• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
@mårt jag är här igen.. kommer du nån minut efter igen?
8DE26FD9-B2B5-47B4-9F82-95B3B47BC209.jpeg
 

Gverra

Omega
Har man blivit för mycket av en purist om man tycker att 422/372 i och för sig är vackra, men fejklume och 100m WR inte är tillräckligt real? Förstår de som drömmer om t.ex. 372 i 44mm... Jag tycker att 47mm är fine men det blir lite för poserande med de övriga bristerna. Inte Panerai på riktigt liksom :pompus:
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Har man blivit för mycket av en purist om man tycker att 422/372 i och för sig är vackra, men fejklume och 100m WR inte är tillräckligt real? Förstår de som drömmer om t.ex. 372 i 44mm... Jag tycker att 47mm är fine men det blir lite för poserande med de övriga bristerna. Inte Panerai på riktigt liksom :pompus:
Du är inte purist nog med den åsikten. Du har inte sett 6154? :)
 

Rey

Rolex
Har man blivit för mycket av en purist om man tycker att 422/372 i och för sig är vackra, men fejklume och 100m WR inte är tillräckligt real? Förstår de som drömmer om t.ex. 372 i 44mm... Jag tycker att 47mm är fine men det blir lite för poserande med de övriga bristerna. Inte Panerai på riktigt liksom :pompus:

Vad är det i de tankarna som gör dig till mer purist menar du? Inte direkt så att vintage Panerai hade 300m WR ;) På vilket sätt vore en 44mm mer purist?
 

Zack12

Omega
Jag har fastnat för Panerai med den låsbara kronan. Hittat en preowned för 35000kr? Alla papper är med men vet inget om service. Skickar med ett foto. Sen har jag kollat på en helt ny Panerai Luminor med blå logga och manuell. Den går för 43009kr. Jag gillar båda och har kapitalet. Kan någon råda mig hur jag ska välja.
 

Bilagor

  • B6A62083-ACF2-4751-A8B2-FE249B96BCF0.jpeg
    B6A62083-ACF2-4751-A8B2-FE249B96BCF0.jpeg
    126.5 KB · Visningar: 2
  • 5CEA119F-731D-43BB-8974-4108004AADB5.jpeg
    5CEA119F-731D-43BB-8974-4108004AADB5.jpeg
    138.2 KB · Visningar: 3

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Jag har fastnat för Panerai med den låsbara kronan. Hittat en preowned för 35000kr? Alla papper är med men vet inget om service. Skickar med ett foto. Sen har jag kollat på en helt ny Panerai Luminor med blå logga och manuell. Den går för 43009kr. Jag gillar båda och har kapitalet. Kan någon råda mig hur jag ska välja.

Vet du hur gammal preowned är? Ser ut att vara en 111. Nyare varianterna som du nämner har som avhandlats tidigare inte samma standard gällande wr, bandstift etc.

Edit: har 111an kommit utan glasbaksida?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag har fastnat för Panerai med den låsbara kronan. Hittat en preowned för 35000kr? Alla papper är med men vet inget om service. Skickar med ett foto. Sen har jag kollat på en helt ny Panerai Luminor med blå logga och manuell. Den går för 43009kr. Jag gillar båda och har kapitalet. Kan någon råda mig hur jag ska välja.
Kolla om papperna överensstämmer med baklocket. PAM001, D-Serie från 2001?
 

Zack12

Omega
Det ska jag kolla. Kaplans har haft den inne.

Den är från -01.

Då ska man satsa på en äldre alltså? Bättre kvalite? I alla fall på dessa billigare modeller?

Bild från Kaplans.
 

Bilagor

  • F5486548-D7FC-4BAA-8941-61A284A00B31.jpeg
    F5486548-D7FC-4BAA-8941-61A284A00B31.jpeg
    183.4 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Då ska man satsa på en äldre alltså? Bättre kvalite? I alla fall på dessa billigare modeller?
Jag är högst tveksam till att det skulle vara bättre kvalitet på en panna från 2001 jämfört med idag. Kvalitetskontroller och standarder lär ju ha utvecklats under 20 år. Om inte annat så höll Bonati på att bygga upp organisationen igen från '98 efter den varit mer eller mindre i malpåse förut.
 

Gverra

Omega
Vad är det i de tankarna som gör dig till mer purist menar du? Inte direkt så att vintage Panerai hade 300m WR ;) På vilket sätt vore en 44mm mer purist?
Nä, poängen om att vintage inte hade 300m är ju inte så dum... det är nog jag och mina larviga tool watch-föreställningar (i förlängningen är väl det som gör att Due är störig också, även om 30m WR säkert räcker långt). 44mm är nog inte en purist-grej, jag uppfattar det mer som att människor tycker att en 422/372 i 44mm är en drömpanna.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nä, poängen om att vintage inte hade 300m är ju inte så dum... det är nog jag och mina larviga tool watch-föreställningar (i förlängningen är väl det som gör att Due är störig också, även om 30m WR säkert räcker långt). 44mm är nog inte en purist-grej, jag uppfattar det mer som att människor tycker att en 422/372 i 44mm är en drömpanna.
Ja, men vi som gör det är inte purister på den nivån. :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fastnat för Panerai med den låsbara kronan. Hittat en preowned för 35000kr? Alla papper är med men vet inget om service. Skickar med ett foto. Sen har jag kollat på en helt ny Panerai Luminor med blå logga och manuell. Den går för 43009kr. Jag gillar båda och har kapitalet. Kan någon råda mig hur jag ska välja.
Bara så du vet det så ligger det en "Zero", 000:a från 2008 på K&S för 34K, med tydlig servicefakta.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fastnat för Panerai med den låsbara kronan. Hittat en preowned för 35000kr? Alla papper är med men vet inget om service. Skickar med ett foto. Sen har jag kollat på en helt ny Panerai Luminor med blå logga och manuell. Den går för 43009kr. Jag gillar båda och har kapitalet. Kan någon råda mig hur jag ska välja.
... det finns också massor med andra modeller, som är nyare, med bra servicehistorik, från olika handlare på C24 för ungefär samma pris som den preowned du hittade. Alla med kronskyddet, dvs. "Luminor".
 

Zack12

Omega
Jag är helt ny på forumet. Jag kan inte svara på annonser står det. Fattar inte hur jag söker annonser heller!!? Här ser du dokumentation på Paneraien från -01.
 

Bilagor

  • 6C4886A0-FB2B-4B9F-8CCE-1888AAB5774E.jpeg
    6C4886A0-FB2B-4B9F-8CCE-1888AAB5774E.jpeg
    89.2 KB · Visningar: 2

Zack12

Omega
Bättre vet jag inte.. Högst personligt vad man gillar med en panna..

Sen har du ju fler "nya" pannor.. Vilka referenser tänkte du främst på?
Jag är så ny på Panerai så jag kollar de billigare modellerna och vad jag får mest för pengarna. Vill ha en manuell eftersom jag har hört de ska vara mer tåliga.

Ah, jag missade att den varit en sväng på Kaplans. Då är den säkert inte falsk i alla fall.
Nej jag var otydlig på den punkten såg jag nu.
 
Senast redigerad av en moderator:

azcii

Patek
2-Faktor
Jag är helt ny på forumet. Jag kan inte svara på annonser står det. Fattar inte hur jag söker annonser heller!!? Här ser du dokumentation på Paneraien från -01.
Säger inte så mycket.. är bara en generell beskrivning av klockan.

Hur känner du med painted dial vs sandwich dial?

Du kan ju annars klippa en begagnad 111 för ungefär samma pengar.
 

Zack12

Omega
Säger inte så mycket.. är bara en generell beskrivning av klockan.

Hur känner du med painted dial vs sandwich dial?

Du kan ju annars klippa en begagnad 111 för ungefär samma pengar.
Vill helst ha sandwich dial. Var hittar jag 111?

Kollade på en Luminor med nya blå loggan base modellen för 43000kr.på Nymans i Stockholm. Känns pålitligt. Dock utan sekundvisare.
 
Senast redigerad av en moderator:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är så ny på Panerai så jag kollar de billigare modellerna och vad jag får mest för pengarna. Vill ha en manuell eftersom jag har hört de ska vara mer tåliga.
Alltså, det finns en uppsjö olika lika billiga modeller från då till nu, manuella. Så bara för att de är äldre så behöver de inte vara bättre eller för den delen billigare.

Sök på PAM00000 på Chrono24.se, kolla de som finns i europa, och kolla vilket år de är gjorda, ta den som har med lådor och sånt, samt där du känner att säljaren verkar okej.

Edit: Och om Sandwich, sök på PAM 111 istället.
 
Topp