• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

I den här tråden struntar jag i att censurera den som bjuder ;)

49F6A00F-FADA-4B40-8E24-958C0261F833.jpeg

Håller faktiskt med dig gällande den Blå Sekundvisaren och anser både 305 och 389 bättre ur det perspektivet då jag uppfattar mer harmoni i tavlan.

Så luriga att hitta vettiga till salu i andra hand :D
389 är ju lite coolare än 305 men 389 verkar sjukt ovanlig så det blir nog en 305 för mig innan sommaren, beroende på vad som läcker innan Basel.

Är en bmg tech.. ingen aning om vad som hänt. Skruvarna som är i annat material än bmg kanske svullnat upp pga temperatursändringar?
Hm, rent utseendemässigt ser det ut som att sprickan börjat vid insidan av bandhornet, i alla fall det inre. Så vitt jag vet är BMG generellt väldigt sprött och det kan uppstå plötsliga brott om det belastas för mycket. Om det vore bandstiftet som var problemet skulle sprickan nog börja inifrån istället..

Är en bmg tech.. ingen aning om vad som hänt. Skruvarna som är i annat material än bmg kanske svullnat upp pga temperatursändringar?
Rent ur materialsynpunkt borde detta kunna vara ett garantiärende, men jag skulle nog behöva se bättre bilder på brottet för att kunna avgöra precis hur det uppkom. Min bästa gissning är att sprickan börjat antingen precis vid bandet eller på insidan av bandhornet.
Det har gjorts försök att svetsa amorfisk metall (BMG) men så vitt jag finns det inget sätt att fixa det som är kommersiellt genomförbart, men det finns ett företag som gjort försök på det. Lättaste är nog att byta boett helt och hållet.

Tror det är boettlocket som är i titan, exakt vad boetten är gjord i (BMG) vet jag dock inte. Om jag får ge mig in i gissningsleken så tror jag att just vid bandstiften är boettens svaga punkt. Är det sprött material så kan det försvagats när man gjorde hålen och gängade för bandstiftet.

Tillbaka
Topp