Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför är den meningslös? Bilden visar att de använt sig av ett billigare urverk och höjt priset med 1k euro.
Dock slängt på en ceramic bezel också? Men ja, känns lite märkligt att göra en dyrare variant med tröttare urverk.
För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.Varför är den meningslös? Bilden visar att de använt sig av ett billigare urverk och höjt priset med 1k euro.
Och Blancpain har 3 drivfjädrar till sina verk med 120hrs pwr. Samtidigt finns det Orisverk som går 12 dygn på en fjäder, det gör ju knappast det till det bästa verket.Ja, det finns ju en anledning till att tex Omega cal 8900 har dubbla fjädrar trots en PR på endast 60h: god tidshållning även vid låga kraftreserver.
För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.
Ska man jämföra verken så behöver man veta vad de har för escapement samt vilken tidhållning de är justerade till.
Typ som att säga att två helt olika bilar har samma bottenplatta, det bevisar liksom ingenting.
Jag vet inte vad B&M eller Panerai har för interna kvar så jag har ingen aning. Men specifikationerna ovan säger ingenting annat än att det kan vara samma basverk.Tror du på allvar att det skiljer så mycket?
Jag ser din poäng. Men i detta fall är det rätt tydligt att bytet enbart är för cost-cutting. De större modellerna fick behålla P.9010.För att olika grunder kan utföras och omarbetas på olika vis. Richard-Mille och MB&F använder modifierade Sellita-verk trots att de kostar 500 papp, samtidigt som det finns tillverkare som använder Sellita vars klockor kostar 2000kr.
Ska man jämföra verken så behöver man veta vad de har för escapement samt vilken tidhållning de är justerade till.
Typ som att säga att två helt olika bilar har samma bottenplatta, det bevisar liksom ingenting.
Asso går hur bra som helst att bada med![]()
![]()
(PAM372). Det verkar ju stört omöjligt att hitta en vettig 305 så jag får väl bada med min 372 under svennesemestern om några veckor. Frågan är om man ska offra ett läder eller bada med gummi, vad säger ni? Man vill ju inte sabba denna goa patinan med vatten så det får bli med ett annat band i så fall.
Mkt braSålde ju som bekant min 422:a i veckan. Lite sorgset, men den gick vidare inom KS Panerai familjen iallafall.
När det kommer till givna tävlande i 47 mm klassen är det ju 422 & 372. Och 422 har jag nu haft ett par gånger, så nu är det dags för något med plexi. En 372:a.
![]()
Att gå från två fjädrar till en låter ju spontant knte bra. Att kalla det cost cutting tycker jag däremot känns lite överilat, det kan lika gärna bero på ökade produktionsvolymer som leder till att man Inter kan tillverka tillräckligt många p9010.Jag ser din poäng. Men i detta fall är det rätt tydligt att bytet enbart är för cost-cutting. De större modellerna fick behålla P.9010.
Det är mycket möjligt att produktionsvolymer är anledningen. Men med Panerais historik skulle cost-cutting ärligt talat inte vara förvånande.Att gå från två fjädrar till en låter ju spontant knte bra. Att kalla det cost cutting tycker jag däremot känns lite överilat, det kan lika gärna bero på ökade produktionsvolymer som leder till att man Inter kan tillverka tillräckligt många p9010.
A va fasen. Måste ha en Panna igen... och det är fritt fel nuSvidat om, 682
Dock har BM en cosc-variant av det verket (för väldigt liten extra kostnad), så tror nog det har rätt ok tidshållning.Helt meningslös jämförelse. Den infon som står där säger inget om verket. Med det sagt så blir 72hrs på en fjäder sällan träffsäkert när det gäller tidshållning, då kan du ju bara gissa hur kass en klocka med 120hrs pwr och en fjäder blir.
Ser nästan ut som att man kan flytta runt index på tavlan som på en ”flanellograf” (googla om ni inte vet)
![]()
Dom rollar tavlan vid service
![]()
Jag tycker det är cool men färgen är ju hemsk.Ser nästan ut som att man kan flytta runt index på tavlan som på en ”flanellograf” (googla om ni inte vet)
![]()
Jag tycker det är cool men färgen är ju hemsk.
Mike Horn med grön lume tycker jag är asnice, resten kan de skrota.Jag tycker också om den och även övriga subbar där tavlan har fått lite struktur. Den här samt sandwichmodellen ( Mike Horn är det va?) tyckte jag var bäst
Snygg! Vet vi ref och ev pris på den?Skitball!
![]()
![]()
Noen tips til hvor man kan få tag på vanlige svarte aligator straps? Behøver ikke være ekte aligator.
Takk, så ut som de hadde mange bra alternativer
Takk, så ut som de hadde mange bra alternativer![]()
Vad vill du ha?Crap. Jag har äntligen hittat vad jag vill ha härnäst. De exemplar jag hittar är utanför EU. Det blir för jäkla dyrt.![]()
Du får börja söka bakåt i tråden och gissaVad vill du ha?![]()