• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

dauit

Panerai
2-Faktor
Att ett band kan få en vilja bära 112:an igen, imponerande.
IMG_20190221_121039.jpg

Varför har jag inte köpt Mays band tidigare?
 

Mauritz

Rolex
Jag kan ha ställt frågan tidigare alt. att det tagit upp förr men jag har sökt och hittar inte svaret jag söker.
Vad är det som skiljer Luminor samt Luminor 1950 casen åt och vilket sitter bäst, kanske är mycket smak tycke samt hur ens handled är.
Idag har jag en 722:a (42 mm) 1950 case som sitter bra men börjat sneglat åt 44 mm i ädlare metal, har fått för mig att någon av ovan nämnda cases bärs mindre trots att de båda är 44 mm. Kan varit @yonsson som med bild visade skillnaden på Luminor case samt Luminor 1950 case.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan ha ställt frågan tidigare alt. att det tagit upp förr men jag har sökt och hittar inte svaret jag söker.
Vad är det som skiljer Luminor samt Luminor 1950 casen åt och vilket sitter bäst, kanske är mycket smak tycke samt hur ens handled är.
Idag har jag en 722:a (42 mm) 1950 case som sitter bra men börjat sneglat åt 44 mm i ädlare metal, har fått för mig att någon av ovan nämnda cases bärs mindre trots att de båda är 44 mm. Kan varit @yonsson som med bild visade skillnaden på Luminor case samt Luminor 1950 case.
1322A837-B099-4815-ADF1-7C8557C0116A.jpeg
18A1AC56-1923-4113-94F0-977594324856.jpeg

1950 ligger överst. 1950 är ju rundare så kan säkert uppfattas som mindre/nättare.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag kan ha ställt frågan tidigare alt. att det tagit upp förr men jag har sökt och hittar inte svaret jag söker.
Vad är det som skiljer Luminor samt Luminor 1950 casen åt och vilket sitter bäst, kanske är mycket smak tycke samt hur ens handled är.
Idag har jag en 722:a (42 mm) 1950 case som sitter bra men börjat sneglat åt 44 mm i ädlare metal, har fått för mig att någon av ovan nämnda cases bärs mindre trots att de båda är 44 mm. Kan varit @yonsson som med bild visade skillnaden på Luminor case samt Luminor 1950 case.
Jag tycker luminorcaset i 44 mm bärs lite mindre än 1950-caset. Kanske bara är upplevt dock...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Grattis, får se om den här slår din tidigare då. Men berätta gärna mer om din gamla Pre-V. :)

Tackar.....Klockorna är ju i 99% identiska till utseendet, lite fetare font på tavlan på 301:an.......annars samma lika tycker jag....så inte mycket att berätta kanske......den gamla jag hade var från 1993. Sålde den för den packade ihop 3 ggr på ett par månader........men har alltid saknat utseendet....så nu var det dags att knipa en nyare......misstänker dock att det är samma verka i bägge refs..........ETA med Piggy.....
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan ha ställt frågan tidigare alt. att det tagit upp förr men jag har sökt och hittar inte svaret jag söker.
Vad är det som skiljer Luminor samt Luminor 1950 casen åt och vilket sitter bäst, kanske är mycket smak tycke samt hur ens handled är.
Idag har jag en 722:a (42 mm) 1950 case som sitter bra men börjat sneglat åt 44 mm i ädlare metal, har fått för mig att någon av ovan nämnda cases bärs mindre trots att de båda är 44 mm. Kan varit @yonsson som med bild visade skillnaden på Luminor case samt Luminor 1950 case.

Jag tycker luminorcaset i 44 mm bärs lite mindre än 1950-caset. Kanske bara är upplevt dock...

Det är skillnad på 1950 och 1950 också, nya med nedslipade horn, tunnare case (pga tunnare nytt urverk), m.m. sitter enligt mig bättre än en Luminor. Den gamla 1950 är klart högre och bärs större. 722 är ett exempel på det nya caset.

Jag klurar på en ny panna som ska vara 44mm och jag hade hellre tagit 1950-caset för att det helt enkelt sitter bättre än Luminor, om det baaaara var det det hela hängde på. :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är skillnad på 1950 och 1950 också, nya med nedslipade horn, tunnare case (pga tunnare nytt urverk), m.m. sitter enligt mig bättre än en Luminor. Den gamla 1950 är klart högre och bärs större. 722 är ett exempel på det nya caset.

Jag klurar på en ny panna som ska vara 44mm och jag hade hellre tagit 1950-caset för att det helt enkelt sitter bättre än Luminor, om det baaaara var det det hela hängde på. :)
Något som inte har med storleken att göra, men som ändå behöver tas i beaktande, är att man med 1950 [tyvärr] får babyblå subsekundvisare och datum på köpet.
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Det har blivit många straps genom åren, majoriteten från the usual suspects av straptillverkare som bosphorus, swordstraps, MJ Leather, AndersW, wotancraft, toshi, Oleg mfl..
Nu har jag bestämt mig för att försöka testa något annat.
Har beställt ett 26/26 strap av en fransk straptillverkare som heter Victor Alpha Straps efter att jag såg en av hans straps på IG som jag gillade skarpt..
Detta är mitt strap på foto, nu återstår det att få det hemskickat för test och mini-review.
IMG_3255.JPG
 

Ryttaren

Rolex
Tröttnat på att vara OWG nu och efter att ha sett Submersible 682:an på köp&sälj och speciellt den nya 683 med svart bezel är jag för första gången nånsin seriöst sugen på en Panerai! Verkar riktigt smidig med sina 42 mm. Fast 9500 Euro och skippat inhouse-verk på 683:an känns ju inte så kul.

Nån som har koll på när de väntas landa i butik?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tröttnat på att vara OWG nu och efter att ha sett Submersible 682:an på köp&sälj och speciellt den nya 683 med svart bezel är jag för första gången nånsin seriöst sugen på en Panerai! Verkar riktigt smidig med sina 42 mm. Fast 9500 Euro och skippat inhouse-verk på 683:an känns ju inte så kul.

Nån som har koll på när de väntas landa i butik?
Den som har koll är @Ernesto .
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tröttnat på att vara OWG nu och efter att ha sett Submersible 682:an på köp&sälj och speciellt den nya 683 med svart bezel är jag för första gången nånsin seriöst sugen på en Panerai! Verkar riktigt smidig med sina 42 mm. Fast 9500 Euro och skippat inhouse-verk på 683:an känns ju inte så kul.

Nån som har koll på när de väntas landa i butik?

Sensommaren för 683 och 959. 682 finns hemma nu :)
 

eeee

Cartier
2-Faktor
37AB66E9-DE4D-4FAC-8DC3-4CFAF1EE98C9.jpeg

Nygammal bekantskap. Hade en Pre V tidigare.......men den var det usel kvalle på......hoppas denna ska hålla bättre.......för koolare klocka får man leta länge efter......
Grattis! En helt klart underskattad Panna. Skulle lätt kunna ha den om bara WR var snäppet vassare. Men jag kanske måste tänka om, den är sååååååå fin!
 
Topp