egbert
Silver
Finns 1950-boetten i olika höjder, menar du?Är egentligen bara 233 som MJ nämner och 275 som gäller då, iaf om det ska vara stål. Båda är dock dyra modeller med komplikationer. Annars finns ju titanvarianter..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns 1950-boetten i olika höjder, menar du?Är egentligen bara 233 som MJ nämner och 275 som gäller då, iaf om det ska vara stål. Båda är dock dyra modeller med komplikationer. Annars finns ju titanvarianter..
Samma höjd på boetten men baklocket blir högre för att få plats med rotorn på automaterna. Gör att de kan upplevas som topptunga.Finns 1950-boetten i olika höjder, menar du?
Jupp. De automatiska verken är högre än de manuella beroende på att rotorn bygger extra på höjden. De flesta 1950-casen ligger runt uppåt 18 mm, men de manuella aningen lägre. Sen påverkas hela klockans höjd givetvis av hur kupat glaset är..Finns 1950-boetten i olika höjder, menar du?
PAM233 under manschetten. Lite trångt men det gårSnygg! Vad mäter den på höjden? Går in under manchetten?
Det inlägget gillade jag, fast jag ser Radiomir som den snyggare Panerai och att jag inte tycker panerais automatverk bygger för mycket. Jag bär skjorta och kavaj varje dag i jobbet och har aldrig upplevt att det ska vara problem. Jag har bara läst om det.Det är nog inte nyttigt att gå att sukta efter en Panerai så länge som jag har gjort. I tanken har jag redan burit de flesta modellerna, började med basemodeller som 112 och 111, sedan har jag plöjt 42-mm modeller, sedan övergått till mer komplicerade modeller, GMT, snöat in på långdagarsverk. Nu är jag tillbaka på basmodellerrna. Som alla vet så finns det så många variabler som boettform och -storlek, sandwich eller målad tavla, automat eller manuell, stål eller titan, komplikationer eller inte. Etcetera, etcetera. Man kan bli tokig för mindre, panerai är ett sjuhelvetes referensonanerande. För ett tag sedan trodde jag att jag hittat den perfekta pannan, 233. Läcker dome, schyssta komplikationer som GMT och PR indikator. Men efter att ha prövat en annan ref med 1950-boetten, kom jag fram till att den var för hög för min smak.
Vad har jag då lärt mig?
1. Den perfekta pannan finns inte
2. Den perfekta pannan finns inte
3. Det ska nog vara en Luminor som första panna
4. Bettariniboetten passar mig nog bäst
5. Klart att det ska vara 44mm - mina handleder är ju inga piprensare
5. Jag gillar stål men kan tänka mig titan
6. Glaset får gärna ha lite dome
7. Det ska vara sandwich-tavla
8. Komplikationer som GMT och PR indikator gillas, men å andra sidan är det nice med en clean tavla.
9. In-houseverk är trevligt men absolut inget krav
10. Har svängt från automat till manuell
Så, var har detta fört mig? Vid en första anblick stämmer de lite nyare ref 510 och 560 (och dess titanmotsvarigheter) bra in på min önskelista. Men de ser ut att ha lite platta glas vilket är synd. Vilket för mig tillbaka till 112/176 och 111 (finns det en titanvariant?) Visst är de mer dome:ade? Tillbaka till gå alltså. Dessutom tycker jag siffrorna är mysigare på de ref. Har ni tänkt på den skillnaden?
Vad vill jag med detta inlägg? Ingen aning. Lite självterapi antar jag. Dessutom har jag druckit två glas vin. Skål paneristis, från en wannabe!
Känner så väl igen mig i din story från när jag letade Panna. Har du prövat en manuell Panna med 1950 boett? Rätt betydande skillnad från automat som bygger mer på höjden.Det är nog inte nyttigt att gå att sukta efter en Panerai så länge som jag har gjort. I tanken har jag redan burit de flesta modellerna, började med basemodeller som 112 och 111, sedan har jag plöjt 42-mm modeller, sedan övergått till mer komplicerade modeller, GMT, snöat in på långdagarsverk. Nu är jag tillbaka på basmodellerrna. Som alla vet så finns det så många variabler som boettform och -storlek, sandwich eller målad tavla, automat eller manuell, stål eller titan, komplikationer eller inte. Etcetera, etcetera. Man kan bli tokig för mindre, panerai är ett sjuhelvetes referensonanerande. För ett tag sedan trodde jag att jag hittat den perfekta pannan, 233. Läcker dome, schyssta komplikationer som GMT och PR indikator. Men efter att ha prövat en annan ref med 1950-boetten, kom jag fram till att den var för hög för min smak.
Vad har jag då lärt mig?
1. Den perfekta pannan finns inte
2. Den perfekta pannan finns inte
3. Det ska nog vara en Luminor som första panna
4. Bettariniboetten passar mig nog bäst
5. Klart att det ska vara 44mm - mina handleder är ju inga piprensare
5. Jag gillar stål men kan tänka mig titan
6. Glaset får gärna ha lite dome
7. Det ska vara sandwich-tavla
8. Komplikationer som GMT och PR indikator gillas, men å andra sidan är det nice med en clean tavla.
9. In-houseverk är trevligt men absolut inget krav
10. Har svängt från automat till manuell
Så, var har detta fört mig? Vid en första anblick stämmer de lite nyare ref 510 och 560 (och dess titanmotsvarigheter) bra in på min önskelista. Men de ser ut att ha lite platta glas vilket är synd. Vilket för mig tillbaka till 112/176 och 111 (finns det en titanvariant?) Visst är de mer dome:ade? Tillbaka till gå alltså. Dessutom tycker jag siffrorna är mysigare på de ref. Har ni tänkt på den skillnaden?
Vad vill jag med detta inlägg? Ingen aning. Lite självterapi antar jag. Dessutom har jag druckit två glas vin. Skål paneristis, från en wannabe!
Man brukar få de för ett bra pris. Den där kan ju dock lika gärna ha servicebehov med tanke på åldern och att det inte nämns något.Sjukt sugen på en black seal 183.
Någon som har något att säga om modellen?
Hittade denna.
http://luxurywatches.se/panerai/pam183_2005.html
Nä det har jag inte, tack för tipset. Ännu en sak att kolla upp..!Känner så väl igen mig i din story från när jag letade Panna. Har du prövat en manuell Panna med 1950 boett? Rätt betydande skillnad från automat som bygger mer på höjden.
Det tips du kan få av mig är att leta fram en G-serie med Black Seal nertill av tavlan enda serien som hade det,Sjukt sugen på en black seal 183.
Någon som har något att säga om modellen?
Hittade denna.
http://luxurywatches.se/panerai/pam183_2005.html
Snyggt! Vad är det för bandförvaring du har där?Beslut beslut.........
Rätt praktiskt faktiskt.Snyggt! Vad är det för bandförvaring du har där?
Så jäkla nöjd att jag plöjde denna tråd innan jag skaffade pannan och så jäkla nöjd att jag fortfarande gör det. En av de mysigaste trådarna på KS.
Jaha, vad ville jag ha sagt med det? Inget speciellt, kände bara för att berömma forumkollektivet lite
Och henne som winderVill ha 183an....
Nu kämpar jag febrilt med att sortera alla referensnummer. Därför blir jag lite konfys nu. Är inte den här nedan med gröna armbandet en PAM00574. Den du lägger upp har det nya automatiska urverket P4000. I PAM00574 sitter det ett manuellt verk som heter P1000. Jag som trodde jag fått lite ordning i huvudet. Hur som helst så är de otroligt fina båda två. Jag vill ha.....den och den och den.... Panerais senaste utveckling kommer att göra märket hetare än någonsin, tror jag.
Nu kämpar jag febrilt med att sortera alla referensnummer. Därför blir jag lite konfys nu. Är inte den här nedan med gröna armbandet en PAM00574. Den du lägger upp har det nya automatiska urverket P4000. I PAM00574 sitter det ett manuellt verk som heter P1000. Jag som trodde jag fått lite ordning i huvudet. Hur som helst så är de otroligt fina båda två. Jag vill ha.....den och den och den.... Panerais senaste utveckling kommer att göra märket hetare än någonsin, tror jag.
Den med P.4000 är en PAM620 och det är inte ett nytt verk som har kommit nu.
den du har lagt upp är Pam574 med det nya P.1000 verket som presenterades nu på Watches and wonders i Hong Kong
Sen finns det Pam575 i rose även den har P.1000 verket
En länk till Panerai med dom klockorna som presenterades på W&W
http://www.radiomir1940.com/en/nove...m_campaign=Radiomir1940_Global_2015-II-EN-WAT
Nato. Där har du ett riktigt skräckarmband.Snart är det Halloween. Var köper man pumpafärgade armband? Finns det något annat med mer skräcktema kanske? Någon som har några bra tips?
Det var banne mig det bästa jag läst på KS!!!Nato. Där har du ett riktigt skräckarmband.
Beslut beslut.........
Mycket fint!! Särskillt mittenraden!Beslut beslut.........