Bra sär! 504 verkar vara 47mm. Har kikat på 292 också men de verkar ju nästan lika dyra som 643.Finns ju 209, 504 med om det ska slät tavla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra sär! 504 verkar vara 47mm. Har kikat på 292 också men de verkar ju nästan lika dyra som 643.Finns ju 209, 504 med om det ska slät tavla.
Jag har kikat på den där också, vill ha en PVD/DLC/Ceramic/Whatever i samlingen, och jag gillar att den är base.Det är planen. Ganska stor skillnad mot min 422, kan bli en kul duo.
504, 505 är dock composite och ej keramisk.Bra sär! 504 verkar vara 47mm. Har kikat på 292 också men de verkar ju nästan lika dyra som 643.
Jag har inte S.L.C.-tavlan, du tänker på min PAM 416 med ubåten på? Men nej, mig veterligen är det 577 och 425 som har gris(maiale)-tavlan (som den också kallas). Hade *gärna* haft den i en 44mm Luminor.@mårt tavlan som är på 577 och även på en klocka du har(?), finns den tavlan att få i mindre format?
Japp va nog den jag tänkte på, du har haft den va?Jag har inte S.L.C.-tavlan, du tänker på PAM 425? Men nej, mig veterligen är det 577 och 425 som har gris(maiale)-tavlan (som den också kallas). Hade *gärna* haft den i en 44mm Luminor.
Har en 416 och just idag en 424, det är det närmaste 425 jag kommer.Japp va nog den jag tänkte på, du har haft den va?
En 44mm med den tavlan
Har en 416 och just idag en 424, det är det närmaste 425 jag kommer.
@Ernesto Whut?! Säljer du din 1392?!
Det är ju en mycket njutbar klocka. Jag tror det är den jag rekommenderar mest till höger och vänster just nu.Har inte använt den på ett tag, då kan någon annan få njuta av den. Köpt en del annat också...
De är väldigt snygga, och tuffa. Sen gillar jag att tavlan är ren och ingen info om urverk.
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa en 643? De verka ligga på typ 55 begagnade.
Jo priset är bra. Men vore kul att köpa nytt någon gång.
Jag provade flera olika Radiomirer innan jag valde 388, både manuella och automatiska, 45 mm och 47 mm. Nu har 388 varit min mest använda klocka sen den köptes 2013 och därför nyservad i juni 2018. Visst känns de olika modellerna lite olika på armen, men inte så att det blev en dealbreaker. Rotorn, som är den tyngsta delen på klockan, sitter längst ner närmast handleden så inte upplever jag den som topptung. Då är nog min 243 submersible mer topptung, men det är inget problem på någon klocka så länge man sätter fast klockan ordentligt på armen. Låter man den sitta med ett hål ut blir den tung och fladdrar runt, men det gör vilken klocka som helst. De klockor som jag upplevt jobbigast att bära är Rolex datejust och Rolex Yachmaster. De satt aldrig fast ordentligt och det beror nog på länkarna som inte har microjustering, men det upplever man aldrig på en klocka med skinn- eller gummiband eftersom det finns elasticitet i de materialen. Jag hade både oysterlänken och superjubileelänken och de satt lika dåligt båda två. Jag vet att jag bad Nymans korta med en länk, men då satt den så hårt att det gjorde nästan ont. Det som blev en dealbreaker för mig när jag valde 388 var boettensformen. Jag tycker 388:ans form av en kudde är rent estetiskt perfekt. När en boett blir tunnare tappar den kuddformen om den samtidigt ska ha samma storlek, lite som att luften går ur och det estetiska värdet tappar. Det är så klart en smaksak, men det var så jag gjorde mitt val. Jag har aldrig upplevt att en 388 sitter dåligt eller känns topptung och det säger jag med 5 års nästan daglig erfarenhet.Jag har provat både 388 och sen köpte jag då 609 och en dealbreaker för mig var just höjden. Det är nog verkligen inte så mycket i mm, men klockorna har helt olika känsla på armen och sitter väldigt olika.
För min del satt inte 388 tillräckligt bra helt enkelt, den kändes för topptung.
Visst är det skönt att man kan ha två helt olika känslor och åsikter och precis samma sak! Det är ju vad som skapar liv i ett varumärke med en speciella designen som Panerai har. Alla har en åsikt när man provat och de skiljer sig från ena till andra ändan av skalan.Jag provade flera olika Radiomirer innan jag valde 388, både manuella och automatiska, 45 mm och 47 mm. Nu har 388 varit min mest använda klocka sen den köptes 2013 och därför nyservad i juni 2018. Visst känns de olika modellerna lite olika på armen, men inte så att det blev en dealbreaker. Rotorn, som är den tyngsta delen på klockan, sitter längst ner närmast handleden så inte upplever jag den som topptung. Då är nog min 243 submersible mer topptung, men det är inget problem på någon klocka så länge man sätter fast klockan på armen. Låter man den sitta med ett hål ut blir den tung och fladdrar runt, men det gör vilken klocka som helst. De klockor som jag upplevt jobbiga att bära är Rolex datejust och Rolex Yachmaster. De satt aldrig fast ordentligt och det beror nog på länkarna som inte har microjustering, men det upplever man aldrig på en klocka med skinn- eller gummiband. Jag hade både oysterlänken och superjubileelänken och de satt lika dåligt båda två. Jag vet att jag bad Nymans korta med en länk, men då satt den så hårt att det gjorde ont. Det som blev en dealbreaker för mig när jag valde 388 var boettensform. Jag tycker 388:ans form av en kudde är rent estetiskt perfekt. När en boett blir tunnare tappar den kuddformen, lite som att luften går ur och det estetiska värdet tappar. Det är så klart en smaksak, men det var så jag gjorde mitt val. Jag har aldrig upplevt att en 388 sitter dåligt och det säger jag med 5 års nästan daglig erfarenhet.
Kliar i fingrarnaHar inte använt den på ett tag, då kan någon annan få njuta av den. Köpt en del annat också...
Kliar i fingrarna
Åker till Sthlm nästa helg, är den kvar då kanske vi kan göra affärLuminor, subsekund, 42 mm, 10 atm
Absolut, det vi kan göra här är att bidra med erfarenhet som de inte kan få i butik. Här är det lugnare och de hinner tänka ett varv till. Jag tror att vi alla kan hålla med om att vi har en känsla precis när vi köpt och en annan, mer mogen och mer insiktsfull känsla och kunskap långt senare. Det är inte lätt att förutse allt, men det är lättare att göra bra val om det finns så många objektiva erfarenheter som det nu går och inte från dem som på något sätt livnär sig på att sälja. Det är det här forumets starka sida, tycker jag. Det behövs platser där brukare och missbrukare möts och utbyter erfarenheter, inte bara när det gäller klockor, fritt från säljande påverkan. Sen har jag jobbat med försäljning största delen av mitt liv så jag vet båda parters villkor. Det behövs tre arenor. En för klockindustrin, en för köparna och en där de möts.Visst är det skönt att man kan ha två helt olika känslor och åsikter och precis samma sak! Det är ju vad som skapar liv i ett varumärke med en speciella designen som Panerai har. Alla har en åsikt när man provat och de skiljer sig från ena till andra ändan av skalan.
Jag håller med. Här får du den bästa överblicken över Panerais utbud. Den börjar bli lite till åren, men det mesta håller än. Det finns ett glapp till det senaste, bara så du tänker på det. https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/Detta är en av KS bästa trådar. Den är saklig, trevlig, vacker och full av fakta. Här samlas det som är bra med KS och vi slipper det mindre bra.
Eftersom jag läst i tråden nästan dagligen det senaste halvåret så har såklart ett sug efter en Panna kommit som ett brev på posten. Men jag trodde att jag skulle förstå mer av Panerais modellbeteckningar genom att regelbundet läsa här. Tyvärr är inte så fallet.
Så till min fråga: finns det en nybörjarguide?
Mvh
Detta är en av KS bästa trådar. Den är saklig, trevlig, vacker och full av fakta. Här samlas det som är bra med KS och vi slipper det mindre bra.
Eftersom jag läst i tråden nästan dagligen det senaste halvåret så har såklart ett sug efter en Panna kommit som ett brev på posten. Men jag trodde att jag skulle förstå mer av Panerais modellbeteckningar genom att regelbundet läsa här. Tyvärr är inte så fallet.
Mvh
Jag håller med. Här får du den bästa överblicken över Panerais utbud. Den börjar bli lite till åren, men det mesta håller än. Det finns ett glapp till det senaste, bara så du tänker på det. https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
Ett uppslagsverk av bästa sort kan rookien här intygaDet är ganska mycket som saknas i den gamla tråden, kan jag tycka. Men sure, läs den. Jag skulle rekommendera https://watchbase.com/panerai sen, för att få med allt det som inte täcks i den där tråden, eller Panerais egen hemsida https://www.panerai.com/en/home.html för den delen. Ett tillägg jag vill göra direkt är att även fast klockorna har samma serienamn, dvs. Radiomir, Radiomir 1940, Luminor, Luminor 1950, Luminor Due, etc., så betyder inte det att boetterna inom de olika serierna är lika. Den enklaste vägen framåt är egentligen att om man ser något man gillar, så ställer man frågan här om det finns något liknande (typ "fast med sandwich" eller "men i 42mm") och så lovar vi att vara uppslagsverk.
Jag håller med. Här får du den bästa överblicken över Panerais utbud. Den börjar bli lite till åren, men det mesta håller än. Det finns ett glapp till det senaste, bara så du tänker på det. https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
Tack!Det är ganska mycket som saknas i den gamla tråden, kan jag tycka. Men sure, läs den. Jag skulle rekommendera https://watchbase.com/panerai sen, för att få med allt det som inte täcks i den där tråden, eller Panerais egen hemsida https://www.panerai.com/en/home.html för den delen. Ett tillägg jag vill göra direkt är att även fast klockorna har samma serienamn, dvs. Radiomir, Radiomir 1940, Luminor, Luminor 1950, Luminor Due, etc., så betyder inte det att boetterna inom de olika serierna är lika. Den enklaste vägen framåt är egentligen att om man ser något man gillar, så ställer man frågan här om det finns något liknande (typ "fast med sandwich" eller "men i 42mm") och så lovar vi att vara uppslagsverk.
Edit: märkte att jag inte var ”snabb nog” men äsch, här kommer mitt svar ändå.Detta är en av KS bästa trådar. Den är saklig, trevlig, vacker och full av fakta. Här samlas det som är bra med KS och vi slipper det mindre bra.
Mvh
392 är för tjock jämfört med sina andra proportioner. Folk tror att de köper en liten klocka bara för att de totalt hänger upp sig på "42". Min 47mm sitter bättre.
Det är ju en mycket njutbar klocka. Jag tror det är den jag rekommenderar mest till höger och vänster just nu.
Tack!Edit: märkte att jag inte var ”snabb nog” men äsch, här kommer mitt svar ändå.
Jag håller med dig och jag gjorde detsamma tills jag slog till. Nu kan man bidra med gott samvete. Tro mig (och alla andra) du kommer inte ångra dig!
Har försökt skriva ett inlägg nedan men ha dock i åtanke - jag är ingen expert och många här kan väldigt mycket mer än mig. Men jag gör ett försök, för det var lite såhär jag började min jakt.
När du säger nybörjarguide så vet jag inte hur pass mycket ”nybörjare” du menar då du redan stött på massvis modellbeteckningar. Därför slänger jag några länkar nedan (högt och lågt) som kanske kan vara till hjälp. Det finns förmodligen bättre där ute, men gjort en snabb sökning.
Fundamental info - basic och några år på nacken. Ibland lite kaka på kaka men värt att gå igenom.
https://klocksnack.se/threads/att-välja-panerai.198/
https://www.google.se/amp/s/paneraireview.com/panerai-tutorials/buying-first-panerai-watch/amp/
https://www.google.se/amp/s/panerai...torials/panerai-watches-main-differences/amp/
http://www.watchpaper.com/2014/07/09/buying-your-first-panerai/
Här nånstans börjar man upptäcka olika modeller och ens ”craving” börjar ta fart.
Nu skulle jag säga att det finns olika vägar att gå om att utforska. Antingen bottom-up eller top-down.
Ex. Top-down (1950 case, sandwich, ingen subsekund etc) och tvärtom om du har några beteckningar redan i åtanke.
Det är här djupdykandet börjar och man börjar intressera sig för de olika modellerna och upptäcker konstant. Det finns hur mycket som helst att läsa om respektive och det är här de verkligen ”kommer till liv”.
Här kan du djupdyka i paneristi.com
2 exempel på lista över modeller (dock fram till 2012 om jag inte misstar mig):
http://www.paneristi.com/reference/sortable_database/millesimation.html
http://www.paneristi.com/reference/sortable_database/index.html
Men här nånstans börjar du märka att modeller kommer och går, att de ersätts och ändras en aning eller mycket.
Från 2012 till idag har mycket skett men med den basala information ovan tror jag att du kan hitta mycket själv. Du kommer ha mycket lättare att spåra och förstå uppkomst, klassiker, ändringar etc.
Våga lägga ner tid och förstå vart du vill lägga dig till en start bland allt, det skulle jag nog säga är det viktigaste. Ju mer du lär dig desto mer växer Panerai på en (och behovet) och det är just det som är det roliga.
Hopps detta var till hjälp och ni andra - ni får gärna hjälpa till här. Är som sagt ingen expert men jag gjorde ungefär såhär när jag bestämde mig för länge sen.
I mitt fall handlade om att jag skulle ha en instegspanna, luminor case, sandwich och en klassiker som andades Panerai. Att det blev en 111a låter kanske som en självklarhet men vägen dit var inte så. Jag fick själv upptäcka vad jag gillar och ville ha. Som sagt, top-down, bottom-up etc.. jag provade den och många, många andra under en lång tid innan jag slog till i både ”huvud” och på riktigt. Men det är inte slut här...
CliffhangerNytt strap på G Ska bli intressant att klämma