fått dit viklås på gummibandet för spänne men det funkar inte med läderband då dessa är för tjocka.

PAM140_1.jpg

image.jpeg
Den keramiska som jag fick låna var ju manuell så en jämförelse med min 312:a blir ju lite skev... Tror för min del att jag upplevde de 47mm smidiga mer pga att det var en typ Radiomir boett än att den var keramisk.

Tycker Panerai gör många riktigt fina klockor. Jag är själv sugen på en men det känns lite som en djungel.
Har lite dålig koll på vad man borde tänka på med alla olika ref och modeller. Jag tycker både Radomir och Luminor är snygga.
Tänkte bara kolla vilken ref är det man borde sikta på om man vill ha en "standard"?
Hur är det att sälja dessa senare? Vet att vissa går snabbt på köp och sälj medan andra är kvar länge (kan ju självklart bero på fel pris ibland)...
Ber om ursäkt om det finns en bättre tråd att ta dessa frågor i.
Köp den du gillar mest. Köper du en för att sälja så köp en begagnad (det finns ca 3 st fina på KS sälj nu, både Radiomir och Luminor) eller följ mainstream. Entusiasterna vill ha manuella urverk helst. Less is more tror jag är mest lättsålt. Inhouseverken är dyrare nya och således dyrare begagnade. ETA-verken kostar mindre och når nog fler köpare. Jag tror inte det spelar någon roll om du köper 42, 44, 45 eller 47 mm. 42 t ex finns det så få av så de blir heta när de väl kommer ut. Köper du nytt är min uppfattning att skillnaden i andrahandsvärdet är marginella skillnader så köp den du tycker mest om är mitt råd.

Köp den du gillar mest. Köper du en för att sälja så köp en begagnad (det finns ca 3 st fina på KS sälj nu, både Radiomir och Luminor) eller följ mainstream. Entusiasterna vill ha manuella urverk helst. Less is more tror jag är mest lättsålt. Inhouseverken är dyrare nya och således dyrare begagnade. ETA-verken kostar mindre och når nog fler köpare. Jag tror inte det spelar någon roll om du köper 42, 44, 45 eller 47 mm. 42 t ex finns det så få av så de blir heta när de väl kommer ut. Köper du nytt är min uppfattning att skillnaden i andrahandsvärdet är marginella skillnader så köp den du tycker mest om är mitt råd.
Okej :)
Tack för tipsen
Ska spana vidare!

Det är enkelt, ska du ha viklås köp band för viklås och ska du ha vanliga spännen köp band för spännen.
Här är en bild på ett band för viklås som du ser är den korta sidan där viklåset ska fästas mycket bredare urtagen än för vanligt spänne och den längre bandelen där hålen sitter är mycket tunnare än banden för vanligt spänne. Däremot så går det att sätta spänne på band för viklås utan problem men det ser inte så bra ut.

02.jpg

Ett för spänne som du ser mycket smalare urtag vid fästet för spännet

06.jpg

Här är en bild på min 140 som jag har med lagom våld fått dit viklås på gummibandet för spänne men det funkar inte med läderband då dessa är för tjocka.

PAM140_1.jpg
Tack för en ypperlig förklaring, det börjar klarna upp. Har bestämt mig för viklås så jag tänker köpa ny rem också vid samma tillfälle så får det bli "viklås remmen", mycket uppskattat inlägg!

Någon som vet om en PAM441 bärs mindre pga att den är svart och keramisk. T.ex så känns Omega DSOTM eller JLC Deep Sea Chrono Cermet betydligt mindre än sina 44mm.

Närmar mej sakta men mej mitt första panna-köp och jag har siktat in mej på en av Radomirmodellerna, frågan är nu vara vilken?
Jag älskar den cleana-looken på pam210
pam210.jpg

så detta är nog favoriten just nu.

Pam183 känns inte heller så dum
pam183.jpg

(lånade bilder)

Gillar inte riktigt att det står black seal på tavlan, men kanske skulle vara kul med sekundvisare?
Detta är så jävla svårt! :)

Har ni några andra vassa förslag eller tankar kring detta?

En annan fråga, badar ni med era radomirs? Och är det isf gummit på som gäller?

Senast ändrad:
@bullen
Gällande sekundvisning är det ju rätt olika, jag föredrar tex sekundvisning pga att något rör sig på tavlan då. Blir lite för cleant för mig med endast timmar & minut men vissa gillar ju det också.
Visst går det att bada med en radiomir, skulle nog inte doppa den med lädret på dock. Och på gummi ser de rätt märkliga ut, men en blackseal på gummi var rätt cool.

12Z037-W_11.jpg

Tillbaka
Topp