• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det finns några pannor kring v-ås som du säkert kan få klämma på om du vill?

Självklart skulle det vara fantastiskt fint om man fick testa en på armen innan man bestämmer sig om nån skulle känna sig hugad över en fika el liknande. :)
Jag har en 535 42mm om du vill testa storleken.
6C49E354-978F-4EED-9715-75670DB360BD.jpeg

Tar mig friheten att kolla med er paneristis då ni verkar ha koll på era band. Jag söker någon som gör fina lite grövre canvas band. Behöver ett med de lite udda måtten 23/18. Vart ska jag söka, vilka rekommenderar ni? Får gärna kosta en slant bara det är snyggt och välgjort.

Vilken Panerai 44mm är mest populär och varför ?
Har blivit mer och mer intresserad av Panerai, men tycker det är en djungel med alla referenser..
Tacksam för alla svar och rekommendationer:)

Har blivit mer och mer intresserad av Panerai, men tycker det är en djungel med alla referenser..

PAM 112 kanske. Luminorcase (traditionell med kronskyddet), Sandwichtavla (viktigt för DNA) och Base (dvs. bara timme och minut-visare). Då svarar jag alltså generellt. När det kommer till populär Panerai bland lite mer nördiga, så är det nog 372 (då är det rätt storlek också, med inhouse-verk) i 47mm eller möjligen 422 (eftersom den då med har sekundvisare, a.k.a. Marina, och blir en bra allroundklocka som har allt en stilren paneristi vill ha).

Älskar min 1312! Ännu mer sugen på en 670, någon som har en till salu!!? Vore ett kul komplement..

Bilagor

• 20180819_180559.jpg
    20180819_180559.jpg
    76.5 KB · Visningar: 2
  • 20180819_180559.jpg
    20180819_180559.jpg
    76.5 KB · Visningar: 1
Skulle säga att PAM111 (alternativt PAM112) är den mest populära instegspannan of all time. Sandwich, bra case, stabilt ETA-verk och rimlig storlek.

Men idag kan du få många in-house pannor för en rimlig peng också, typ 510/560. Vill du ha sandwich eller painted dial?

Tar mig friheten att kolla med er paneristis då ni verkar ha koll på era band. Jag söker någon som gör fina lite grövre canvas band. Behöver ett med de lite udda måtten 23/18. Vart ska jag söka, vilka rekommenderar ni? Får gärna kosta en slant bara det är snyggt och välgjort.
Har precis beställt av AW, kan återkomma med utlåtande då det är första gpngen. Annars finns ju svindyra Camille Fournet.
PAM 112 kanske. Luminorcase (traditionell med kronskyddet), Sandwichtavla (viktigt för DNA) och Base (dvs. bara timme och minut-visare). Då svarar jag alltså generellt. När det kommer till populär Panerai bland lite mer nördiga, så är det nog 372 (då är det rätt storlek också, med inhouse-verk) i 47mm eller möjligen 422 (eftersom den då med har sekundvisare, a.k.a. Marina, och blir en bra allroundklocka som har allt en stilren paneristi vill ha).
Då jag letat runt som en dåre så vill jag tillägga att 422 är mycket vanligare än 372.

Detsamma verkar gälla de flesta övriga modeller där det finns en version med och en utan sekundvisare.

Lutar nog mest åt sandwich.
15ACD25C-A329-4AAA-A5C5-A2CEC2AB4DCB.gif
93A490AF-B2CD-4EF5-8447-9FB20AF1A577.jpeg

(560).

Jag hade köpt en 560 (2 visare) eller 510 (med subsekund) från serie Q (2014) eller tidigare så du får sandwich. Då får du 8-dagarsverket för nästan samma peng som de äldre med ETA. Jag störde mig däremot ingenting på att den 560 jag hade inte hade sandwich-tavla.

Gaaah! Att det aldrig går att släppa Panerai i huvudet. Känner mig rätt nöjd men varenda gång man kikar in här så dels har det alltid hänt sjukt mycket (måste vara forumets aktivaste tråd) och dels blir man sjuuukt sugen på att sälja allt och komma tillbaka till värmen. Kan bara skriva under på vad många här säger, Panerai är nåt speciellt mot andra tillverkare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp