• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Såg en kul mockup på paneristi.com. Kan tänka mig att många i den här tråden skulle gå bananer om den här förevisades om en dryg vecka.
file.php

Hur många dyker med sina dykarur då? :)
Det är en också en fråga. Det är nog inte många. Jag är ute efter själva definitionen av ett dykarur. Hur mycket kan man ändra i ett dykarur innan det ska kallas något annat. När det gäller vintage definieras de som dykarur, även om de 50 år senare läcker som såll. De byggdes för att klara av att dyka med. Hur ställer man sig då till definitionen av ett dykarur idag som det inte går att dyka med, eller där vitala delar inte är optimerade för dykning? Är de ändå dykarur trots att ingen dykare skulle använda dem? Det talas för lite om funktion idag. Det finns en benägenhet att det bara skapas smycken, säger jag med risk att ta mig vatten över huvudet.

Det är en också en fråga. Det är nog inte många. Jag är ute efter själva definitionen av ett dykarur. Hur mycket kan man ändra i ett dykarur innan det ska kallas något annat. När det gäller vintage definieras de som dykarur, även om de 50 år senare läcker som såll. De byggdes för att klara av att dyka med. Hur ställer man sig då till definitionen av ett dykarur idag som det inte går att dyka med, eller där vitala delar inte är optimerade för dykning? Är de ändå dykarur trots att ingen dykare skulle använda dem? Det talas för lite om funktion idag. Det finns en benägenhet att det bara skapas smycken, säger jag med risk att ta mig vatten över huvudet.
... bäst att du då inte har en Luminor Due på armen när det händer. :D

Har fortsatt prova Panerai när jag kommit åt under min resa. Har för tillfället landat i att det är 372 jag ska ha om jag ska gå för 47mm. Har länge varit sugen på 422 men alltid varit något litet som hållit tillbaka, kanske har jag upplevt tavlan som för trång.

Hur som, en liten fråga till er som kört 372: Plexi eller safir?

Var tydligen plexi på den jag provade nu i butik. Trodde inte det kom nya 372 med det längre(?).
IMG_3815.JPG
IMG_3814.JPG

Har fortsatt prova Panerai när jag kommit åt under min resa. Har för tillfället landat i att det är 372 jag ska ha om jag ska gå för 47mm. Har alltid gillat 422 men alltid varit något litet som hållit tillbaka, kanske har jag upplevt tavlan som för trång.

Var tydligen plexi på den jag provade nu i butik. Trodde inte det kom nya 372 med det längre(?).
IMG_3815.JPG
IMG_3814.JPG
Det har inte kommit nya med plexi på några år nu, så då är det ett gammalt exemplar som butiken har. Låter lite skumt. :)

Har fortsatt prova Panerai när jag kommit åt under min resa. Har för tillfället landat i att det är 372 jag ska ha om jag ska gå för 47mm. Har länge varit sugen på 422 men alltid varit något litet som hållit tillbaka, kanske har jag upplevt tavlan som för trång.

IMG_3815.JPG
IMG_3814.JPG

Jag har haft 372 två gånger nu och valt plexi bägge gånger, lite mer vintagekänsla tycker jag jmf med safir. Men det är som sagt smaksak.
De 372 som kommer med oem asso är safir (som den på din bild). Enklaste sättet att verifiera 100% huruvida det är plexi eller ej är att se om det följer med ett extra plexi och att höljet nedan finns med eller ej - se bild. (Vidare är det R-serien som är den sista producerade plexi serien, allt efter är safir)
1790B707-B7D9-4F71-BFC4-686F2401C3A5.jpeg

Senast ändrad:
Dressur från ett märke som haft dykarur som enda historik :) därav mångas ambivalens mot Due. Tycker dock flera av dem är nice och precis som många diskuterat, hur många hoppar i plurret ändå? :)
Helt ok för mig med Due, bara man inte säger att Due är ett dykarur. Vi började med Submersible med blåmålade visare utan lume. Kan man använda definitionen dykarur om det inte är ett alternativ för dykare?

Helt ok för mig med Due, bara man inte säger att Due är ett dykarur. Vi började med Submersible med blåmålade visare utan lume. Kan man använda definitionen dykarur om det inte är ett alternativ för dykare?
Utan lume? Det är väl lume på dem. Men om det inte vore det, så vore det ju inte lika bra.

Det är både och ser jag nu. Tidtagning är inte att tänka på nere på djupet.
panerai-pam-982-pre-sihh-guillaume-nery-chrono-01.jpg.transform.default.png
Det är väl ganska vanligt iofs, att om man har en kronograf med i övrigt bra WR, så är det skruvskydd på kronografknapparna och det är inte tänkt att man ska mäta tiden under vatten ändå?

Finns väl kronisar som klarar att användas under vatten men jag skulle aldrig försöka. Osäker på hur det är med Panerai dock. Jag har å andra sidan alltid funderad över på varför man har datum på dykare. Krävs väl en j-a tub för att vara nere så länge.

Finns väl kronisar som klarar att användas under vatten men jag skulle aldrig försöka. Osäker på hur det är med Panerai dock. Jag har å andra sidan alltid funderad över på varför man har datum på dykare. Krävs väl en j-a tub för att vara nere så länge.
Datum är till för att samla ihop hela teamet så alla går ner samma dag.

Tillbaka
Topp