• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag går igång på 111:an. Gillar Luminor mest i nuläget. Kanske skulle ha något med Sandwich-tavla som lite kontrast. Kanske lite annan tavelfärg. Vet ej om jag kan bära upp mer än 44 mm, men å andra sidan trodde jag att det skulle kännas för stort från början.
Gå upp två steg till 113 då kanske? (114 har inte sekunder)
Många har åsikter och tycker att det är "fel" med vit panna men jag gillar den och tror att det skulle vara ett bra komplement till min 112.

pam_113.jpg

Gå upp två steg till 113 då kanske? (114 har inte sekunder)
Många har åsikter och tycker att det är "fel" med vit panna men jag gillar den och tror att det skulle vara ett bra komplement till min 112.

pam_113.jpg
Oväntat tips där! Får lite Hamilton Khaki Field känsla av den där av någon anledning. Kul med vit, men det blir lite för mycket siffror på tavlan för mig tror jag.

Jag har haft min 111:a i 3 månader nu och använt den i stort sett dagligen, antingen på gummi eller canvas. Sub:en och nästan alla andra klockor samlar damm. Tonfisken har jag använt någon gång och SKX:en fick gästspela lite när det skulle bäras sten. Just nu så känns det som att om det ska köpas fler klockor, så blir det en panna till. Vad är det perfekta komplementet till en 111:a?
111 är den råare varianten och en basemodell som blivit eller varit normen. De nyare som är lite tunnare blir mer storstadsmodeller som passar en dressigare stil. Det har sin funktion så klart. Jag personligen gillar nog mer de råare tooligare alternativen. De dressigare alternativen konkurrerar med ett annat klocksegment. Det får inte bli att man söker en tunnare klocka för att kompensera att man köpt för stor klocka. En stor Panerai tål höjd och är till en fördel många gånger, men då blir de ett annat djur.

111 är den råare varianten och en basemodell som blivit eller varit normen. De nyare som är lite tunnare blir mer storstadsmodeller som passar en dressigare stil. Det har sin funktion så klart. Jag personligen gillar nog mer de råare tooligare alternativen. De dressigare alternativen konkurrerar med ett annat klocksegment. Det får inte bli att man söker en tunnare klocka för att kompensera att man köpt för stor klocka. En stor Panerai tål höjd och är till en fördel många gånger, men då blir de ett annat djur.
Det finns ju sjukt många olika modeller så en precisering känns lämplig.

111, 000, 005 osv med den äldre Luminorboetten är något tjockare än 560/510, men bara något, 560/510 är ju ändå ganska lika de äldre boetterna. De största skillnaderna (förutom urverk) är ju glaset och att tavlan är något mindre samt att glasringen är något bredare på de äldre boetterna. Detta är skillnader som många missar.

Därefter har vi ju ”tredje Luminor-generationen” med snapback och endast 100m WR. De är lika tjocka som 560/510, jag märke i alla fall ingen som helst skillnad när jag jämförde sida vid sida. Den enda fördelen med Snapback-Luminora är ju andra färger och ett lägre pris.

Att däremot säga att de äldre är ”brutala” och de nya ”dressiga” håller jag inte med om, skillnaden är ändå ganska liten.

Hittar inte den på siten, finns den icke destro också?
14D034-W_03.jpg

Om jag inte är helt ute och cyklar så har klockan ovan ett egenutvecklat verk som ska ersätta OPX IV vilket var ett verk som byggde på ett JLC-verk. Det nya P5001 visades upp för första gången i klockan ovan under SIHH2018. Det lär komma fler modeller med det verket men det var (tror jag) bara modellen ovan som visades upp.

Det finns ju sjukt många olika modeller så en precisering känns lämplig.

111, 000, 005 osv med den äldre Luminorboetten är något tjockare än 560/510, men bara något, 560/510 är ju ändå ganska lika de äldre boetterna. De största skillnaderna (förutom urverk) är ju glaset och att tavlan är något mindre samt att glasringen är något bredare på de äldre boetterna. Detta är skillnader som många missar.

Därefter har vi ju ”tredje Luminor-generationen” med snapback och endast 100m WR. De är lika tjocka som 560/510, jag märke i alla fall ingen som helst skillnad när jag jämförde sida vid sida. Den enda fördelen med Snapback-Luminora är ju andra färger och ett lägre pris.

Att däremot säga att de äldre är ”brutala” och de nya ”dressiga” håller jag inte med om, skillnaden är ändå ganska liten.
Jag håller med @stelah om att exempelvis 111 känns lite råare än 560 på något sätt.. Skillnaden i tjocklek må vara liten, men den märks definitivt på handleden. Dessutom ger det dubbelkupade glaset en tooligare "u-båts"-känsla. Sen tycker jag även att windingen på 8 dagars verken känns mycket lenare och "finare" än fickurskänslan man får när man vrider upp ETA verken.

Men jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Det är helt upp till var och en vad man gillar.

Jag håller med @stelah om att exempelvis 111 känns lite råare än 560 på något sätt.. Skillnaden i tjocklek må vara liten, men den märks definitivt på handleden. Dessutom ger det dubbelkupade glaset en tooligare "u-båts"-känsla. Sen tycker jag även att windingen på 8 dagars verken känns mycket lenare och "finare" än fickurskänslan man får när man vrider upp ETA verken.

Men jag säger inte att det ena är bättre än det andra. Det är helt upp till var och en vad man gillar.
Klart det är skillnad men så de nya är ju inte direkt dressklockor. :)

Tillbaka
Topp