• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför är den meningslös? Bilden visar att de använt sig av ett billigare urverk och höjt priset med 1k euro.
För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.

Ska man jämföra verken så behöver man veta vad de har för escapement samt vilken tidhållning de är justerade till.

Typ som att säga att två helt olika bilar har samma bottenplatta, det bevisar liksom ingenting.
 
Ja, det finns ju en anledning till att tex Omega cal 8900 har dubbla fjädrar trots en PR på endast 60h: god tidshållning även vid låga kraftreserver.
Och Blancpain har 3 drivfjädrar till sina verk med 120hrs pwr. Samtidigt finns det Orisverk som går 12 dygn på en fjäder, det gör ju knappast det till det bästa verket.
 
För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.

Ska man jämföra verken så behöver man veta vad de har för escapement samt vilken tidhållning de är justerade till.

Typ som att säga att två helt olika bilar har samma bottenplatta, det bevisar liksom ingenting.

Tror du på allvar att det skiljer så mycket?
 
För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.

Ska man jämföra verken så behöver man veta vad de har för escapement samt vilken tidhållning de är justerade till.

Typ som att säga att två helt olika bilar har samma bottenplatta, det bevisar liksom ingenting.
Jag ser din poäng. Men i detta fall är det rätt tydligt att bytet enbart är för cost-cutting. De större modellerna fick behålla P.9010.
 
6C268EE2-B774-4E6A-8DE9-78ABD7AC07A4.jpeg
1AAEC903-883F-49BC-A0A7-1ACEEAB467E0.jpeg

(PAM372). Det verkar ju stört omöjligt att hitta en vettig 305 så jag får väl bada med min 372 under svennesemestern om några veckor. Frågan är om man ska offra ett läder eller bada med gummi, vad säger ni? Man vill ju inte sabba denna goa patinan med vatten så det får bli med ett annat band i så fall.
Asso går hur bra som helst att bada med :)
 
Jag ser din poäng. Men i detta fall är det rätt tydligt att bytet enbart är för cost-cutting. De större modellerna fick behålla P.9010.
Att gå från två fjädrar till en låter ju spontant knte bra. Att kalla det cost cutting tycker jag däremot känns lite överilat, det kan lika gärna bero på ökade produktionsvolymer som leder till att man Inter kan tillverka tillräckligt många p9010.
 
Att gå från två fjädrar till en låter ju spontant knte bra. Att kalla det cost cutting tycker jag däremot känns lite överilat, det kan lika gärna bero på ökade produktionsvolymer som leder till att man Inter kan tillverka tillräckligt många p9010.
Det är mycket möjligt att produktionsvolymer är anledningen. Men med Panerais historik skulle cost-cutting ärligt talat inte vara förvånande.
 
Helt meningslös jämförelse. Den infon som står där säger inget om verket. Med det sagt så blir 72hrs på en fjäder sällan träffsäkert när det gäller tidshållning, då kan du ju bara gissa hur kass en klocka med 120hrs pwr och en fjäder blir.
Dock har BM en cosc-variant av det verket (för väldigt liten extra kostnad), så tror nog det har rätt ok tidshållning.
 
Tillbaka
Topp