Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad menar du med "hur mycket"? R&D och själva fabriken där klockorna tillverkas ligger i Neuchatel, marknadsföring och headquarters i Milano.Hur mycket av Panerai görs i Schweiz, är det offentliga uppgifter?
Ser bra ut!590n fick sig nya kläder idag från AW. Tog det brunaktiga för att möta hösten, ska bli ett olivfärgat när de finns inne igen.
Kom in är så himla rätt! Tack för inspon @Palenkovich och @MJ24.
Var bara nyfiken hur mycket av klockan som görs in-house eller om alla komponenter typ tillverkas i Kina eller något. Swiss Made är ju ett rätt svagt skyddsbegrepp.Vad menar du med "hur mycket"? R&D och själva fabriken där klockorna tillverkas ligger i Neuchatel, marknadsföring och headquarters i Milano.
Vi kan nog vara lugnt gällande schweiztillverkade klockor. Det är förenat med många regler kring hur man får utmärka ett upphovsland och visst är det komplext. Schweiz har som regel att minst 60% av delarna ska komma från Schweiz. Här är en bra introduktion kring Swiss made: https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_made.Var bara nyfiken hur mycket av klockan som görs in-house eller om alla komponenter typ tillverkas i Kina eller något. Swiss Made är ju ett rätt svagt skyddsbegrepp.
Nej inte att 60% av delarna ska komma från Schweiz, utan:Vi kaqn nog vara lugnt gällande schweiztillverkade klockor. Det är förenat med många regler kring hur man får utmärka ett upphovsland och visst är det komplext. Schweiz har som regel att minst 60% av delarna ska komma från Schweiz. Här är en bra introduktion kring Swiss made: https://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_made.
T ex Handelskammaren har kurser för den som vill veta mer om reglerna inom EU och här är en uppsats i ämnet Made in Sweden för den djupdykande https://docplayer.se/45715198-Made-in-sweden-ursprungsregler-som-handelshinder.html
Ja, särskilt när bilden inte har något med Panerai att göra
Hemskt med hösten!
Det står lite mer om det i wikipedialänken.Nej inte att 60% av delarna ska komma från Schweiz, utan:
- the movement has been assembled in Switzerland and,
- the movement has been inspected by the manufacturer in Switzerland and;
- the components of Swiss manufacture account for at least 50 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly. From 1 January 2017, the law set the minimum at 60 percent
Ja, det var det jag citerade.Det står lite mer om det i wikipedialänken.
Laddad inför AW på torsdag!
What?Nytt strap? Färgval?
Haha nu är jag medJag som kanske är hjärntvättad, AW blev AWcanvas i mitt huvud. Nu kom jag på mig själv att det var Nymans AW du diskuterade.
Funderar på om det där skulle funka bra till en Ceramica. Var köpte du det någonstans?Svart canvas med stygn som matchar luminovan. Tyckte först det såg ut som ett par svarta slitna jeans men nu gillar jag det mer och mer
Absolut, om du har ett pvd spänne eller motsvarande blir nog det riktigt fint. Köptes från CBStrap via EtsyFunderar på om det där skulle funka bra till en Ceramica. Var köpte du det någonstans?
Låt oss fråga @Ernesto men samtidigt såg jag mängden band på Krons härom veckan så jag skulle gissa att de har det.Läderbandet på min nyköpta 512:a är slitet och rätt muggigt...
Får man tag på ett "korrekt" band hos Nymans eller Krons bara genom att knalla dit, eller måste/borde man beställa det innan?
Är enda chansen att få tag på ett därifrån eller från annan källa?
Kostar?
Tips på andra band/tillverkare?
(ja, jag vet att enklaste är att ringa Nymans/Krons direkt eller googla, men det är ju svaret på nästan alla frågor på ett diskussionsforum, mem eftersom detta är just ett diskussionsforum så kan vi väl diskutera detta?)