• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varje gång jag dyker in här är det så jäkla trevlig stämning!! Efter Nymans AW blev jag jäkla sugen på denna alltså...
20180927_170659.jpg

Hade nog varit bättre med svart tavla dock... Och hade nog hellre inte haft datum! Svårt detta :blackeye:

Är riktigt sugen på en panerai, lite osäker på storlek. Skulle tro 42mm är optimalt för mig, eventuellt skulle en 44mm funka. Vad finns det för schysta instegsmodeller man bör kika på? Luminor och luminor sub är jag intresserad av. :)

Riktigt fet! Hue gick tankegångarna innan valet föll på 317? :)
Bra fråga. Jag såg 317 i ett skyltfönster i Tokyo för ett par år sedan på en ensam piedestal, och har inte kunnat släppa den sedan dess. Jag har länge lockats av de keramiska modellerna. Det finns flera som bekant, men detta var en av de allra första i Luminor-serien, och i mina ögon den som stått sig allra bäst och i någon mån känns tidlös.

Är riktigt sugen på en panerai, lite osäker på storlek. Skulle tro 42mm är optimalt för mig, eventuellt skulle en 44mm funka. Vad finns det för schysta instegsmodeller man bör kika på? Luminor och luminor sub är jag intresserad av. :)
Och Luminor 1950 samt 1950 sub?

Begagnad hade jag nog tänkt mig :)

Pam 000, 005, 111, 112 till att börja med. PAM 1000 och 1005 eller till och med PAM 773 och 776 för lite nyare. De kostar inte dundermycket nya.

För subdelen begagnat, så 024 kanske, annars 1024 (samma lika men ny), och så givetvis 682.

Alla ovanstående förutom 682 är 44mm, 682 är 42mm.

Och om vi snackar 1950-serien så är det 312 (44mm) och 392 (42mm) samt deras nyare och tunnare versioner 1312 och 1392 du ska titta på.

Begagnad hade jag nog tänkt mig :)

Okej:) 44 mm... här startar din resa
Luminor ref 000 (eller 01000)/112
Luminor med sekundvisare ref 005/111/632
Submersible 024

Sen finns det diverse vita, destro- och titanvarianter men börja kolla dessa.

Om du har landat vid Luminor så är nästa steg att fundera över om du vill ha målad eller sk sandwichtavla. Här är uppfattningarna olika om vad som är ”bäst” mitt tips är att låta ditt estetiska sinne bestämma, vilken tycker DU är snyggast helt enkelt.

Med submersible är det mindre val att göra:)

Hej Ristis!

Noterat att jag närmat mig 1000 inlägg och funderat lite på vart jag skulle lägga det tusendet inlägget. Kändes ganska snabbt självklart att det får hamna här i KS bästa och trevligaste tråd. Varit medlem sedan 2013 men inte varit den flitigaste debattören men nu har man i alla fall skramlat ihop 1000 inlägg.

Har lärt mig så sjukt mycket om Panerai och klockor i stort tack vare er, vill verkligen tacka alla som är med och bidrar. Era diskussioner har dock lett till att jag sålt min 392 och nu står utan klocka (förutom min morfars gamla omega som används vid finare tillfällen). Jag sålde inte för att jag lessnat på Panerai, tvärtom faktiskt. Jag har insett hur många modeller man vill prova (särskilt 372, 422 i nuläget) och tänker att det blir något köp framöver även om jag inte har bråttom. Jakten och drömmen kan ibland vara halva grejen!

Återigen stort tack och jag kommer hänga här även fast jag står utan Panerai i nuläget! Once you go Panerai..

392 säger godnatt!

2BF6BA17-23D8-4F17-97C8-30DC206D4C9F.jpeg

Tillbaka
Topp