• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hej! Tänkte kolla med er, sugen på att testa Panerai Luminor 42 eller 44. Är rädd att handlederna är för små för 44, har 17,5 runt armen men hyffsat platt.

Kommit fram till att 42mm är 52 från lugg till lugg, inte hittat vad 44mm kan tänkas vara?

Tack på förhand
Mvh Andreas
De vanliga Luminor och Luminor 1950 44mm är 53mm långa.
En 42mm Luminor 1950, exempelvis 1392, är 51,5mm.
Men, det är lite olika på olika modeller. Mitt tips är att du letar upp en intressant modell och sedan skriver du "bernardwatch.com pam XXX" i googles sökfält.

Och för övrigt ska du prova 44mm.

Hej! Tänkte kolla med er, sugen på att testa Panerai Luminor 42 eller 44. Är rädd att handlederna är för små för 44, har 17,5 runt armen men hyffsat platt.

Kommit fram till att 42mm är 52 från lugg till lugg, inte hittat vad 44mm kan tänkas vara?

Tack på förhand
Mvh Andreas
Google säger att min 005 (44mm panerai Luminor) är 53.5mm.

Tack på förhand
Mvh Andreas

Jag har samma storlek som du på handlederna och tycker att pannan sitter finfint. In och prova. Här är min 560 på 44
image.jpg

De vanliga Luminor och Luminor 1950 44mm är 53mm långa.
En 42mm Luminor 1950, exempelvis 1392, är 51,5mm.
Men, det är lite olika på olika modeller. Mitt tips är att du letar upp en intressant modell och sedan skriver du "bernardwatch.com pam XXX" i googles sökfält.

Och för övrigt ska du prova 44mm.

Tack för svar! Lite lättare i djungeln nu. Får nog bli så, hade kört på 42 om det hade varit mer lättsålt. Verkar som att alla vill ha 44, så man landar nog där ändå till slut.

Tack på förhand
Mvh Andreas

Ta dig till ad och prova 42 & 44mm, du kommer inte ångra det besöket när du väl sitter med en 44mm

Edit: låg en sida efter och missade biten om ad som låg en bit ifrån

Bor en bra bit från Stockholm så får köpa och sälja ifall jag inte skulle gilla den :) Men bra med bild så man kan få en uppfattning ;) Tack!
53328D52-73ED-4912-9DF2-0776A82BFBDB.jpeg

(PAM560 på 18cm handled). Den nya boetten av 44mm Luminor är ju väldigt tunn så den sitter som en smäck, absolut inte stor i känslan även om den är stor utseendemässigt. De automatiska 42mm är ju tjockare, finns inget som säger att de kommer upplevas mindre bara för att de är 2mm smalare på bredden. Kupat glas och tjockare men framförallt rundare boett gör ju sitt för upplevelsen.

53328D52-73ED-4912-9DF2-0776A82BFBDB.jpeg

(PAM560 på 18cm handled). Den nya boetten av 44mm Luminor är ju väldigt tunn så den sitter som en smäck, absolut inte stor i känslan även om den är stor utseendemässigt. De automatiska 42mm är ju tjockare, finns inget som säger att de kommer upplevas mindre bara för att de är 2mm smalare på bredden. Kupat glas och tjockare men framförallt rundare boett gör ju sitt för upplevelsen.
Bra att veta, då blir det 44mm. Hur hög är den nya boetten? Är både manuellt och automatiskt urverk som är mindre av den nya 44mm? Och när släpptes den nya, är det efter 2017 fick jag för mig i någon annan tråd?

Polering.
Att låta polera en Rolex är i visa kretsar ett helgerån, hur är det med Panerai? Kan man köpa en Panerai som är polerad eller är det lika känsligt som för rolex om man skulle vilja avyttra senare??

Polering.
Att låta polera en Rolex är i visa kretsar ett helgerån, hur är det med Panerai? Kan man köpa en Panerai som är polerad eller är det lika känsligt som för rolex om man skulle vilja avyttra senare??
Det är inte alls känsligt. Har inte hört den diskussionen alls i den här tråden. Så länge den är polerad av Panerai, så är det inga problem :)

Bra att veta, då blir det 44mm. Hur hög är den nya boetten? Är både manuellt och automatiskt urverk som är mindre av den nya 44mm? Och när släpptes den nya, är det efter 2017 fick jag för mig i någon annan tråd?
Nu menar jag alltså inte den nya med bara 100m WR utan jag menar den ”nya” som fortfarande har 300m WR. Vet inte när den kom men senast 2014, troligtvis tidigare. Den är 13.5mm tjock.

Polering.
Har snarare att göra med hur den är polerad. Sett en snurra runt här som var fulpolerad av Nymans, den hade jag inte pallat med.

Testade "mini"dykaren PAM682 förra veckan, hoppades den skulle sitta bättre. Lugg till lugg var verkligen precis på gränsen på mina 16,5cm-handleder, kanske till och med stack ut en millimeter. Kändes stor och svulstig generellt, får nog ge upp submersible-tankarna iaf.

Det var iofs första pannan jag någonsin testat, har ju hört att de flesta vänjer sig. Kanske finns något annat för oss med kinapinnar till handleder? Boettformen på radiomir kanske är snällare för spaghettihandleder?

Jag har ett i princip helt oanvänt OEM mörkgrunt gummi som jag tänkte sälja. Hojta till om ni är intresserade. 26/22.

Enda anledningen till att jag säljer är för att jag köpte det lite ljusare som matchar tavlan på min bronzo bättre.

icannotknow_17_9_2018_9_11_37_230.jpg
icannotknow_17_9_2018_9_11_38_207.jpg

Tillbaka
Topp