• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min första Panerai :) Oväntat bra måste jag säga!

EFE97BB8-514E-4DA8-9FF8-F6B905895E62.jpeg

Jodå, så är det. Finns mängder med exempel. Min VC 49150 hade skruvade knappar tex, WR på 150m.
Daytona har också skruvade, men har aldrig hamnat i klassen dykarur eftersom det härstammar från racing. Klassades din fd VC som ett dykarur? Det känns inte riktigt som ett dykarur om inte klockans funktioner går att använda under vatten i dess rätta miljö.

Senast ändrad:
Daytona har också skruvade, men har aldrig kallats hamnat i klassen dykarur eftersom det härstammar från racing. Klassades din fd VC som ett dykarur? Det känns inte riktigt som ett dykarur om inte klockans funktioner går att använda under vatten i dess rätta miljö.

Jag badar fritt med min Daytona (får man säga så i den här tråden?), och den har varit med på ett par dykarturer utan tuber i sommras. Men jag time'ar inte saker när jag dyker, så det är nog det mer än något som gör att den klarar sig.

Speedmastern har ett wr på 50 (var i praktiken 70 när NASA testade) Dock gäller inte detta om man använder kronografknapparna under ytan. Men jag har för mig att iaf BP funkar under vatten ping @yonsson

Daytona har också skruvade, men har aldrig kallats hamnat i klassen dykarur eftersom det härstammar från racing. Klassades din fd VC som ett dykarur? Det känns inte riktigt som ett dykarur om inte klockans funktioner går att använda under vatten i dess rätta miljö.
Mm, skulle nog benämna den som sportdykare mer än något annat.. Tror iaf det är det man föresatt sig.
Oavsett vilket är det maritima temat uppenbart..

Såg på Instagram att det verkar som att Panerai laddar för att släppa ny Submersible.. Undrar om de stannar vid en ny bronzo med keramisk ring eller om det kommer fler modeller?
Lite nyfiken på vad för ”brand experience” och ”innovative product concept” de syftar på.

https://www.instagram.com/p/BsNis0Xicy_/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1qg7sj1r3vfci
JMP har sagt att fokus ska vara manliga stora klockor (a.k.a. submersibles) i spännande material, typ BMG, brons, Ceramic, etc. Så, räkna med att det kommer ett gäng sådana olika modeller till SIHH.

Tja.
Ny i denna tråd, men inte helt ny på forumet.
Håller mig endast till micromärken i nuläget, men har alltid tyckt att Panerai tilltalar mig lite extra sen jag såg en bild på en Panerai för ca 5 år sen.
Såg en Submersible igår här på forumet som var till salu, blev helt till mig och har inte kunnat tänka på annat haha än den klockan. :p
Men jag har ett vanligt knegarjobb, och tjänar inga stora pengar. Så det känns inte riktigt rätt, om ni förstår mig?
Och jag kan ju endast ha klockan efter jobbet och på helger. Så den kommer ju inte få så mycket handledstid, som den kanske förtjänar?
Kanske lite konstig frågeställning, men att gå från micromärken 3-5000kr till en klocka på dryga 50k är ju ett ganska stort steg. Iaf för mig.
Vad tror ni gott folk? Trevlig helg :)

...
Men jag har ett vanligt knegarjobb, och tjänar inga stora pengar. Så det känns inte riktigt rätt, om ni förstår mig?
Och jag kan ju endast ha klockan efter jobbet och på helger. Så den kommer ju inte få så mycket handledstid, som den kanske förtjänar?
Kanske lite konstig frågeställning, men att gå från micromärken 3-5000kr till en klocka på dryga 50k är ju ett ganska stort steg. Iaf för mig.
Först och främst; välkommen!

1. Jobb och pengar.. "Så det känns inte rätt"? Antingen har du råd och kan välja att göra prioriteringen att köpa en dyr klocka, eller inte. Har du kapitalet och kan avvara pengarna (du får ju dessutom tillbaka merparten om du skulle få för dig att sälja), så go for it!
2. Klockan bara på kvällar och helger; är det för att det är rent olämpligt att bära en sådan klocka i ditt yrke eller är du bara rädd för att bära den arbetstid? Om det sistnämnda stämmer kommer du att komma över det fort.. Jag har sett icabiträden med Nautilus, otaliga servitörer med Rolexar osv. osv..

Du står helt enkelt inför det hopp som i princip alla vi andra här inne också stått inför en gång i tiden. När du väl tagit språnget kommer du må som en kung, tro mig :)

Tja.
Håller mig endast till micromärken i nuläget, men har alltid tyckt att Panerai tilltalar mig lite extra sen jag såg en bild på en Panerai för ca 5 år sen.
Såg en Submersible igår här på forumet som var till salu, blev helt till mig och har inte kunnat tänka på annat haha än den klockan. :p

Som @Palenkovich säger, prova och sälj eller bli mer fartblind... enkelt :)

Tja.
Om det är den jag tror att du syftar på så klarar den av det mesta, men du vet ju bäst vad som gäller i ditt jobb. Här på forumet finns det svenska samhällets löntagare och egenföretagare i miniatyr. De allra flesta, kan jag nog påstå, behöver nog som du, prioritera och kämpa eller inse att det inte går, att man måste prioritera om. Därför finns det inget bra svar på din fråga, mer än att du behöver ha så mycket pengar så du kan ligga ute med dem så länge du äger klockan. Tar du dig tid och köper klokt kommer det inte att kosta så mycket. Många klockmodeller i den prisklassen du nämnde, men inte alla, har ett bra andrahandsvärde. Klart bättre än flera micromärken. Uppskattningsvis kommer den klockan jag tror du tittade på, att kosta 6000 kr var tionde år i service. Det är sannolikt att räkna så. Din ekonomiska situation vet jag inget om, men klarar du att göra egen mat, cykla, undvika restauranger, låna böcker på biblioteket isf abonnemang på TV-kanaler, undvik köp av småsaker etc så har du den snart. Det är smärtsamt att vänta, men troligen det som bygger en inre styrka mest. Öppna ett klockkonto på banken dit du för över några hundringar varje månad. Medan du väntar på att pengarna ska växa kan du använda tiden till att lära dig mer om klockor. Det sköna att veta är att ingen här kommer att få alla de klockor de vill ha. :) Det gör ont att ha ett klockintresse, men det är mycket som är roligt också.

Tja.
Jag gjorde den där manövern för några år sedan. Det var ett läskigt steg, men oj så bra det gick. :)

Jag har haft 372 två gånger nu och valt plexi bägge gånger, lite mer vintagekänsla tycker jag jmf med safir. Men det är som sagt smaksak.
De 372 som kommer med oem asso är safir (som den på din bild). Enklaste sättet att verifiera 100% huruvida det är plexi eller ej är att se om det följer med ett extra plexi och att höljet nedan finns med eller ej - se bild. (Vidare är det R-serien som är den sista producerade plexi serien, allt efter är safir)
1790B707-B7D9-4F71-BFC4-686F2401C3A5.jpeg
Tack, värdefullt att höra. Jag hann ej titta på boxen men säljaren sa att det kom med ett extra plexi så tog honom på orden. Ska ta mig en vända idag igen och reda ut saker :)
Skiljer det mycket avseende kapningen av glaset och vilka brytningar man får? Eller är det framförallt känslan av vintage?

Tillbaka
Topp