• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns 1950-boetten i olika höjder, menar du?
Jupp. De automatiska verken är högre än de manuella beroende på att rotorn bygger extra på höjden. De flesta 1950-casen ligger runt uppåt 18 mm, men de manuella aningen lägre. Sen påverkas hela klockans höjd givetvis av hur kupat glaset är..

Edit: bättre uttryckt av Jonas_W, givetvis baklocket som påverkas beroende på verk och inte boetten i sig.

Snygg! Vad mäter den på höjden? Går in under manchetten?
PAM233 under manschetten. Lite trångt men det går :)
WP_20151012_003.jpg

Det är nog inte nyttigt att gå att sukta efter en Panerai så länge som jag har gjort. I tanken har jag redan burit de flesta modellerna, började med basemodeller som 112 och 111, sedan har jag plöjt 42-mm modeller, sedan övergått till mer komplicerade modeller, GMT, snöat in på långdagarsverk. Nu är jag tillbaka på basmodellerrna. Som alla vet så finns det så många variabler som boettform och -storlek, sandwich eller målad tavla, automat eller manuell, stål eller titan, komplikationer eller inte. Etcetera, etcetera. Man kan bli tokig för mindre, panerai är ett sjuhelvetes referensonanerande. För ett tag sedan trodde jag att jag hittat den perfekta pannan, 233. Läcker dome, schyssta komplikationer som GMT och PR indikator. Men efter att ha prövat en annan ref med 1950-boetten, kom jag fram till att den var för hög för min smak.

Vad har jag då lärt mig?
1. Den perfekta pannan finns inte
2. Den perfekta pannan finns inte
3. Det ska nog vara en Luminor som första panna
4. Bettariniboetten passar mig nog bäst
5. Klart att det ska vara 44mm - mina handleder är ju inga piprensare
5. Jag gillar stål men kan tänka mig titan
6. Glaset får gärna ha lite dome
7. Det ska vara sandwich-tavla
8. Komplikationer som GMT och PR indikator gillas, men å andra sidan är det nice med en clean tavla.
9. In-houseverk är trevligt men absolut inget krav
10. Har svängt från automat till manuell

Så, var har detta fört mig? Vid en första anblick stämmer de lite nyare ref 510 och 560 (och dess titanmotsvarigheter) bra in på min önskelista. Men de ser ut att ha lite platta glas vilket är synd. Vilket för mig tillbaka till 112/176 och 111 (finns det en titanvariant?) Visst är de mer dome:ade? Tillbaka till gå alltså. Dessutom tycker jag siffrorna är mysigare på de ref. Har ni tänkt på den skillnaden?

Vad vill jag med detta inlägg? Ingen aning. Lite självterapi antar jag. Dessutom har jag druckit två glas vin. Skål paneristis, från en wannabe!

Senast ändrad:
Det är nog inte nyttigt att gå att sukta efter en Panerai så länge som jag har gjort. I tanken har jag redan burit de flesta modellerna, började med basemodeller som 112 och 111, sedan har jag plöjt 42-mm modeller, sedan övergått till mer komplicerade modeller, GMT, snöat in på långdagarsverk. Nu är jag tillbaka på basmodellerrna. Som alla vet så finns det så många variabler som boettform och -storlek, sandwich eller målad tavla, automat eller manuell, stål eller titan, komplikationer eller inte. Etcetera, etcetera. Man kan bli tokig för mindre, panerai är ett sjuhelvetes referensonanerande. För ett tag sedan trodde jag att jag hittat den perfekta pannan, 233. Läcker dome, schyssta komplikationer som GMT och PR indikator. Men efter att ha prövat en annan ref med 1950-boetten, kom jag fram till att den var för hög för min smak.

Vad har jag då lärt mig?
8. Komplikationer som GMT och PR indikator gillas, men å andra sidan är det nice med en clean tavla.

Så, var har detta fört mig? Vid en första anblick stämmer de lite nyare ref 510 och 560 (och dess titanmotsvarigheter) bra in på min önskelista. Men de ser ut att ha lite platta glas vilket är synd. Vilket för mig tillbaka till 112/176 och 111 (finns det en titanvariant?) Visst är de mer dome:ade? Tillbaka till gå alltså. Dessutom tycker jag siffrorna är mysigare på de ref. Har ni tänkt på den skillnaden?

Vad vill jag med detta inlägg? Ingen aning. Lite självterapi antar jag. Dessutom har jag druckit två glas vin. Skål paneristis, från en wannabe!
Det inlägget gillade jag, fast jag ser Radiomir som den snyggare Panerai och att jag inte tycker panerais automatverk bygger för mycket. Jag bär skjorta och kavaj varje dag i jobbet och har aldrig upplevt att det ska vara problem. Jag har bara läst om det. ⏰
image.jpeg

Vad har jag då lärt mig?

Känner så väl igen mig i din story från när jag letade Panna. Har du prövat en manuell Panna med 1950 boett? Rätt betydande skillnad från automat som bygger mer på höjden.

Så jäkla nöjd att jag plöjde denna tråd innan jag skaffade pannan och så jäkla nöjd att jag fortfarande gör det. En av de mysigaste trådarna på KS.
image.jpg

Jaha, vad ville jag ha sagt med det? Inget speciellt, kände bara för att berömma forumkollektivet lite :D

Då är vi två @Compiss !
Snodda bilder:
bd1a5461476310d6b8801b0da972b4b5.jpeg

IMG_9465 2.jpg
IMG_9466.jpg
Nu kämpar jag febrilt med att sortera alla referensnummer. Därför blir jag lite konfys nu. Är inte den här nedan med gröna armbandet en PAM00574. Den du lägger upp har det nya automatiska urverket P4000. I PAM00574 sitter det ett manuellt verk som heter P1000. Jag som trodde jag fått lite ordning i huvudet. Hur som helst så är de otroligt fina båda två. Jag vill ha.....den och den och den.... Panerais senaste utveckling kommer att göra märket hetare än någonsin, tror jag.
Panerai-Radiomir-1940-42-PAM574-02.jpg

Nu kämpar jag febrilt med att sortera alla referensnummer. Därför blir jag lite konfys nu. Är inte den här nedan med gröna armbandet en PAM00574. Den du lägger upp har det nya automatiska urverket P4000. I PAM00574 sitter det ett manuellt verk som heter P1000. Jag som trodde jag fått lite ordning i huvudet. Hur som helst så är de otroligt fina båda två. Jag vill ha.....den och den och den.... Panerais senaste utveckling kommer att göra märket hetare än någonsin, tror jag.

Den med P.4000 är en PAM620 och det är inte ett nytt verk som har kommit nu.
den du har lagt upp är Pam574 med det nya P.1000 verket som presenterades nu på Watches and wonders i Hong Kong
Sen finns det Pam575 i rose även den har P.1000 verket

En länk till Panerai med dom klockorna som presenterades på W&W
http://www.radiomir1940.com/en/nove...m_campaign=Radiomir1940_Global_2015-II-EN-WAT

Senast ändrad:

Den med P.4000 är en PAM620 och det är inte ett nytt verk som har kommit nu.
den du har lagt upp är Pam574 med det nya P.1000 verket som presenterades nu på Watches and wonders i Hong Kong
Sen finns det Pam575 i rose även den har P.1000 verket

En länk till Panerai med dom klockorna som presenterades på W&W
http://www.radiomir1940.com/en/nove...m_campaign=Radiomir1940_Global_2015-II-EN-WAT

Jag får nog göra en pudel här för jag tror jag har blandat ihop modellerna och för att göra detta krångligare så är det nog 572an jag menar och inte 620, 620 är väl 42mm och 572an är väl 45mm, tror det är enda skillnanden, bör vara P4000 i båda två, men alltså inte i 574an. Dock är jag sugen på 574a också. :)

Jag tror man tänker mindre strukturerat när man är exalterad. På Rolex t. ex. sätter sig referensnumren direkt. ;)

Senast ändrad:
Jodå, nu finns pam00574 på Nymans. Det nya manuella urverket P1000 finns därinne. Vad tyckte jag då? Den är mycket fin. Tavlan är klarare svart då den inte har fakepatina, men något surt blev ändå slutkänslan. Den kostar 70000 kr. Den andra med det automatiska urverket p4000 med fakepatina, inte pam00512, med den ickecentrerade rotorn kostar 100000 kr. Det känns som de i prissättningen tror att jag är en idiot. Jag tror Panerai passerade min gräns. Respekten för ett märke gör att jag betalar ett överpris, men här blev det bara surt. De har ingen respekt för kunden. De mjölkar vara ur mig mina pengar och min hängivenhet. Kvar är de med sin klocka och jag med mina funderingar kring var klockbranschens girighet har sin gräns. Ursäkta mig min reaktion som jag fick efter att prova en fantastisk klocka med ett underbart urverk där i.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Denna tråd kan ICKE ligga på sidan 3!.. SIDAN TRE!!? Va faan!!
Körde det första strap jag införskaffade på Pannan idag.. Köpte det av Anders på AW straps för typ... 40 år sedan eller nåt.. Köptes till en Lume Tec om jag inte minns fel. Fanns inte en tanke på att lägga mer än 10 loppor på en klocka på den tiden... Nu drar man sig inte för att kolla på klockor för 100 loppor..:) Inte för att jag blivit så jävla galen att jag köpt något så sjukt dyrt!! Än...
Lite bilder..
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Snart är det Halloween. Var köper man pumpafärgade armband? Finns det något annat med mer skräcktema kanske? Någon som har några bra tips?

Tillbaka
Topp