• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

E82136C4-CB6C-48E9-9C6F-CD3494DF34C1.jpeg

Köpte ett Hirsch sueda, misstänkt likt Panerai OEM
Var har du köpt det underbara bandet? Har försökt att hitta det

Vi kan försöka hålla tonen lite vänlig sinsemellan och låta den här tråden vara den mest välkomnande på KS? Okej? Okej!
Han spekulerar i vad någon annan tyckte om Panerai under 90-talet utifrån sina egna teorier om krigshistoria. Om inte det är Flashback-nivå så vet jag inte vad det är. Håller med @evki om att det är svårt att ta det på allvar.

Du håller Flashback-nivå på dina spekulationer!
Svårt att veta om du trollar eller helt har tappat fotfästet.
Jag är inte på Flashback. Däremot läser jag böcker, den senaste av en professor i historia vid Yale University. En del dokumentärfilmer blir det också. Jag pratar också med utrikesjournalistiker och författare. Jag har inte heller fallit offer för logaritmerna i sociala medier. Den stängde jag ner för många år sedan. Intellektuella människor som jag talat med har menat att det finns en strategi att tillgängliggöra upplevelser så som tv-serier och sport för att förblinda folk. Att så ytligt diskutera Panerai är ytterligare ett sånt exempel. Helt ok lättfattlig kunskap, bara man vet om den större helheten. Du vet nog lika väl som jag att verkligheten ofta är bortanför det man ser. Läs gärna på vad som hände i Polen efter att de blev befriades av Ryssland. De fick inte studera annat än det som det kommunistiska manifestet bestämde. Ett obildat folk är ett lättstyrt folk. Nu drog diskussionen iväg långt längre än det som var mitt syfte så jag släpper det här så kan vi återgå till vilken panna som är snyggast, men jag undrar fortfarande om Bonati var pacifist och därför kände obehag inför Panerai eller om han var facist och såg Panerai som hjältar.

Jag är inte på Flashback. Däremot läser jag böcker, den senaste av en professor i historia vid Yale University. En del dokumentärfilmer blir det också. Jag pratar också med utrikesjournalistiker och författare. Jag har inte heller fallit offer för logaritmerna i sociala medier. Den stängde jag ner för många år sedan. Intellektuella människor som jag talat med har menat att det finns en strategi att tillgängliggöra upplevelser så som tv-serier och sport för att förblinda folk. Att så ytligt diskutera Panerai är ytterligare ett sånt exempel. Helt ok lättfattlig kunskap, bara man vet om den större helheten. Du vet nog lika väl som jag att verkligheten ofta är bortanför det man ser. Läs gärna på vad som hände i Polen efter att de blev befriades av Ryssland. De fick inte studera annat än det som det kommunistiska manifestet bestämde. Ett obildat folk är ett lättstyrt folk. Nu drog diskussionen iväg långt längre än det som var mitt syfte så jag släpper det här så kan vi återgå till vilken panna som är snyggast, men jag undrar fortfarande om Bonati var pacifist och därför kände obehag inför Panerai eller om han var facist och såg Panerai som hjältar.
Att skrivande ett påstående taget ur luften och försöka komplettera det med fakta gör inte påståendet sant. Om man återupptar ett klockmärke för att driva det framåt så lär man knappast tycka illa om märket. Att tillverkare däremot vrider sin historik för att göra den lätt-tillgänglig för alla är något helt annat.

IWC, Stowa, Lange, JLC, Hamilton mfl har alla tydliga kopplingar till andra världskriget. Om det hade funnits någon substans i det du skriver så hade man inte kunnat sälja Flieger-Uhr alls idag. Krig och teknologisk utveckling hör ofta ihop.

Han spekulerar i vad någon annan tyckte om Panerai under 90-talet utifrån sina egna teorier om krigshistoria. Om inte det är Flashback-nivå så vet jag inte vad det är. Håller med @evki om att det är svårt att ta det på allvar.

Att döma ett klockmärke efter vad som skett under diverse krig är i min mening helt fel. Hur många nazisoldater har inte burit Rolex i krig osv. Bara lägga ner och gå vidare

"Stämmer det att Bonati ogillade Panerai i början när han startade?" Det här var frågan. Det är en spekulation precis som min. Flashback har åsikter som saknar förankring i fakta. För att spekulera kvalitativt går det inte att se utifrån vår tid. Man måste sätta in det i sin egna kontext. Därför är fakta framåt i tiden och bakåt i historien helt nödvändigt för att närma sig hur Bonati tänkte. Den enda som verkligen vet är Bonati själv. Kanske får vi veta mer om han skriver en utlämnande självbiografi. Det är inte mina egna teorier om krigshistoria. Få kunniga skulle ifrågasätta min text som du gör. Om du utgår ifrån att det är påhitt kan jag göra mer.

Att döma ett klockmärke efter vad som skett under diverse krig är i min mening helt fel. Hur många nazisoldater har inte burit Rolex i krig osv. Bara lägga ner och gå vidare
Jag tror inte att du har läst hela diskussionen. Det handlar inte om vem som burit vad under ett krig. Det handlar om att Panerais historia enbart handlat om att tillverka produkter till militär industri, syftat till Dräpdrulles inlägg "Stämmer det att Bonati ogillade Panerai i början när han startade". Självklart hade Panerai en historia ingen kunde vara likgiltig inför. Vad Bonati verkligen kände vet bara han.

"Stämmer det att Bonati ogillade Panerai i början när han startade?" Det här var frågan. Det är en spekulation precis som min. Flashback har åsikter som saknar förankring i fakta. För att spekulera kvalitativt går det inte att se utifrån vår tid. Man måste sätta in det i sin egna kontext. Därför är fakta framåt i tiden och bakåt i historien helt nödvändigt för att närma sig hur Bonati tänkte. Den enda som verkligen vet är Bonati själv. Kanske får vi veta mer om han skriver en utlämnande självbiografi. Det är inte mina egna teorier om krigshistoria. Få kunniga skulle ifrågasätta min text som du gör. Om du utgår ifrån att det är påhitt kan jag göra mer.

Det är en sak att säga att Bonatti ogillade Panerai (skitsnack i mitt tycke), men att påstå att han skämdes för dess historia är något helt annat. Gjorde han det skulle han inte vänt Panerais utveckling mot de historiska modellerna. Som du säkert känner till fanns det inga Panerai som påminde om de historiska modellerna när OP köptes av Vendome. Det fanns en enda Luminor boett (civil version som aldrig sålts till Marina Militare) och en Mare Nostrum prototyp. Men det var just seniore Bonatti som började gräva i historien och återupplivade de militära design som präglar Panerais kollektion nu.

Det är en sak att säga att Bonatti ogillade Panerai (skitsnack i mitt tycke), men att påstå att han skämdes för dess historia är något helt annat. Gjorde han det skulle han inte vänt Panerais utveckling mot dem historiska modellerna. Som du säkert känner till fanns det inga Panerai som påminde om de historiska modellerna när OP köptes av Vendome. Det fanns en enda Luminor boett (civil version som aldrig sålts till Marina Militare) och en Mare Nostrum prototyp. Men det var just seniore Bonatti som började gräva i historien och återupplivade de militära design som präglar Panerais kollektion nu.
Jag har aldrig skrivit att Bonati skämdes. Det jag försökt att få fram är troliga känslor under den här tiden. Att han inte förlikade sig med historien kan vara sannolikt beroende på varifrån han kom och i vilken miljö han växte upp i. Det är många som går till arbeten man inte trivs i så det är ingen självklarhet att Bonati gjorde det heller. Han vet, vi spekulerar.

Jag trollar inte. Det kanske är därför det blir så trovärdigt? Jag förstår inte vad jag skulle trolla om? Är det inte så att Panerai enbart har producerat klockor till militären och att är den enda historia Panerai har och att det 1997 köptes upp för att utvecklas mot en civil marknad? Om det är så borde Bonati skämts över ursprunget men orkat jobba med det för att det skulle in i en civil marknad och därför tog jobbet. Nu pratar vi 1990-talet, när det kalla kriget var över och ingen trodde mer på krig.

Jag har aldrig skrivit att Bonati skämdes. Det jag försökt att få fram är troliga känslor under den här tiden. Att han inte förlikade sig med historien kan vara sannolikt beroende på varifrån han kom och i vilken miljö han växte upp i. Det är många som går till arbeten man inte trivs i så det är ingen självklarhet att Bonati gjorde det heller. Han vet, vi spekulerar.

Det var ditt resonemang att han borde skämts för historien och därför ogillade panerai. Jag säger att det borde han inte göra och förmodligen inte gjort eftersom den Panerai vi ser idag är djupt rotad i just denna historia tack vare Bonattis vision för märket.

Det var ditt resonemang att han borde skämts för historien och därför ogillade panerai. Jag säger att det borde han inte göra och förmodligen inte gjort eftersom den Panerai vi ser idag är djupt rotad i just denna historia tack vare Bonattis vision för märket.
Jag tror inte att jag uttryckte mig så. Jag menar att Bonati inte kunnat vara likgiltig till Panerais militära historia, men hur han tacklade den historiken vet bara han själv. Det var ingen merit i 1990-talets Europa att vara känd som tillverkare av krigsmaterial. Han var en professionell person så det är, enligt mitt sätt att förstå, mycket sannolikt att han tvingades fundera över märkets historia. Vad jag har sett har Panerai aldrig marknadsfört sig med sin historia förutom den italienska marinen. De har försökt behålla formspråket och skapat något nytt i en helt ny era. Den senaste kollektionen med vissa militära formspråk och straps i militärgrönt har kommit nu.

Jag tror inte att jag uttryckte mig så. Jag menar att Bonati inte kunnat vara likgiltig till Panerais militära historia, men hur han tacklade den historiken vet bara han själv. Det var ingen merit i 1990-talets Europa att vara känd som tillverkare av krigsmaterial. Han var en professionell person så det är, enligt mitt sätt att förstå, mycket sannolikt att han tvingades fundera över märkets historia. Vad jag har sett har Panerai aldrig marknadsfört sig med sin historia förutom den italienska marinen. De har försökt behålla formspråket och skapat något nytt i en helt ny era. Den senaste kollektionen med vissa militära formspråk och straps i militärgrönt har kommit nu.

Ok. Jag förstår hur du tänker och tycker vi kan lämna den härliga diskussionen nu då vi kommer inte vidare utan att fråga Bonatti själv.

En bild på p.2002 ur min arkiv för att avsluta där vi började :)

_1223177 copy.JPG

Kanske kan tyckas obetydligt, men: Finns det någon månne som råkar sitta på en extra keeper till svart OEM rubber? Jag är tyvärr inte begåvad med större handleder och därför skulle det passa bra med en extra då jag ligger på innersta hålet :rolleyes: vill ogärna komplettera med ett aftermarket..
Livar upp (nåja) frågan med foto på eländet.
166E0058-7D92-422B-A078-E47B4461586E.jpeg

Kanske kan tyckas obetydligt, men: Finns det någon månne som råkar sitta på en extra keeper till svart OEM rubber? Jag är tyvärr inte begåvad med större handleder och därför skulle det passa bra med en extra då jag ligger på innersta hålet :rolleyes: vill ogärna komplettera med ett aftermarket..
Livar upp (nåja) frågan med foto på eländet.
166E0058-7D92-422B-A078-E47B4461586E.jpeg

Går att beställa hos Krons/Nymans :) gjorde det själv för ett tag sedan och det var smidigt, en hundring kostade det :)

Du är på helt fel ställe om du försöker glänsa med 20p i sociologi. Snacka om det du vet istället för att hitta på massa.

Tillbaka
Topp