• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

3FF404A3-AE70-40F2-B7F0-3F862F52E4CE.jpeg

1. Hatar er allihopa. Lägg ner den här tråden, den är livsfarlig.
2. Med det sagt behöver jag hjälp. Gör mina fältstudier och har smalnat av sökområdet till Radiomir. Har ni några rekommendationer vg referenserna 380, 754 och 183? 380an verkar billigast, 754an ny med inhouse-verk och 183an har till skillnad från de två förstnämnda sandwich-tavla om jag förstått det hela rätt. Det ska bli min första panna och budgeten tillåter inga excesser. Därför är, förutom att boetten är hyfsat platt och att modellen har den typ av lökkrona som ”vanliga” Radiomir har, ett i sammanhanget lågt pris viktigt. Tacksam för vägledning och tips!

Inget ont om klocka i sig som, jag tycker är snygg. Men vissa klockor kan man ju se som en investering som blir dyrare med åren, men vad jag har förstått så har det inte gällt Panerai?

Inget ont om klocka i sig som, jag tycker är snygg. Men vissa klockor kan man ju se som en investering som blir dyrare med åren, men vad jag har förstått så har det inte gällt Panerai?
Inte generellt nej. Det är det väl väldigt få klockmärken (om ens bara Rolex?) som man kan säga så om. Det finns däremot Paneraimodeller som numera ligger ute för typ 4 ggr listpris, och många modeller håller priset.

Dock är det så att 99% av de aktiva i den här tråden är entusiaster och inte investerare. Vi tar faktisk nästan gärna en förlust, bara man får chans att skaffa den där nya modellen som man suktat efter. Så, jag tror inte du kommer få till så mycket debatt eller många svar på din fråga.

Men fråga gärna på, vi ska försöka svara. :)

Väldigt få klockor som omfattas av "vissa klockor". Det handlar egentligen bara om sportstålrolex där det pågår en fullständig masspsykos, liksom det gör hos PP med Nautilus och numera även Aquanaut.
Panerai är som de flesta andra märken, och i många fall lite starkare vad gäller andrahandsvärde, även om det är sant att man i vissa fall tappat en del på senare år. Det finns dock vissa modeller (vissa Special och Boutique Editions) även här som haft en utveckling som medfört höjda andrahandsvärden jämfört med listpris; tex Bronzo-utgåvorna, Paneristi Editions, flera versioner med Minerva- eller JLC-bas (tex PAM399), PAM 605, PAM690 osv osv..

Väldigt få klockor som omfattas av "vissa klockor". Det handlar egentligen bara om sportstålrolex där det pågår en fullständig masspsykos, liksom det gör hos PP med Nautilus och numera även Aquanaut.
Panerai är som de flesta andra märken, och i många fall lite starkare vad gäller andrahandsvärde, även om det är sant att man i vissa fall tappat en del på senare år. Det finns dock vissa modeller (vissa Special och Boutique Editions) även här som haft en utveckling som medfört höjda andrahandsvärden jämfört med listpris; tex Bronzo-utgåvorna, Paneristi Editions, flera versioner med Minerva- eller JLC-bas (tex PAM399), PAM 605, PAM690 osv osv..

Man kan väl nästan sammanfatta det som att om man lyckas förutspå (vilket inte är så knöligt när man nördat in sig i det här) vad som kommer bli poppis samt skaffat sig rätt kontakter för att få tag på klockan till listpris innan den är slutsåld, så kan man tjäna en bra hacka senare. Problemet är bara att när man väl har nördat in sig, så vill man behålla klockan.

Likt alla andra varumärken så är ju beg. priset dynamiskt och beror på en rad olika faktorer. Vissa referenser har tappat och andra har ökat markant. Det låter som att du jämför specifika icke-panerai modeller mot just varumärket Panerai och alla inbördes referenser, vilket blir fel. Vi har flertalet Panerai referenser här i tråden som ökat markant från listpriset och andra som inte.

Nu tänkte inte jag på skillnaden mellan listpris och begpris, utan begpris till begpris. Alltså att märket tappat en del på andrahandsmarknaden, men det är möjligt att jag har fel.

Nu tänkte inte jag på skillnaden mellan listpris och begpris, utan begpris till begpris. Alltså att märket tappat en del på andrahandsmarknaden, men det är möjligt att jag har fel.
Det handlar också lite om hur man mäter. Listpriserna har ju gått upp, innebär en försäljning till samma beg pris som före priserna gick upp ett tapp? :)

Jag tror inte att priserna out there på den internationella marknaden har ändrats så mycket. Det är möjligt att det i och med att det troligen florerar fler klockor här lokalt i Sverige nu, men ungefär lika många intresserade, så kan det ha tappat.

Och det beror också på modell. Skiljer sig mycket mycket.

Som Mårt säger.
Ett exempel är min 111 med sandwich som förmodligen kostade 30k beggad några år sen idag är väldigt svårt att få tag på för under 40k i "ok" skick.

Tillbaka
Topp