• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag tänkte att det ofta pratas om 911 som lite one and only, och att enda alternativet om man vill ha 8-dagars och sandwich i en Bettariniboett är förra generationen av 560 eller go destro med 796. Eller ja, det är så jag har uppfattat det hela. Till min fråga då, är det någon som sneglat på 724 eller har den seglat under radarn. :)

1464894.png.transform.global_square_image_500.png
AC på tavlan hade vi nog klarat oss utan...

Jag tänkte att det ofta pratas om 911 som lite one and only, och att enda alternativet om man vill ha 8-dagars och sandwich i en Bettariniboett är förra generationen av 560 eller go destro med 796. Eller ja, det är så jag har uppfattat det hela. Till min fråga då, är det någon som sneglat på 724 eller har den seglat under radarn. :)

Silverfärgade visare dessutom istället för svarta (som 510/560)

Too much of the blue stuff....

AC på tavlan tycker jag är en så liten detalj i sammanhanget. Baksidan är däremot en fet dealbreaker för mig, men den ser man samtidigt inte så ofta, så om man verkligen vill ha 8-dagars sandwich så...
upload_2019-3-14_11-10-56.png
Baksidans utformning eller inte bryr jag mig inte så mycket om, som du säger så ser man inte den så ofta ändå. Har nog mer, generellt sett, mer svårt för klockor som är avsedda för ett visst ändamål, iaf när det framgår så tydligt som i detta fall. Uppskattat annars blå detaljer på pannorna. Typ såhär:)
image.jpg

Det är gigantiskt många personer som säger "argh, det måste vara modernt, automatiskt, med datum och sekundvisare"... ;)
Folk är så konstiga, att dom inte förstår att panerai ska vara mekaniskt och max ha två komplikation förutom timme och minut. Sekund och möjligen gångreserv det senare är även det en förutsättning av att det är mekaniskt och att pw sitter dolt på baksidan

Manuella = de du måste dra upp själv manuellt. Mekanisk = en klocka som drivs av ett mekaniskt urverk, dvs både automatiska och manuella :)
Automatiskt urverk
Mekaniskt urverk där en rotor drar upp en drivfjäder med hjälp av armens rörelser. Uppfinnaren var Abraham-Lois Perrelet (1729-1826). Ett klockgeni som tillverkade sina sista klockor vid 96 års! ålder. Breguet, förfinade denna uppfinning med start ca. 1771
Mekanisk klocka
En mekanisk klocka dras upp för hand. Energin lagras med hjälp av en fjäder.

Fel fel fel

Automatiskt urverk
Mekaniskt urverk där en rotor drar upp en drivfjäder med hjälp av armens rörelser. Uppfinnaren var Abraham-Lois Perrelet (1729-1826). Ett klockgeni som tillverkade sina sista klockor vid 96 års! ålder. Breguet, förfinade denna uppfinning med start ca. 1771
Mekanisk klocka

Fel fel fel

Jag vägrar...

Automatiskt urverk
Mekanisk klocka

Fel fel fel

Det står ju där att en automatisk klocka är har ett mekaniskt urverk i din text..

Tillbaka
Topp