• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trevlig helg från mig och 422 :)

0F056308-BCA2-43BE-B65A-6AECBDA3ECAC.jpeg

Jag har försökt beställa skruvar, tuber m.m. till Panerai från ett ställe, men de levererade skumma grejer. Var det du @yonsson som hade någon leverantör som var bra?

Ju längre gångreserv ju sämre tidhållning (grovt generaliserat).
Ja det kanske är så, annars är det lagom med 2-3 dygn tycker jag. En manuell vill man ju vrida upp varje morgon. Moderna klockor har ju ett datumläge så det går fort att ställa klockan, men där man önskar 8 dygnsverk finns det inte. Jag har några vintageklockor som inte håller 2 dygn ens. När de ska igång efter att ha legat ett tag får jag skruva som en galning för att få rätt datum eftersom man måste vrida fram tiden 24 timmar för varje datumändring. Det kanske är OT i den här tråden förresten då datum är en önskad bristvara.

Varför blir det så?
9B6E39B6-53AE-4BEA-BEB7-04FA6CB22D60.jpeg

Jag älskar den japanska manual-förklaringen ovan. :) Ju längre fjäder ju mindre stabil är kraften, kort sagt. Fler fjäderhus ger stabilare kraft men inte om det är långa fjädrar. På en automatisk klocka räknar ju tillverkaren med att klockan har näst intill spänd fjäder och ruckar klockan utifrån det, på en manuell klocka blir det lurigare.

Ska man rucka en 8-dagars så att den går +-0 över 8 dygn eller ska man utgå ifrån att folk drar upp den exempelvis vartannat dygn? Gissningsvis kommer de rucka den så den går snabbt första dygnen för att sedan gå lite för långsamt i slutet så det jämnar ut sig. Ja, du hajar dilemmat. :)

Ja det kanske är så, annars är det lagom med 2-3 dygn tycker jag. En manuell vill man ju vrida upp varje morgon. Moderna klockor har ju ett datumläge så det går fort att ställa klockan, men där man önskar 8 dygnsverk finns det inte. Jag har några vintageklockor som inte håller 2 dygn ens. När de ska igång efter att ha legat ett tag får jag skruva som en galning för att få rätt datum eftersom man måste vrida fram tiden 24 timmar för varje datumändring. Det kanske är OT i den här tråden förresten då datum är en önskad bristvara.
Samma på de flesta GMT-modellerna, ett helvete att ställa datum, tar en evighet. Det är därför min GMT får vila så mycket, orkar inte ställa den.

9B6E39B6-53AE-4BEA-BEB7-04FA6CB22D60.jpeg

Jag älskar den japanska manual-förklaringen ovan. :) Ju längre fjäder ju mindre stabil är kraften, kort sagt. Fler fjäderhus ger stabilare kraft men inte om det är långa fjädrar. På en automatisk klocka räknar ju tillverkaren med att klockan har näst intill spänd fjäder och ruckar klockan utifrån det, på en manuell klocka blir det lurigare.

Ska man rucka en 8-dagars så att den går +-0 över 8 dygn eller ska man utgå ifrån att folk drar upp den exempelvis vartannat dygn? Gissningsvis kommer de rucka den så den går snabbt första dygnen för att sedan gå lite för långsamt i slutet så det jämnar ut sig. Ja, du hajar dilemmat. :)
Värdet av lång gångreserv är ju i mitt tycke viktigare än precision om man har flera klockor. Tycker det är ett helsike att hålla liv i flera klockor. Om man inte håller dem vid liv drabbas man istället av det bekymret du skrev, dsv att man får joxa med att ställa tiden, vilket inte alls är roligt på klockor med datum och andra komplikationer. Winder är ju ett alternativ, annars undviker jag helst datum, GMT etc på "sekundära klockor".

Värdet av lång gångreserv är ju i mitt tycke viktigare än precision om man har flera klockor. Tycker det är ett helsike att hålla liv i flera klockor. Om man inte håller dem vid liv drabbas man istället av det bekymret du skrev, dsv att man får joxa med att ställa tiden, vilket inte alls är roligt på klockor med datum och andra komplikationer. Winder är ju ett alternativ, annars undviker jag helst datum, GMT etc på "sekundära klockor".
Köp kvartsklockor din slappis! ;)

Kvällsunderhållning

EDIT: För att förtydliga . Det är alltså filmen Death Wish med Bruce Willis där han har två pannor (bland annat en 514). Texten under bilden är undertexter från filmen.

20180824_231215.jpg

Senast ändrad:
Tänkte dela med mig av en trevlig historia ifrån häromdagen. Var inom en kampsport butik för att köpa ett par Taekwondo skor. Dock fanns inga i min storlek. Samtidigt som den trevliga (Paneristin) checkade centrallageret på datorn. Gav jag en komplimang till hans Pam682. Först blev han lite obekväm men sen lös han upp som en sol!

Lång historia kort han ringde upp igår och sa att han hade hittat ett par Adidas Luxe och att jag kunde komma inom butiken. Sagt och gjort skorna passade och jag frågade vad dom kostar? 1150 kr skulle han ha men du får dom 490 kr. Blev sjukt förvånad men glad så klart! Summa summarum våga ge komplimanger :)

Tillbaka
Topp