Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jävlar, brett spann.. var in snabbt och kikade, fanns nått lite halv roligt faktiskt, men du ska såklart få härja självSkulle säga mellan 45 och 110 beroende på skick och tillbehör, där 45 är headonly i dåligt skick och 110 är NOS fullset.
Mysigt att vara med i 3-panna-klubben igen
![]()
![]()
Det här är inte mitt foto, utan fotot som fick mig att inse att 572 skulle bli riktigt bra. Tavellayouten är optimal. 3-6-9-12 + subsekund + sandwich + stålvisare + ecru, vad mer kan man någonsin önska sig?
Jag hade ställt in mig på att jag ville ha en Pre-A för jag ville ha den ful-charmiga Pre-V fonten, men många föredrar A-serie och tidig B-serie framför den.Jävlar, brett spann.. var in snabbt och kikade, fanns nått lite halv roligt faktiskt, men du ska såklart få härja själv
https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/fs-pam-001a-series-complete-mint-t307828.html
Utan att veta exakt alla detaljer så gillar jag din pannaJag hade ställt in mig på att jag ville ha en Pre-A för jag ville ha den ful-charmiga Pre-V fonten, men många föredrar A-serie och tidig B-serie framför den.
Jag skulle inte ge summan han begär för den klockan dock..
@mårt tack för bilderna på bandet. Måste säga att det verkligen föll mig i smaken!
Lite fler bilderDå kör vi...
Bandleverans. Ska bli otroligt spännande att klämma
Nä, inte riktigt. Blev en ny klocka faktiskt. Det lär inte heller komma som en chock för de flesta av er att klockan jag köpt är en...
![]()
![]()
![]()
![]()
.. Pre-A PAM001! Behöver nog inte skriva så mycket om denna klocka, har ju babblat om den sen i januari typ.. Sammanfattat kan man säga att det är en Panerai som släpptes för att "testa marknaden". Detta var innan Richemont/Vendome hunnit introducera de lite nyare och modernare metoderna för att tillverka klockorna vilket man ser på bland annat Pre-V stilen på index och siffror. Det gör att dessa Pre-A pannor påminner väldigt mycket om Pre-V Pannorna (se bilder nedan).
![]()
5218-201A
![]()
Pre-V 5218-202A bredvid Pre-A PAM 009
Lite snabba bilder fotade med mobilen, kommer fler bilder sen
Quick wrist shot..
![]()
Mysiga index och siffror på tavlan
![]()
Som jag saknat detta glas
![]()
The First One and The Last One (by Bonati)
![]()
Vilket år är det här exemplaret ifrån? (Ursäkta min okunskap runt Pre-modeller, det kanske är uppenbart?)Lite fler bilder
![]()
![]()
![]()
![]()
Ingen fara, du vet ju att jag älskar att både ställa och besvara frågorVilket år är det här exemplaret ifrån? (Ursäkta min okunskap runt Pre-modeller, det kanske är uppenbart?)
Snyggt!Lite fler bilder
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack ! Den är nyservad enligt säljaren, så det blir att vänta 4-5 år (förhoppningsvis..)Snyggt!
Hur är din plan med service? Blir det spa i närtid?
Skönt. Kör man panerai-service på en sån eller går man till oberoende urmakargubbe?Tack ! Den är nyservad enligt säljaren, så det blir att vänta 4-5 år (förhoppningsvis..)
Den håller tiden bra än så länge i alla fall
... och anledningen till att jag vet att det är en 1997:a är pga serienumret. När Richemont släppte Pre-A modellerna fick det allra första exet serienumret 970001 där 97 stod för året den tillverkades. Sen från 98 slopades den idén.Vilket år är det här exemplaret ifrån? (Ursäkta min okunskap runt Pre-modeller, det kanske är uppenbart?)
Poletten trillade precis ned. För A är 1998 och Vendôme köpte Panerai i början av 1997. Så Pre-A men inte Pre-V. Got it.Ingen fara, du vet ju att jag älskar att både ställa och besvara frågor1997 är den ifrån
Precis, då började de med bokstäver.... och anledningen till att jag vet att det är en 1997:a är pga serienumret. När Richemont släppte Pre-A modellerna fick det allra första exet serienumret 970001 där 97 stod för året den tillverkades. Sen från 98 slopade den idén.
Jag kommer gå till Nymans/Krons när det är dags och fråga om de går med på att serva utan att byta ut tritiumet. Om de inte gör det blir det något annat. Vågar inte skicka den till Panerai i alla fall..Skönt. Kör man panerai-service på en sån eller går man till oberoende urmakargubbe?
Wow, det finns plats för fler.Jävlar, brett spann.. var in snabbt och kikade, fanns nått lite halv roligt faktiskt, men du ska såklart få härja själv
https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/fs-pam-001a-series-complete-mint-t307828.html
Grymt tack! Blir kanske ett sådant ifram tiden.
Det ser exklusivt ut. Hur är det att bära? Det ser ut att vara riktigt skönt.
Jag kanske inte skulle kalla det sådär enormt exklusivt, men det är bra kvalitet. Det är klart mysigt att bära. Jag gillar det mycket. Rekommenderas.Det ser exklusivt ut. Hur är det att bära? Det ser ut att vara riktigt skönt.
Jag har svårt att tänka mig att Panerai skulle behandla den där på ett annat sätt än med vördnad. Jag tror inte du behöver vara rädd, bara du är tydlig och, om det går, få en kontakt där inne som du kan prata med.Jag kommer gå till Nymans/Krons när det är dags och fråga om de går med på att serva utan att byta ut tritiumet. Om de inte gör det blir det något annat. Vågar inte skicka den till Panerai i alla fall..
Jag läste på Paneristi att någon skickade in sin Pre-V panna och fick tillbaka den med utbytt lysmassa på tavlan... Jag har fortfarande inte frågat min kontakt hos Panerai, hon är på semester, men jag ska göra det så fort hon är tillbaka.Jag har svårt att tänka mig att Panerai skulle behandla den där på ett annat sätt än med vördnad. Jag tror inte du behöver vara rädd, bara du är tydlig och, om det går, få en kontakt där inne som du kan prata med.
Då förstår jag oron. Det får inte bara hända.Jag läste på Paneristi att någon skickade in sin Pre-V panna och fick tillbaka den med utbytt lysmassa på tavlan... Jag har fortfarande inte frågat min kontakt hos Panerai, hon är på semester, men jag ska göra det så fort hon är tillbaka.
Jo tack, men dyrt som sagt. Fan inte lätt att köpa en svart panna alltså. Hemma-PVDade går ju att hitta men annars får det bli keramik. De flesta 292 är för gamla för min smak så det lutar åt en 643. En 2-hands Radiomir borde ju komplettera min 422. Det tar dock emot något att lägga 55 papp på en Radimir som skulle bli min andraklocka, kanske tröttnar snabbt.
Råkade I bädda mitt svar i den citerade texten.Ville du något, kompis?![]()
Aha. Tackar!Råkade I bädda mitt svar i den citerade texten.
Skrev grattis, riktigt fin
Lite fler bilder
![]()
![]()
![]()
![]()